نسل پنجم نیسان پاترول، شاسی‌بلند محبوب و توانمندی که همچنان تولید می‌شود


نسل پنجم نیسان پاترول، شاسی‌بلند محبوب و توانمندی که همچنان تولید می‌شود

در روزگاری خودروهای الکتریکی پیشرفته تولید می‌شوند، خواهیم فهمید که چرا نیسان همچنان به عرضهٔ پاترول قدیمی خود در برخی کشورها ادامه می‌دهد. کمتر خودرویی به‌اندازهٔ نیسان پاترول افسانه‌ای توانسته قابل‌احترام و قابل‌تحسین ظاهر شود. این خودرو...

در روزگاری خودروهای الکتریکی پیشرفته تولید می‌شوند، خواهیم فهمید که چرا نیسان همچنان به عرضهٔ پاترول قدیمی خود در برخی کشورها ادامه می‌دهد.

کمتر خودرویی به‌اندازهٔ نیسان پاترول افسانه‌ای توانسته قابل‌احترام و قابل‌تحسین ظاهر شود. این خودرو که ابتدا در دههٔ ۵۰ با الهام از جیپ ویلیز ساخته شد، به دلیل توانایی‌های استثنایی در آفرود و همین‌طور استحکام و جان‌سختی فوق‌العاده، در مناطقی مثل استرالیا، خاورمیانه و آفریقا طرفداران زیادی به دست آورده است. نسل پنجم پاترول که با کد Y61 شناخته می‌شود، در اواخر سال ۱۹۹۷ معرفی شد اما هنوز برای برخی بازارها تولید می‌شود زیرا همچنان تقاضای بالایی برای آن وجود دارد.

برای نزدیک به سه دهه، پاترول Y61 اصلی‌ترین انتخاب سازمان‌های آفریقا بوده است. توانایی‌های بی‌نظیر این خودرو باعث شده به گزینه‌ای ضروری برای این سازمان‌ها تبدیل شود زیرا امکان دسترسی به مناطق دورافتاده و چالش‌برانگیزی را می‌دهد که خارج از توان شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های دیگر است. اصلی‌ترین دلیل محبوبیت Y61 توانایی‌های آفرود فوق‌العاده آن به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل هوشمند عقب است که با توزیع یکنواخت گشتاور بین چرخ‌های عقب، امکان حرکت در مسیرهای سختی مثل گل‌ولای را فراهم می‌کند. تعلیق پنج اتصالی عقب با کمک‌فنرهای تلسکوپی و فنرهای پیچشی سنگین هم راننده را از مغلوب کردن تمام مانع بر سر راه مطمئن می‌کند.

در منطقهٔ خاورمیانه، پاترول Y61 چه در نمونه‌های استاندارد و چه نسخه‌های اصلاح‌شده، پای ثابت کویر نوردی و پرش از روی تپه‌های شنی صحرا است. این شاسی‌بلند شگفت‌انگیز ژاپنی با وجود قیمت بالا، همچنان یکی از پرفروش‌ترین خودروها در خاورمیانه محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، قیمت Y61 در امارات از ۱۵۵ هزار درهم معدل ۴۲,۲۰۰ دلار آغاز می‌شود که شاید طبق استانداردهای شاسی‌بلندهای بزرگ بازار آمریکای شمالی رقم خیلی زیادی به نظر نرسد اما باید توجه داشت که Y61 خودروی بسیار ساده و فقیری است تا جایی که حتی در برخی مدل‌ها ناوبری هم ندارد.

پاترول Y61 همچنین در بین سازمان‌های غیردولتی (NGO) و سازمان ملل هم محبوبیت بالایی دارد و نیسان با درک این موضوع مهم، نسخه‌های خاصی از پاترول را ارائه می‌کند که مطابق با نیازهای این سازمان‌ها طراحی شده‌اند. این مدل‌های تخصصی همچنین با مجموعهٔ متنوعی از پیشرانه‌ها ارائه می‌شوند که نیازهای مختلف در سطوح گوناگون را برآورده می‌کند. این موتورها در نمونه‌های چهار و شش سیلندر با حجمی از ۲.۸ تا ۴.۸ لیتر در انواع بنزینی و دیزلی قابل انتخاب هستند.

قوی‌ترین موتور Y61 یک نمونهٔ ۴.۸ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن از طریق گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این موتور ۴.۸ لیتری به میزان قابل‌توجهی از رقیب اصلی پاترول Y61 یعنی تویوتا لندکروزر سری ۷۰ قوی‌تر است اما طبیعتاً مصرف سوخت وحشتناکی دارد که در آفرود می‌تواند به ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر برسد. البته موتورهای پاترول بسیار قابل‌اعتماد و بادوام هستند تا جایی که برخی تیونرهای خاورمیانه‌ای قدرت پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری را به بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار رسانده‌اند. این تیونرها با پاترول‌های بشدت تیونینگ شدهٔ در تپه‌های شنی کویرهای خاورمیانه مسابقه می‌دهند.

همچنین تیپ‌ها و نسخه‌های گستردهٔ پاترول Y61 باعث می‌شود برای هر کاربرد و نیازی مدل خاصی داشته باشد. تیپ‌های این خودرو شامل STD، GL، GRX، آمستردام و آمبولانس می‌شود که طیف گسترده‌ای از نیازها از حمل‌ونقل معمولی گرفته تا مأموریت‌های تخصصی را برآورده می‌کند.

پاترول Y61 طراحی ساده و نمادینی دارد که نسبت به نسل قبلی یعنی Y60 تغییر چندانی نکرده است. این نسل از همان ابتدای معرفی، طراحی جعبه‌ای و آفرودی پیشینیان خود را حفظ کرده بود که کاربردی و جذاب است. Y61 در سال ۲۰۰۵ به‌روزرسانی سبکی را تجربه کرد که فلاپ‌های جدید گلگیر، چراغ‌های جلوی جدید و چراغ عقب بزرگ‌تر را به همراه داشت. این خودرو در منطقهٔ خاورمیانه در نسخه‌های شاسی‌بلند چهاردر و دودر و همین‌طور پیکاپ عرضه می‌شود. مدل‌های شاسی‌بلند در عقب به در صندوق دوقسمتی مجهز هستند که چرخ زاپاس در سمت راست آن نصب شده است.

پاترول Y61 در داخل فضایی ساده اما کاربردی دارد. در اینجا شاهد صندلی‌های چرمی قهوه‌ای هستیم که کنتراست جالبی با داشبورد مشکی خودرو دارد. در میانهٔ این داشبورد هم یک نمایشگر ۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته که قابی نقره‌ای‌رنگ دارد. برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای لوکس امروزی، پاترول از دسته‌دندهٔ سنتی در کنسول مرکزی استفاده می‌کند. تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سانروف، کنترل تهویهٔ اتوماتیک، بلوتوث، دو ایربگ، کروز کنترل و کول باکس هم ازجمله تجهیزات این شاسی‌بلند سالخوردهٔ ژاپنی هستند.

جمع‌بندی

نیسان پاترول Y61 یک افسانهٔ غیرقابل‌انکار در آفرود است که به دلیل عرضه در بازارهای محدود و کمبود تجهیزات رفاهی مدرن امروزی، افراد کمی لذت رانندگی با آن را تجربه می‌کنند. این خودرو در سبد محصولات نیسان حضور دارد تا به سازمان‌ها خدمت کند و جاهایی برود که خیلی از خودروها جرأت آن را ندارند. نسل پنجم پاترول به همراه لندکروزر سری ۷۰ یادآور دوران گذشتهٔ صنعت خودروسازی هستند یعنی زمانی که خودروسازان بجای تلاش برای جلب نظر خریداران با کابین لوکس و تکنولوژی‌های غیرضروری که چیزی جز پیچیدگی و حواس‌پرتی به دنبال ندارند، بیشتر به ارائهٔ عملکرد خوب و بی‌نقص در خودروها اهمیت می‌دادند.

منبع
TopSpeed

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست