درگ رکوردداران نوربرگرینگ؛ مرسدس AMG GT بلک سریز و پورشه 911GT2 RS
در این درگ جذاب، خودروهایی که زمانی رکورد پیست نوربرگرینگ را در اختیار داشتند حالا در نبردی بسیار متفاوت از جهنم سبز به مصاف هم رفتهاند. پیست نوربرگرینگ خصوصاً برای خودروسازان آلمانی موضوعی حیثیتی است و به همین دلیل، شرکتهایی مثل پورشه و...
در این درگ جذاب، خودروهایی که زمانی رکورد پیست نوربرگرینگ را در اختیار داشتند حالا در نبردی بسیار متفاوت از جهنم سبز به مصاف هم رفتهاند.
پیست نوربرگرینگ خصوصاً برای خودروسازان آلمانی موضوعی حیثیتی است و به همین دلیل، شرکتهایی مثل پورشه و مرسدس بنز همواره بر سر رکوردهای این پیست باهم رقابت داشتهاند. بهعنوانمثال، درحالیکه در سال ۲۰۱۷ پورشه ۹۱۱GT2 RS رکورد سریعترین خودروی این پیست را بنام خود ثبت کرد، مرسدس AMG GT بلک سریز در سال ۲۰۲۰ این رکورد را شکست و سپس یک سال بعد GT2 RS با کیت منثی دوباره رکورد را پس گرفت.
حال اما GT2 RS و بلک سریز دوباره به رقابت با یکدیگر برخاستهاند اما این بار بجای پیست بیستوچند کیلومتری نوربرگرینگ، رقابت این دو سوپرکار آلمانی در خط مستقیم ۴۰۰ متری خواهد بود. هرچند این خودروها از لحاظ قدرت و پرفورمنس نزدیک به هم هستند و اما نوع پیشرانه آنها و محل قرارگیری آن کاملاً باهم متفاوت است. زیر کاپوت کشیدهٔ بلک سریز در جلو، نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس با میللنگ تخت با ۷۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است درحالیکه موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه در عقب ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
نیروی موتور اما در هردو خودرو توسط گیربکسهای هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. در این نبرد تمام آلمانی، از لحاظ قدرت و گشتاور برتری با مرسدس است اما ۹۱۱ هم مزیت وزن کمتر را خواهد داشت. علاوه بر این، در پورشه بیش از ۶۰ درصد وزن روی محور عقب قرار دارد که در لانچ از حالت سکون میتواند بسیار کمککننده باشد.
در حال حاضر، تولید هردوی این خودروها خاتمه یافته اما این پایان رقابت مرسدس و پورشه نخواهد بود زیرا نسخههای پرچمدار نسل دوم AMG GT و نسل ۹۹۲ پورشه ۹۱۱ در دست توسعه هستند. البته نبرد این ماشینها در آینده به شکل هیبریدی خواهد بود زیرا مرسدس هماکنون روی نسخهٔ پلاگینهیبریدی AMG GT با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت کار میکند درحالیکه طبق گفتهها، GT2 RS جدید هم در سال ۲۰۲۶ با پیشرانهٔ هیبریدی به بازار خواهد آمد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
پورشه ۹۱۱GT2 RS | AMG GT سری سیاه | |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۰۰ اسب بخار | ۷۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۴۷۰ کیلوگرم | ۱۵۴۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۹۴,۴۵۰ دلار | ۳۲۶,۵۰ دلار |