اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLE کوپه جدید با وظیفه سنگین
کوپهٔ جدید مرسدس بنز CLE جادارتر از C کلاس کوپه و اسپرتتر از E کلاس کوپه است و با پیشرانهٔ شش سیلندر ۳۷۵ اسب بخاری، خود را از هردوی آنها متمایز میکند. تا سال ۲۰۲۱ هر سه سدان اصلی مرسدس بنز یعنی C کلاس، E کلاس و S کلاس نسخهٔ کوپه داشتند اما...
کوپهٔ جدید مرسدس بنز CLE جادارتر از C کلاس کوپه و اسپرتتر از E کلاس کوپه است و با پیشرانهٔ شش سیلندر ۳۷۵ اسب بخاری، خود را از هردوی آنها متمایز میکند.
تا سال ۲۰۲۱ هر سه سدان اصلی مرسدس بنز یعنی C کلاس، E کلاس و S کلاس نسخهٔ کوپه داشتند اما هماکنون S کلاس کوپه حذف شده و دو مدل کوچکتر هم با یک مدل جدید بنام CLE جایگزین شدهاند. به گفتهٔ مرسدس، ساخت این خودرو نتیجهٔ بازخورد خریداران بوده است زیرا دارندگان C کلاس کوپه فضای بار و سرنشین بیشتری میخواستند و خریداران E کلاس کوپه خواهان تجربهٔ رانندگی اسپرتتری بودند.
CLE از نزدیک جذابتر از تصاویر به نظر میرسد هرچند که دیگر خبری از آن طرح بدون ستون B که در کوپههای قبلی میدیدیم خبری نیست زیرا به گفتهٔ مرسدس، چنین طراحی برای رسیدن به اهداف ایمنی و استحکام به تقویتهای پرهزینهای نیاز دارد. درهرحال، در جلوی خودرو شاهد جلوپنجرهٔ دماغ کوسهای مشابه SL هستیم و طراحی گوشههای سپر بسیار خلوتتر از C43 و E53 قبلی به نظر میرسد. طرح دو حبابی روی کاپوت هم جذاب به نظر میرسد و مدل افسانهای ۳۰۰SL را به یاد میآورد.
به نظر میرسد کابین CLE با داشبورد بال مانند، نمایشگر عمودی ۱۱.۹ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، بهطور کامل از C کلاس گرفته شده باشد. متریال داخلی هم قابلقبول هستند اما مثل C کلاس و GLC، در اطراف زانو پلاستیک خشک زیادی دیده میشود. کابین CLE جادار است و صندلیها مناسب و راحت هستند. در اینجا هرچند فضای سر برای همه و فضای پا برای سرنشینان عقب کم است اما بهطورکلی فضای همهٔ سرنشینان از C کلاس کوپه بیشتر است.
برخلاف C کلاس سدان که فقط با پیشرانههای چهار سیلندر عرضه میشود، مرسدس برای CLE علاوه بر موتور ۲ لیتری چهار سیلندر پایه، یک نمونهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو را هم در نظر گرفته که در مدل CLE450 ارائه میشود. هردو مدل بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشوند. من با مدل قویتر رانندگی کردم و دوباره عاشق این موتور شش سیلندر نرم مرسدس شدم. این موتور ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۱۳ اسب بخار از E450 کوپهٔ قبلی بیشتر است و از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت هم بهره میبرد.
مرسدس بنز شتاب صفرتاصد CLE450 را ۴.۴ ثانیه اعلام کرده که عددی کاملاً واقعی به نظر میرسد. در طول رسیدن به این سرعت نیز صدای توربین مانندی از اگزوز خارج میشود که صدای معمول شش سیلندرهای خطی است و برای مأموریت اسپرت این بنز کوپه مناسب است. هنگام رانندگی در بزرگراه نیز چیزی برای گلایه وجود ندارد. سروصدای باد و جاده بهخوبی کنترل میشود و تعلیق برای ناهمواریهای اتوبان آماده است. البته روی آسفالت خراب، سروصدایی از تعلیق عقب بلند میشود و به همیم دلیل شاید برخی مدل پایه را با رینگهای کوچکتر و لاستیکهای فاق بلندتر ترجیح دهند.
برای به چالش کشیدن شخصیت اسپرت خودرو، از بزرگراه فاصله گرفته و به سمت جادههای تنگ و باریک رفتم. حالت رانندگی اسپرت، پدال گاز را بسیار سرحالتر میکند و هنگام ترمز گیری در پیچها بهسرعت دندهها را کم میکند. همچنین سیستم تعلیق هم برای چنین حرکتهایی بهخوبی تنظیم شده و هندلینگی مطمئن را ارائه میکند تا جایی که حتی معکوس دادن در میانهٔ پیچها هم نمیتواند آرامش CLE را برهم بزند.
بااینحال، هنگام رانندگیهای سخت در این نوع جادهها، مدل چهار سیلندر CLE300 جذابتر خواهد بود زیرا در جلو سبکتر است و در پیچهای سریع هندلینگ متعادلتر و کنترل بهتری خواهد داشت. این باعث میشود CLE300 سرحال و بازیگوش احساس شود. یکی از بزرگترین اشکالاتی که به این کوپهٔ مرسدس وارد میشود فرمان است. نیروی کمکی فرمان بسیار زیاد است و احساس کافی از شرایط لاستیکها ارائه نمیکند. البته به خاطر همین فرمان، CLE در پیچها دقیق عمل میکند اما بهعنوان یکی از رابطهای اصلی بین خودرو و راننده، عملکرد خوبی ندارد.
هرچند به خاطر کنار رفتن E450 کوپه متأسفیم اما انکار جذابیت CLE هم خصوصاً در نسخهٔ پرگشتاور ۴۵۰ دشوار است. ظاهر این ماشین نسبت به E کلاس تا حدودی احساسبرانگیزتر است و کابین آن برای کسانی که به دنبال خرید C کلاس هستند مناسب خواهد بود. تجربهٔ رانندگی CLE چیزی است که از یک مرسدس غیر AMG انتظار میرود یعنی ترکیبی متعادل از راحتی سواری و هندلینگ حرفهای. این کوپهٔ جدید از لحاظ قیمت هم بین کوپههای قدیمی C کلاس و E کلاس قرار میگیرد و قیمت آن از حدود ۵۵ هزار دلار در مدل CLE300 و از ۶۱ هزار دلار در CLE450 آغاز میشود.
مرسدس در آینده نسخههای قویتر این ماشین را هم ارائه خواهد کرد که نقطهٔ اوج آن CLE63 خواهد بود. هنوز پیشرانهٔ این مدل مشخص نیست ولی احتمالاً به قوای محرکهٔ شش سیلندر خطی پلاگینهیبریدی مجهز خواهد شد. تا آن زمان اما میتوان گفت CLE کمی اسپرتتر از E کلاس کوپه و جادارتر C کلاس کوپه است و هنگامیکه نسخههای AMG با هندلینگ تهاجمیتر و فرمان بهتر (امیدوارم) وارد بازار شوند، مرسدس بنز CLE را تمامقد تحسین خواهیم کرد.
مشخصات فنی
Mercedes Benz CLE450 2024 | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربوشارژ |
قدرت | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر ترکیبی |
وزن | ۱۸۶۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر |
حجم صندوق بار | ۴۲۰ لیتر |
قیمت پایه | ۶۱ هزار دلار (حدودی) |
قیمت تستشده | ۷۰ هزار دلار (حدودی) |
امتیاز | ۸.۳ از ۱۰ |