سوزوکا چطور رانندگان بزرگ را از رانندگان خوب جدا می کند؟
فرمول یک ایران – یکی از سختترین بخشهای در کل تقویم فصل، قسمت Esses سوزوکا است که نشان می دهد چه کسی در سطح بالاتری رانندگی میکند. قسمت Esses از پیچ 3 تا پیچ 7 را در بر می گیرد که تمامی این قسمت های بینابین باهم ارتباط دارند. راننده در این قسمت...
فرمول یک ایران – یکی از سختترین بخشهای در کل تقویم فصل، قسمت Esses سوزوکا است که نشان می دهد چه کسی در سطح بالاتری رانندگی میکند.
قسمت Esses از پیچ 3 تا پیچ 7 را در بر می گیرد که تمامی این قسمت های بینابین باهم ارتباط دارند. راننده در این قسمت به طور توقف ناپذیر و به مدت تقریبی 20 ثانیه فرمان را می چرخاند.
راننده باید اینجا موقع گردش فرمان از سمتی به سمت دیگر خیلی حواسش جمع باشد تا با از دست ندادن هارمونی و بالانس خودرو، بتواند حداکثر زمان ممکن را بسازد و یا حداقل زمان ممکن را از دست بدهد.
این فرایند در سوزوکا، رانندگان عالی را از خوب جدا می کند.
به عنوان مثال تفاوت مکس ورشتپن و سرجیو پرز در این قسمت کاملا قابل مشاهده بود. دور پول پوزیشن مکس ورشتپن 0.773 ثانیه سریعتر از سرجیو پرزی بود که مقام پنجم را به دست آورد.
35٪ از این تفاوت در بخش Esses حاصل شد.
قبل از ورود به این بخش، مکس موفق شده بود که کمی زمان در پیچ های یک و دو بسازد، چون مکس تقریبا 6 مایل سریعتر بود. اما زمانی که دو راننده به این قسمت Esses رسیدند، سرعت های تقریبا برابری داشتند.
در مسیر انتقالی از پیچ سه تا چهار، سرعت مکس به هیچ عنوان به زیر 237 کیلومتر بر ساعت نرسید اما سرعت سرجیو پرز تا 215 کیلومتر بر ساعت افت کرد. این یعنی در همین یک مسیر، مکس موفق شد 0.136 ثانیه با همتیمی خود تفاوت ایجاد کند.
سخت است تا پیستی در دنیا پیدا کنیم که چنین تفاوتی را در یک مسافت کوتاه ایجاد کند. این برتری در حین عبور از دانلوپ و بخش پایانی Esses همچنان در حال بیشتر شدن بود و مکس موفق شد که 0.177 ثانیه تفاوت دیگر را نیز بسازد.
بیش از 20 سال پیش در فرمول یک، جنسن باتن با نمایشی که در مسابقه ژاپن داشت همه را تحت تاثیر قرار داد. جنسن موفق شد که با خودروی ویلیامز رتبه پنجم تعیین خط را به دست بیاورد و از همه رانندگان در همین قسمت Esses سریعتر بود. حتی از مایکل شوماخر و میکا هکینن که سوار بر فراری و مکلارن بودند.
سرعت عبور از Esses به بالانس مناسبی بین داونفورس، درگ و اسب بخار و حفظ مومنتوم و حساسیت بالای راننده در برقراری این تعادل نیاز دارد.
اصولا طرفداران فرمول یک جنسن باتن را راننده ای سطح دو می شناسند که صرفا با داشتن یک خودروی قهرمان جهان موفق به کسب قهرمانی و ثبت نام خود شد اما یک جنسن باتن آماده و روی فرم خیلی بیشتر از این حرفا بود و سبک رانندگی نرم او همیشه یکی از سبک هایی است که مورد تقلید قرار می گیرد.
در آخر هفته گذشته اسکار پیاستری که در حال گذران اولین فصل خود در فرمول یک است و تا به الان در سوزوکا رانندگی نکرده بود. در روز اول، تقریبا نیم ثانیه کندتر از همتیمی خود بود؛ به این دلیل این اتفاق رخ داد که او در حال تست و بررسی پیست و بروزرسانی خودرویش بود. صبح شنبه در کمال تعجب، برابر با نوریس دور می زد و بهتر از آن، مکلارن پس از ردبول ورشتپن به وضوح بهترین خودروی پیست بود.
اسکار توانست در مرحله تعیین خط، همتیمی خود را شکست دهد و در ردیف جلو و کنار مکس ورشتپن قرار گیرد.
لازم به ذکر است که نوریس با توجه به هرزگردی که در انتهای دور در خروجی شیکین پیدا کرده بود زمان از دست داد، وگرنه راننده سریعتر مکلارن بود.
اما تفاوت بین آنها در مقیاس صدم اندازه گیری شد. تفاوت بین نوریس و ورشتاپن از طریق Esses فقط 0.037 ثانیه بود (پرز 10 برابر آن را در اتومبیلی مشابه ورشتاپن از دست داد) تفاوت با اسکار هم کمی بزرگتر بود.
عبور از Esses در سوزوکا نشانگر سقف توانایی یک راننده است.