اولین رانندگی با نیسان Z نیسمو، جذاب و توانمند اما گران


اولین رانندگی با نیسان Z نیسمو، جذاب و توانمند اما گران

نیسان Z نیسمو حتی بدون گیربکس دستی، قدرت و آمادگی رقابت با ب‌ام‌و و پورشه را خواهد داشت اما قیمت گران می‌تواند به مانعی بر سر راه موفقیت آن تبدیل شود. نیسان Z یکی از زیباترین خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود اما از لحاظ پرفورمنس خیلی...

نیسان Z نیسمو حتی بدون گیربکس دستی، قدرت و آمادگی رقابت با ب‌ام‌و و پورشه را خواهد داشت اما قیمت گران می‌تواند به مانعی بر سر راه موفقیت آن تبدیل شود.

نیسان Z یکی از زیباترین خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود اما از لحاظ پرفورمنس خیلی قابل‌توجه نیست. البته Z خودروی سریعی است اما به دلیل تنظیم نه‌چندان عالی تعلیق، وزن سنگین و گیربکس معمولی، در برابر رقبایی مثل پورشه کیمن و ب‌ام‌و M2 کوپهٔ خیلی مطلوبی به‌حساب نمی‌آید. بااین‌حال، پس از مدتی رانندگی با Z نیسمو دریافتیم که این نسخه دوای بسیاری از دردهای Z معمولی است. نسخهٔ نیسمو با قدرت بیشتر، شاسی سفت‌تر، ترمزهای بزرگ‌تر و آیرودینامیک بهتر، Z را به چیزی تبدیل کرده که حتی بدون گیربکس دستی هم ارزش توجه را دارد.

نیسان در این نسخه پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی خود را کمی تقویت کرده تا ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ارقام ۲۰ اسب بخار و ۴۵ نیوتن متر از نسخهٔ معمولی بیشتر هستند که هرچند ممکن است زیاد به نظر نرسند اما ازآنجایی‌که Z یکی از قوی‌ترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شود، به گفتهٔ نیسان، افزایش قدرت در نسخهٔ نیسمو عمداً کم بوده است. همچنین تکنولوژی زمان‌بندی جرقه‌زنی برگرفته از GT-R نیز تأخیر توربو در دورهای پایین که در Z وجود داشت را از بین برده است.

نیسان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت Z نیسمو را اعلام نکرده است اما با توجه شتاب ۴.۵ ثانیه‌ای نسخهٔ معمولی، برای نیسمو باید انتظار کاهش چند دهم ثانیه از این زمان را داشته باشیم. در همین حال، ترمزهای بزرگ‌تر نیز کوپهٔ اسپرت نیسان را زودتر متوقف می‌کنند. این ترمزها با دیسک‌های ۱۵ اینچی و کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسک‌های ۱۳.۸ اینچی در عقب، در پیست سرعت خودرو را خیلی خوب کاهش می‌دهند بدون آنکه در جاده بیش‌ازحد تیز احساس شوند.

در Z نیسمو خبری از گیربکس دستی نیست و خریداران انتخابی جز گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک ندارند. اگر این گیربکس خوب تنظیم شده بود، می‌توانستیم با حذف نمونهٔ دستی کنار بیاییم ولی این‌طور نیست و حتی در حالت رانندگی جدید اسپرت پلاس، گیربکس برای مدت‌زمان آزاردهنده‌ای دنده‌ها را نگه می‌دارد. البته در پیست این گیربکس با تنظیم تهاجمی‌تر به نیسمو کمک می‌کند تا احساس سریعی داشته باشد. سیستم تعلیق هم برای رانندگی‌های پرفورمنس خیلی خوب تنظیم شده است حتی اگر به شکل کمرشکنی سفت باشد. کمک‌فنرهای سفت‌تر نیسمو عملکرد تعلیق را بهتر از Z معمولی کرده و باعث می‌شود هنگام حمله به پیچ‌های تنگ خودرو سریع‌تر همتای معمولی خود عمل کند.

همچنین در نیسمو لاستیک‌ها هم پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. لاستیک‌های دانلوپ SP اسپرت GT600 روی رینگ‌های سبک‌وزن ۱۹ اینچی بهبود بسیار بزرگی را در چسبندگی به دنبال دارند. ترکیب این لاستیک‌ها مشابه نمونهٔ مورداستفاده در GT-R است و باعث می‌شود Z نیسمو به‌اندازهٔ برادر سوپراسپرت خود چسبندگی داشته باشد. فرمان برقی خودرو نیز بازخورد عالی و وزن خوبی دارد.

نیسان Z خودروی زیبا و خوش‌چهره‌ای است که در نسخهٔ نیسمو حتی بهتر به نظر می‌رسد. ویژگی‌های جدید این نسخه مثل ارتقاء پرفورمنس آن جزئی هستند اما نمای تهاجمی‌تری را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که قطعات آیرودینامیکی هم ظاهر کلی بسیار اسپرت‌تری را به دنبال داشته‌اند. علاوه بر این، مثل تمام مدل‌های نیسمو، در اینجا هم شاهد نوارهای قرمزرنگ جذابی روی سپرها و رکاب‌ها هستیم. حتی جلوپنجرهٔ بحث‌برانگیز Z هم در اینجا بهتر به نظر می‌رسد.

در داخل خودرو صندلی‌های اسپرت ریکاروی جدید با آلکانترای مشکی ارائه شده که بسیار بهتر از صندلی‌های Z معمولی هستند. این صندلی‌ها برای رانندگی تهاجمی طراحی شده و درعین‌حال در رانندگی‌های طولانی هم حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند. نیسان حتی صفحه آمپر را هم با گرافیک قرمز و نشان‌های نیسمو بهبود داده است. بااین‌حال، در اینجا شاهد همان سیستم اطلاعاتی-سرگرمی منسوخ Z معمولی هستیم که از طریق نمایشگر بزرگ‌تر ۹ اینچی ارائه می‌شود اما حداقل به‌صورت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم بهره می‌برد.

مشکل اصلی Z نیسمو اما قیمت آن است که از ۶۶,۰۸۵ دلار آغاز می‌شود. این ۲۲,۷۸۰ دلار از Z پایه و ۱۲,۷۸۰ دلار از Z پرفورمنس بیشتر است درحالی‌که نیسمو به‌اندازهٔ ۱۲ هزار دلار بهتر نیست. البته Z نیسمو یکی از قوی‌ترین خودروهای کلاس خود بوده و بسیار از آئودی TT RS و پورشه کیمن ارزان‌تر است اما از سوی دیگر، کوپهٔ نیسان از رقبای قدرتمندی مثل ب‌ام‌و M2 و فورد موستانگ دارک هورس قیمت بیشتری دارد.

صرف‌نظر از قیمت، نیسمو دقیقاً همان چیزی است که Z به آن نیاز داشت. قدرت بیشتر و تنظیم مجدد تعلیق باعث می‌شود بتوان چه در پیست چه در جاده به‌سختی با این ماشین تاخت و هرچند گیربکس دستی که بسیاری از خریداران چنین خودروهایی می‌خواهند حذف شده اما ارتقاء هوشمندانهٔ پرفورمنس در دیگر قسمت‌ها، Z نیسمو را به خودروی هیجان‌انگیزتری از مدل معمولی تبدیل کرده است.

مشخصات فنی

Nissan Z Nismo 2024
پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۴۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۱۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۵۵۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۲۰۰ لیتر
وزن ۱۶۸۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۶۶,۰۸۵ دلار
منبع
Motor1

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست