معرفی پورشه 911GT3R رن اسپرت با قدرت 611 اسب بخار و قیمت یک میلیون دلار!


معرفی پورشه 911GT3R رن اسپرت با قدرت 611 اسب بخار و قیمت یک میلیون دلار!

تنها ۷۷ دستگاه از این سوپراسپرت تولید می‌شود و هر کدام یک میلیون دلار قیمت خواهد داشت. رقابت «رن‌اسپورت ریونیون ۷» درحال بازگشت به کالیفرنیا است و پورشه تصمیم گرفته تا آن را با معرفی یک خودروی خاص جشن بگیرد. رقابت یادشده درحقیقت بزرگداشت...

تنها ۷۷ دستگاه از این سوپراسپرت تولید می‌شود و هر کدام یک میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

رقابت «رن‌اسپورت ریونیون ۷» درحال بازگشت به کالیفرنیا است و پورشه تصمیم گرفته تا آن را با معرفی یک خودروی خاص جشن بگیرد. رقابت یادشده درحقیقت بزرگداشت داخلی پورشه برای تاریخچه موفقیت‌هایش در تاریخ موتوراسپرت به شمار می‌رود. پورشه هم برای گرامیداشت این رویداد دست کم نگذاشته و تمام خلاقیت خود را خرج کرده است؛ نتیجه آن هم تولید یک خودروی مسابقه‌ای بر پایه ۹۱۱GT3R است که مجوز تردد در خیابان را ندارد. این خودرو پورشه «۹۱۱GT3R رن‌اسپرت» نام دارد.

پورشه در نامگذاری این خودرو هم حساسیت به‌خرج داده و عبارت «rennsport» را با حروف کوچک نوشته است. البته که شخصیت کوپه مسابقه‌ای این خودروساز اصلا کوچک نیست. برای نمونه، زیر بال بزرگ عقب این خودرو که خود برای نشکستن نیاز به دو تکیه کوچک داشته، یک موتور ۴.۲ لیتری تنفس‌طبیعی ۶ سیلندر تخت قرار گرفته است. این همان موتور موجود در ۹۱۱GT3R است که در مسابقات استقامتی جهان مانند «WEC» و «GT چلنج» شرکت می‌کند. با این وجود، ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت برای مسابقات یادشده بهینه نشده و از ۶۱۱ اسب بخار قدرت سود می‌برد.

موتور برای استفاده در این خودروی بی‌مانند بهینه شده تا بتواند از سوخت E25 هم استفاده کند؛ پیستون‌ها و میل‌لنگ آن هم به‌روزرسانی شده تا عملیات احتراق را بهتر از قبل انجام دهد. نسبت تراکم سوخت بالاتر است و تا ۹,۴۰۰rpm دور بر می‌دارد.

پورشه برای ساخت این خودرو توسط هیچ قانونی ازجمله قوانین موتوراسپرت و جاده‌های عمومی محدود نشده پس تا حد ممکن به کاهش وزن پرداخته است؛ برای نمونه دیگر خبری از صفحات بدنه، پوشش یا اجزای مکانیکی در عقب خودرو نیست و این بخش باز مانده است. سیستم اگزوز این ۹۱۱ بی‌مانند قابلیت استفاده با خروجی تماما باز یا بهره‌وری از کاتالیزور و صداخفه‌کن را دارد تا درصورت لزوم با قوانین پیست اتوموبیل‌رانی هماهنگ شود. جعبه‌دنده سرعتی تناوبی این مدل راه خود را از نسخه GT3 به نسخه رن‌اسپرت پیدا کرده و به لطف بهینه‌سازی‌های جزئی قدرت را به محور عقب متتقل می‌کند.

پورشه برای چرخ‌های این سوپراسپرت مسابقه‌ای به سراغ برند BBS رفته و از مدل‌های ۱۸ اینچی در آن استفاده می‌کند که مخصوصا برای این خودرو طراحی شده‌اند. شاسی و سیستم تعلیق ۹۱۱GT3 R رن‌اسپرت مستقیما از نسخه GT3 به عاریه گرفته شده اما از تنظیمات و پیکربندی مختص خود استفاده می‌کند.

اما چشمگیرترین و واضح‌ترین بخش این خودرو طراحی بدنه آن محسوب می‌شود که به گفته پورشه تنها کاپوت و سقف آن با نسخه GT3 اشتراک دارد؛ بنابراین تماما صفحات بدنه این خودرو از نو طراحی و ساخته شده‌اند. مشخصا منبع الهام طراحی ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت نمونه‌های GT3 بوده‌اند اما برداشت رادیکال‌تر طراح از آن خودروها باعث شده تا ورودی‌ها، صفحات و تیغ‌های آیرودینامیکی شکلی تازه به خود بگیرند. مشخصا خبری هم از آینه بغل نیست و دید کناری خودرو به وسیله دوربین به کابین می‌روند.

بال بزرگ و پهن عقب یادآور مدل‌های مسابقه‌ای قدیم پورشه مانند نسخه ۹۳۵ سال ۱۹۷۷ است. درحقیقت پورشه مدل رن‌اسپرت را برداشتی مدرن و متفاوت از پورشه ۹۳۵ کلاسیک می‌داند. این خودروساز همان‌قدر که برای عملکرد آن زحمت کشیده است، ارزشش را هم بالا می‌داند و به‌عنوان محصولی کلکسیونی به آن می‌نگرد. خریداران این خودرو می‌توانند با هفت رنگ و ۳ طرح بدنه پورشه‌شان را تزئین کنند.

«تورستن کلِین»، مدیر پروژه طراحی پورشه در ساخت ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت، درباره فرایند طراحی این خودرو می‌گوید:

پورشه به‌وسیله تاریخچه غنی خود شکل گرفته است. این مسئله در مسابقات رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد. بنابراین این حقیقت برایمان الهام‌بخش بوده اما باید ذکر کنم که هیچ قصدی برای طراحی یک طرح بدنه کلاسیک نداشته‌ایم. تمام سه گزینه تازه‌ای که طراحی شده‌اند همه برداشت‌هایی تازه و نو به شمار می‌روند.

از آنجا که تولید این خودرو محدود به ۷۷ دستگاه شده است، علاقه‌مندان آن باید سریع اقدام کنند. قیمت هر دستگاه پورشه ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت برابر ۱,۰۴۶,۰۰۰ دلار است که آن را بیش‌ازپیش خاص و ارزشمند می‌کند. نظر شما درباره این خودروی خاص چیست؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

اهمیت ایمنی و امدادرسانی در حمل و نقل جاده ای