درگ شورلت کامارو ZL1 و بی ام و M2، عضلانی آمریکایی یا اسپرت آلمانی؟
کامارو ZL1 با موتور V8 سوپرشارژ و بامو M2 با موتور شش سیلندر توربو کاملاً باهم متفاوت هستند اما هردو از گیربکس دستی استفاده میکنند. کسانی که خواهان یک کوپهٔ پرفورمنس هستند در حال حاضر انتخابهای زیادی دارند زیرا برندهای زیادی اقدام به...
کامارو ZL1 با موتور V8 سوپرشارژ و بامو M2 با موتور شش سیلندر توربو کاملاً باهم متفاوت هستند اما هردو از گیربکس دستی استفاده میکنند.
کسانی که خواهان یک کوپهٔ پرفورمنس هستند در حال حاضر انتخابهای زیادی دارند زیرا برندهای زیادی اقدام به عرضهٔ کوپههای دودر دیفرانسیل عقب میکنند و حالا سم کارلیجن در جدیدترین درگ خود، دو نمونه از آنها را در برابر هم قرار داده است که البته هرگز رقیب مستقیم یکدیگر نیستند. در یک سمت این میدان شورلت کامارو ZL1 بهعنوان یک ماسل کار قدرتمند آمریکایی ایستاده درحالیکه در سمت دیگر کوپهٔ اسپرت و چابک ژرمنها یعنی بامو M2 خودنمایی میکند.
زیر کاپوت کامارو ZL1 یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ارقام بسیار بیشتر از موتور کوچک ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی بامو هستند که تنها ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بااینحال، کامارو با وزن ۱۷۶۲ کیلوگرم از بامو ۱۷۰۱ کیلوگرمی سنگینتر است هرچند که این اختلاف خیلی زیاد نیست. در هردو خودرو، نیروی موتور از طریق گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
خودروها ابتدا در دو مسابقهٔ رولینگ به مصاف هم میروند که یکی از سرعت ۵۰ و دیگری از ۷۰ کیلومتر بر ساعت آغاز میشود. در هردو مسابقه خودروها در دندهٔ دو قرار دارند و کامارو هردو بار پیروز میشود تا تأثیر قدرت بیشتر خود را نشان دهد. سپس یک مسابقهٔ درگ آزمایشی برگزار میشود که کامارو به دلیل اشتباه راننده در تعویض دنده، عقب افتاد و باعث شد M2 اولین پیروزی خود را کسب کند. شیرینی این برد اما خیلی دوام نیاورد زیرا در درگ دوم، کامارو بدون مشکل پیش رفت و بهراحتی برنده شد.
شورلت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۲ ثانیه طی کرد درحالیکه بامو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت کمتر، تنها ۰.۴ ثانیه کندتر بود و پس از ۱۲.۶ ثانیه به خط پایان رسید. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت هم برای کامارو ۳.۸ ثانیه و برای رقیب آلمانی ۳.۹ ثانیه بود. بااینحال، M2 و دیگر کوپههای اسپرت بازار دیگر نیازی نیست از وجود رقیبی به اسم کامارو نگران باشند زیرا شورلت قصد دارد در ابتدای سال ۲۰۲۴ به تولید این ماسل کار دوستداشتنی خاتمه دهد.
مقایسه مشخصات فنی
شورولت کامارو ZL1 | بامو M2 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار | ۴۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۶۲ کیلوگرم | ۱۷۰۱ کیلوگرم |
قیمت | ۷۵,۳۹۵ دلار | ۶۴,۱۹۵ دلار |