رازهای جذاب نیسان 300ZX ؛ از پیشرانه V6 تا موفقیت در لمان
نیسان جزو شاخص ترین خودروسازان ژاپنی به شمار می رود و خودروی ۳۰۰ZX نیز بین طرفداران محبوبیت زیادی دارد. در ادامه شما را با رازهای جذاب این خودروی اسپرت آشنا خواهیم کرد. نیسان سازنده برخی از جذابترین خودروهای اسپرت تاریخ معاصر محسوب میشود....
نیسان جزو شاخص ترین خودروسازان ژاپنی به شمار می رود و خودروی ۳۰۰ZX نیز بین طرفداران محبوبیت زیادی دارد. در ادامه شما را با رازهای جذاب این خودروی اسپرت آشنا خواهیم کرد.
نیسان سازنده برخی از جذابترین خودروهای اسپرت تاریخ معاصر محسوب میشود. بخش زیادی از چنین خودروهایی به سری Z تعلق دارند و خودروی ۳۰۰ZX نیز نماینده نسلهای سوم و چهارم آنها به شمار میرود. تولید این خودرو در دهه ۸۰ میلادی شروع شد و سریعاً به موفقیت رسید. نیسان ۳۰۰ZX عصاره فرهنگ خودرویی زمان خود بود و سواری بسیار هیجانانگیز و جذابی را ارائه میکرد. تولید خودروی موردبحث تا سال ۲۰۰۰ ادامه یافت تا به این ترتیب جزو قدیمیترینهای بازار باشد و میزان محبوبیت آن را نیز نشان دهد.
زمانی که نیسان خودروی ۳۰۰ZX را توسعه میداد نیمنگاهی به پورشه ۹۴۴ و شورولت کوروت داشت. وجود چنین رقبایی نیسان را مجبور کرد یک خودروی اسپرت فوقالعاده بسازد. تعهد ویژه ژاپنیها به پرفورمنس و راحتی باعث شد ۳۰۰ZX جزو بهترین خودروهای تاریخ این کشور باشد. دو نسل خودروی موردبحث با پیشرانههای گوناگونی تولید شدند. ۳۰۰ZX اولین خودروی تولید انبوه ژاپنی با پیشرانه V6 است. علاوه بر ۵ نسخه مختلف از پیشرانه یاد شده، ۳۰۰ZX با نیروگاه ۶ سیلندر خطی نیز تولید شد. همین پیشرانه آخرین پیشرانه ۶ سیلندر خطی در تمامی محصولات Z نیسان بود.
پیشرانه | ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری توئین توربو |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۰۰/۳۸۶ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی/۴ سرعته اتوماتیک |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۶۱۰ |
طراحی قوای محرکه | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
بخش زیادی از جذابیتهای ۳۰۰ZX به فرهنگ مسابقات خیابانی دهه ۹۰ ژاپن مربوط میشود. ارتقای این خودرو راحتتر از سایر رقبا بود و به همین خاطر در موتور اسپرت نیز محبوبیت بالایی پیدا کرد. رکوردهای احساسبرانگیز در پیستهای مشهور جهان جزو دیگر فاکتورهای موفقیت ۳۰۰ZX به شمار میرود. در سال ۱۹۸۶ و پس از مسابقه به مدت دو سال پاول نیومن با این خودرو پیروز مسابقات ترنس ای ام شد. متأسفانه این تنها موفقیت خودروی موردبحث در مسابقات ترنس ای ام به شمار میرود اما در سایر مسابقات شاهد عملکرد برجستهای بودیم.
یکی از پروتوتایپ های تولیدی با استفاده از پلتفرم و پیشرانه ۳۰۰ZX که GTP ZX-Turbo نام داشت در مسابقات ایمسا جی تی ۱۹۸۵ شرکت کرد. این خودرو پس از برخی تغییرات در مسابقات سال ۱۹۸۸ نیز حضور یافت و جالب آنکه قدرت پیشرانهاش به حدود ۱۰۰۰ اسب بخار میرسید. محصول اسپرت نیسان در مسابقات ۲۴ ساعته لمان نیز موفقیتهایی کسب کرد. در مسابقات سال ۱۹۹۴ این خودرو پیروزی کلاس GTS-1 و مقام کلی پنجم را بدست آورد. البته با تغییرات قوانین نیسان مجبور شد از پیشرانه ۸ سیلندر در فصل بعدی استفاده کرد و این پیشرانه نیز موفقیتهای زیادی را نصیب ژاپنیها کرد.
دیگر فاکتور موفقیت نیسان ۳۰۰ZX به تکنولوژیهای متنوع آن مربوط میشود. به دلیل اینکه نیسان میخواست با برندهایی همچون پورشه رقابت کند بنابراین هرچه در توان داشت برای این خودرو صرف کرد. یکی از پیشرفتهترین ویژگیهای ۳۰۰ZX را میتوان فرمان پذیری چرخهای عقب دانست که باعث میشد در سرعتهای پایین چابکی خودرو افزایش یابد. تکنولوژی دیگر این خودرو فرمان حساس به سرعت بود که در میزان سفتی آن در سرعتهای مختلف تغییر میکرد. همهچیز در این خودرو برای راحتی استفاده طراحی شده بود. صندلی استاندارد ۳۰۰ZX هم راحت بود و هم برای رانندگیهای اسپرت حمایت کاملی از بدن به عمل میآورد. همچنین تمامی کنترلهای اصلی خودرو به راحتی در دسترس بودند.
موج احیای خودروهای جذاب ژاپنی همان چیزی است که سالهای سال منتظرش هستیم. البته غیبت اسطورههای ژاپنی باعث شده قیمت مدلهای کلاسیک افزایش یابد؛ اما نکته جذاب درباره نیسان ۳۰۰ZX این است که اگرچه محبوبیت بالایی دارد اما قیمت آن در مقایسه با برخی محصولات دیگر معقول به نظر میرسد. کوپه اسپرت نیسان گزینهای عالی برای کلکسیونرهاست. نمونههای خوب ۳۰۰ZX نسل اول معمولاً با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار خریدوفروش میشوند و حتی اگر به دنبال مدل ۶ سیلندر توئین توربوی نسل دوم باشید میتوانید با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار آن را خریداری نمایید. از طرف علیرغم قیمت مناسب در بازار کارکردهها، نیسان ۳۰۰ZX احتمالاً جزو خودروهای کلاسیک آینده خواهد بود. در طول ۱۰ سال گذشته قیمت مدلهای توئین توربو دو برابر شده و بنابراین یک سرمایهگذاری خوب محسوب میشود.
همانطور که گفته شد نیسان ۳۰۰ZX به مدت زیادی روی خط تولید بود و طرفداران نیز علاقه زیادی به آن داشتند. به همین دلیل است که با شنیدن دلیل خاتمه تولید آن یعنی فروش پایین شوکه میشویم. البته این مشکل فقط گریبان گیر کوپه اسپرت نیسان نبود و در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل دهه ۲۰۰۰، خودروهای اسپرت سطح بالا با افت فروش شدیدی مواجه شدند. با افزایش قابلتوجه قیمت خودروها و ظهور شاسی بلندهای جدید، محصولات اسپرت گرانقیمت خریداران زیادی نداشتند و حتی پورشه نیز از این مشکل رنج میبرد. در نهایت باید گفت نیسان ۳۰۰ZX یک کوپه اسپرت باورنکردنی با تاریخچهای درخشان است که جزو بهترین محصولات صنعت خودروی ژاپن به شمار میرود.