درگ شورلت کامارو SS با بی ام و M2؛ جدال با گیربکس دستی


درگ شورلت کامارو SS با بی ام و M2؛ جدال با گیربکس دستی

پس‌ازاینکه ب‌ام‌و M2 به مصاف شورلت کامارو ZL1 رفت، برای اینکه رقابت نزدیک‌تری داشته باشیم، این بار کامارو SS در برابر کوپهٔ کوچک باواریا قرار گرفته است. چند روز پیش در پدال درگی از سم کارلیجن بین شورلت کامارو ZL1 و ب‌ام‌و M2 منتشر کردیم. در...

پس‌ازاینکه ب‌ام‌و M2 به مصاف شورلت کامارو ZL1 رفت، برای اینکه رقابت نزدیک‌تری داشته باشیم، این بار کامارو SS در برابر کوپهٔ کوچک باواریا قرار گرفته است.

چند روز پیش در پدال درگی از سم کارلیجن بین شورلت کامارو ZL1 و ب‌ام‌و M2 منتشر کردیم. در آن درگ، به دلیل عدم همخوانی قدرت دو خودرو، بسیاری از شما عزیزان در بخش نظرات اظهار داشتید که بهتر بود کامارو SS در برابر M2 قرار می‌گرفت تا قدرت دو خودرو برابر باشد. گویا همین موضوع را دنبال کنندگان کانال یوتیوب سم کارلیجن هم مطرح کرده‌اند زیرا این کانال مدت کوتاهی پس از ویدئوی قبلی، درگ جدیدی بین M2 و کامارو برگزار کرده و این بار نسخهٔ SS ماسل کار شورلت را به میدان آورده است.

کامارو SS بسیار از نسخهٔ ZL1 ضعیف‌تر است زیرا هرچند این مدل هم از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 استفاده می‌کند اما برخلاف ZL1، در اینجا خبری از سوپرشارژر نیست و موتور به‌صورت تنفس طبیعی ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال این نیرو اما در نمونهٔ حاضر در درگ مثل ZL1 قبلی توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. کامارو SS با وزن ۱۶۷۲ کیلوگرم، کمی از رقیب آلمانی ارزان‌تر و با قیمت ۴۰ هزار دلار، بسیار ارزان‌تر از آن است.

در سمت دیگر میدان، ب‌ام‌و M2 با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربو ایستاده است. این موتور ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، قدرت کوپهٔ ب‌ام‌و تقریباً با رقیب آمریکایی یکسان است اما گشتاور کمتری دارد و با وزن ۱۷۰۱ کیلوگرم، کمی سنگین‌تر است. در این خودرو هم نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما M2 با قیمت ۶۳ هزار دلار، بسیار گران‌تر از کامارو SS است.

رقابت این دو ماشین با مسابقات رولینگ آغاز می‌شود. دو مسابقهٔ اول با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت در دندهٔ دو شروع می‌شود و در آخرین رولینگ سرعت به ۷۰ کیلومتر بر ساعت افزایش میابد اما همچنان خودروها در دنده دو هستند. در اولین رولینگ، برای مدتی خودروها شانه‌به‌شانهٔ هم پیش رفتند اما در ادامه ۳ لیتری توئین توربوی ب‌ام‌و برتری خود را نسبت به ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی رقیب نشان داد. در رولینگ دوم بازهم کامارو شکست خورد اما در رولینگ سوم توانست رقیب آلمانی را مغلوب کند که این نشان می‌دهد شورلت در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری دارد.

درنهایت نوبت به مسابقات درگ می‌رسد. در درگ اول این ب‌ام‌و است که زودتر به خط پایان می‌رسد اما اختلاف آن‌قدر زیاد نیست و نشان می‌دهد که کامارو حتی در نسخهٔ SS هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. بااین‌حال، شورلت در درگ دوم عملکرد ضعیف‌تری داشت و باعث شد M2 پیروز کلی این رقابت لقب گیرد. بهترین زمان پیمودن ۴۰۰ متر برای ب‌ام‌و ۱۲.۶ ثانیه و برای شورلت ۱۲.۹ ثانیه بود.

مقایسه مشخصات فنی

شورلت کامارو SS ب‌ام‌و M2
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۴۵۵ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۱۷ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۶۷۲ کیلوگرم ۱۷۰۱ کیلوگرم
قیمت ۴۰ هزار دلار ۶۳ هزار دلار


شعر غمگین شب یلدا + مجموعه اشعار زیبای غم و ناراحتی شب یلدا