شاسیبلند برقی یا هیبریدی؟ مقایسه کیا EV9 و تویوتا گرند هایلندر
برای حملونقلهای خانوادگی و سرنشینان زیاد، آیا قوای محرکهٔ هیبریدی مناسبتر است یا تمام الکتریکی؟ تقابل گرند هایلندر و EV9 پاسخ این سؤال را خواهد داد. آنچه در این مطلب میخوانید: هیبرید در برابر برقداخل و تکنولوژینتیجهمقایسه مشخصات فنی در...
برای حملونقلهای خانوادگی و سرنشینان زیاد، آیا قوای محرکهٔ هیبریدی مناسبتر است یا تمام الکتریکی؟ تقابل گرند هایلندر و EV9 پاسخ این سؤال را خواهد داد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در این مقایسه شاهد رقابت دو شاسیبلند غولپیکر جدید بازار از تویوتا و کیا هستیم که رویکردهای متفاوتی نسبت به خودروی خانوادگی بالا ردهٔ خود دارند. تویوتا گرند هایلندر شاسیبلندی هیبریدی است درحالیکه کیا EV9 از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی استفاده میکند. شاسیبلند تویوتا ظاهر محافظهکارانهای دارد درحالیکه به نظر میرسد کیا از یک بازی ویدئویی علمی تخیلی بیرون آمده است. با توجه به این تفاوتها، مقایسهٔ ما بیشتر نشاندهندهٔ فلسفههای متفاوت ساخت خودرو خواهد بود.
هیبرید در برابر برق
گرند هایلندر آزمایشی ما از نوع مکس است که قویترین قوای محرکهٔ این خودرو را دارد. این شامل یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو به همراه دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و دیگری در عقب) میشود و مجموعاً ۳۶۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد و سامانهٔ چهارچرخ محرک بهصورت استاندارد ارائه میشود. تنها ۵.۹ ثانیه طول میکشد تا گرند هایلندر از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. اگر گرند هایلندر در برابر یک شاسیبلند تمام بنزینی قرار میگرفت، میتوانست آن را مغلوب کند زیرا قوای محرکهٔ هیبریدی این خودرو با گشتاور دور پایین فراوان و کشش بالا در سرعتهای بزرگراهی، قدرتمند و پاسخگو است.
گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم با تعویض دندههای نرم و قاطع، شریک خوبی برای موتور توربوشارژ است. در جادههای پیچدرپیچ، فرمان احساس خوبی برای خودرویی در این کلاس دارد و هرچند لاستیکها که روی کاهش مصرف سوخت تمرکز دارند خیلی زود چسبندگی خود را از دست میدهند اما انتظار نداریم کسی با این تویوتای سه ردیفه قصد حمله به پیچهای تنگ را داشته باشد. بااینحال، جادههای ناهموار آرامش گرند هایلندر را بر هم میزنند و تکانهای زیادی را روی آسفالتهای مواج به دنبال دارند. ترمزها نیز هرچند بسیار سریع عمل میکنند اما در توقفهای طولانی آنقدر که میخواهیم اعتمادبهنفس نمیدهند.
از سوی دیگر، کیا EV9 از دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۳۷۹ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. نمونهٔ آزمایشی ما که از نوع GT-Line است، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. هرچند EV9 یک خودروی پرفورمنس نیست اما روی جاده هندلینگ خوبی دارد. فرمان دقیق و ترمزهای کنترلشده، پیچیدن در جادههای پرپیچوخم را بسیار جذاب خواهد کرد و مرکز ثقل پایین راننده را تشویق میکند که سرعت را در طول پیچ حفظ کرده و با تمام ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور موتورها از آن خارج شود. EV9 از لحاظ سکوت و آرامش داخلی هم با خودروهای لوکس برابری میکند.
شاسیبلند بزرگ کیا به دلیل معماری ۸۰۰ ولتی، از قابلیت شارژ سریع تا ۲۳۰ کیلوواتی برخوردار است که میتواند ظرف تنها ۲۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریهای ۹۹.۸ کیلووات ساعتی را شارژ کند. برد این نسخه دو موتوره هم ۳۹۰ کیلومتر اعلام شده است. مثل بسیاری از خودروهای الکتریکی، EV9 هم از سیستم احیای انرژی ترمزها با سطوح مختلف برخوردار است که در قویترین حالت، امکان رانندگی با یک پدال را فراهم میکند. در این حالت، کنترل سرعت و توقف هنگام حرکت در بزرگراه بهاندازهٔ استفاده از پدال ترمز طبیعی است.
داخل و تکنولوژی
کابین گرند هایلندر به لطف ترکیب جالبی از متریال و سطوح نرم فراوان، یکی از بهترین نمونهها در سبد محصولات تویوتا محسوب میشود. این ماشین به دو نمایشگر بزرگ شامل یک نمونهٔ ۱۲.۳ اینچی بهعنوان صفحه آمپر تمام دیجیتالی و یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز است که هردو گرافیک سریع و فونت خوانایی دارند. سیستم صوتی JBL با ۱۱ بلندگو نیز باید اکثر خریداران را راضی کند اما در پس سیستم مریدیان کیا با ۱۴ بلندگو قرار میگیرد.
در صندلیهای ردیف دوم گرند هایلندر بزرگسالان از فضای پا و سر زیادی بهرهمند خواهند بود و صندلیهای ردیف سوم هم بهاندازهٔ کافی جادار هستند و فضای کافی برای نشستن سه بزرگسال را دارند اما مشکل این است که هیچکدام از ویژگیهای لوکس دیگر قسمتهای کابین در اینجا دیده نمیشود. یکی دیگر از نقاط ضعف گرند هایلندر هم دسترسی دشوار به صندلیهای ردیف سوم است زیرا مکانیزم تا کردن صندلیها اصلاً خوب طراحی نشده است.
در کیا اما صندلیهای ردیف دوم صرفاً با زدن یک دکمهٔ لمسی تا میشوند و صندلیهای ردیف سوم هم بهتر از تویوتا هستند. همچنین تریم قهوهای لوکس کابین تا ردیف سوم هم کشیده شده است. بااینحال، صندلیهای ردیف سوم EV9 در تمام نسخهها فقط ظرفیت دو نفر را دارند. در این شاسیبلند کرهای انتخاب متریال در ردیف جلو عالی است. چرمها فوقالعاده نرم هستند و متریال نرم بیشتری از گرند هایلندر به چشم میخورد. آستر جیر سقف نیز حال و هوایی لوکس به کابین EV9 بخشیده است.
دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی بهخوبی در داشبورد ادغام شدهاند اما با وجود این تکنولوژیهای پیشرفته، کیا همچنان برای تنظیمات سیستم تهویه مثل کنترل دما و سرعت فن از دکمههای فیزیکی استفاده کرده است. به لطف این ویژگی، کابین EV9 هم نوآورانه است و هم کاربرپسند. علاوه بر این، برخلاف تویوتا، صندلیهای ردیف دوم کیا علاوه بر گرمکن، به تهویه هم مجهز هستند که باعث میشود خریداران حس کنند EV9 کاملاً ارزش پولی که پرداخت کردهاند را داشته است.
نتیجه
هرچند تویوتا و کیا گرند هایلندر و EV9 را با فلسفههای مختلف قوای محرکه توسعه دادهاند اما سپری کردن زمان با دو خودرو برنده را بهراحتی مشخص کرد. EV9 GT-Line شاسیبلند مجهزتری است و در مقایسه با رقیب ژاپنی، رانندگی مقتدرتر و راحتتری دارد. اصلیترین مشکل این خودرو قیمت است که در مدل دو موتورهٔ GT-Line با آپشنهای مختلف به حدود ۷۵ هزار دلار میرسد درحالیکه قیمت گرند هایلندر آزمایشی ما ۵۷,۸۱۰ دلار بود؛ اما حتی با وجود چنین اختلافی در قیمت، از دید ما EV9 ارزش هزینهٔ اضافی را خواهد داشت. سگمنت شاسیبلندهای سه ردیفهٔ غیرلوکس حالا یک رقیب تمام الکتریکی را در خود میبیند و دیگر خودروسازن باید برای به زیر کشیدن استاندارد طلایی کیا تلاش کنند.
مقام دوم: تویوتا گرند هایلندر
نقاط مثبت: کابین جادار، قوای محرکهٔ هیبریدی پرگشتاور، تعداد زیاد پورت USB و جا لیوانی
نقاط منفی: قیمتگذاری نزدیک به مدلهای لوکس، پویایی رانندگی ضعیف، فقدان جذابیت بالا
چکیده: اگر گرند هایلندر تمام الکتریکی بود، تویوتا یکی از بهترین شاسیبلندهای سه ردیفهٔ این کلاس را ساخته بود
مقام اول: کیا EV9
نقاط مثبت: موتورهای الکتریکی قدرتمند، کابین هوشمندانه و زیبا، شارژ سریع
نقاط منفی: قیمتی گرانتر از حد انتظار، وجود فقط دو صندلی در ردیف سوم، به برد بیشتری نیاز دارد
چکیده: عرضهٔ یک شاسیبلند الکتریکی سه ردیفه به این خوبی نشان میدهد که این سگمنت متحول خواهد شد
مقایسه مشخصات فنی
کیا EV9 GT-Line | تویوتا گرند هایلندر مکس | |
پیشرانه | الکتریکی دو موتوره | ۲.۴ لیتری I4 توربو هیبریدی |
قدرت | ۳۷۹ اسب بخار | ۳۶۲ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۵۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۹۹ میلیمتر | ۲,۹۴۹ میلیمتر |
طول | ۵,۰۱۴ میلیمتر | ۵,۱۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۷۸ میلیمتر | ۱,۹۸۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۵۰ میلیمتر | ۱,۷۸۰ میلیمتر |
فاصله از زمین | ۱۹۸ میلیمتر | ۲۰۳ میلیمتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۲.۴ متر | ۱۱.۶ متر |
وزن خالص | ۲۶۷۰ کیلوگرم | ۲۲۳۲ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۶ نفر | ۷ نفر |
حجم صندوق بار | ۵۷۲+۵۰ لیتر | ۵۸۳ لیتر |
ظرفیت یدک کشی | ۲۲۷۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه | ۵.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۳ ثانیه | ۱۴.۷ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۵.۹ متر | ۳۷.۵ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۶ جی | ۰.۷۹ جی |
تایم پیست Figure 8 | ۲۶.۴ ثانیه | ۲۷.۴ ثانیه |
ظرفیت باطری/باک | ۹۹.۸ کیلووات ساعت | ۶۵ لیتر |
مصرف انرژی/سوخت | ۲۹.۴ کیلووات | ۸.۷ لیترترکیبی |
برد | ۳۹۰ کیلومتر | ۷۴۵ کیلومتر |
قیمت پایه | ۷۳,۰۰۰ دلار | ۵۵,۴۳۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۵,۰۰۰ دلار | ۵۷,۸۱۰ دلار |