دومین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» آغاز به کار کرد


دومین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» آغاز به کار کرد

دومین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» چهارشنبه (۱۹ مهرماه) همزمان با هفته ملی کودک در اردوگاه دلگشای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد.

دومین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» آغاز به کار کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاحیه این رویداد فرهنگی با سخنرانی احمد میرزاده، دبیر علمی جشنواره آغاز شد. وی در آغاز به تشریح مبانی برگزاری دوره قاصدک پرداخت و گفت: در دوره قبل در حوزه شعر و داستان، عناصر شعر و داستان تدریس شد. در این دوره بحث‌های جدی‌تری دنبال خواهد شد. از مدرسانی که زحمت حضور در این رویداد را قبول کردند تشکر می‌کنیم. امیدوارم که از فرصت مغتنم حضور مدرسان دوره استفاده کنید.

در ادامه، کارگاه «مبانی ادبیات کودک و ژانرهای آن» با حضور محمد گودرزی دهریزی برگزار شد. وی به بررسی ژانرها و گونه‌های ادبی کودک پرداخت و گفت: جنبه‌هایی که به فرم و قالب داستان و شعر می‌پردازد فرقی در توانایی نویسنده ندارد. خیلی مهم نیست که فرق داستان و داستانک را بدانید. خیلی از مواقع نمی‌دانیم چه ژانر یا قالبی را جلو می‌بریم بویژه اینکه در ادبیات کودک قالب اهمیت چندانی ندارد. به همین خاطر من به جنبه قالب‌ها نمی‌پردازم؛ اما زیرساخت زبان‌شناختی ژانرها مهم است.

وی افزود: ما بطور کلی سه نوع زبان داریم: اول زبان عادی یا زبان من، زبان علمی و زبان ادبی. تمام ژانرهای ادبی از همین سه زبان ناشی می‌شوند. تخیل، مبنای زبان ادبی است؛ یعنی به عنوان مثال حیوان در دنیای واقعیت نمی‌تواند حرف بزند؛ اما در داستان حرف می‌زند، فکر می‌کند و نقشه می‌کشد. شاعران و نویسندگان ادبیات کودک برای تبدیل زبان عادی به زبان ادبی از سه شگرد استفاده می‌کنند: آهنگین‌کردن کلمات، تصویری‌کردن کلمات و آشنایی‌زدایی.

دوره سه‌روزه آموزشی «قاصدک» با حضور ۵۰ شرکت‌کننده خانم و آقا چهارشنبه (۱۹ مهرماه) به کوشش معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز به کار کرد و تا جمعه (۲۱ مهرماه) نیز ادامه دارد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ