اولین رانندگی با کوروت E-Ray هیبرید، سرعت شگفت‌انگیز، راحتی فوق‌العاده


اولین رانندگی با کوروت E-Ray هیبرید، سرعت شگفت‌انگیز، راحتی فوق‌العاده

شورلت کوروت E-Ray یک سوپراسپرت پیشرفته و بسیار راحت است که با فشردن پدال گاز به هیولایی با پرفورمنس در حد هایپرکارها تبدیل می‌شود. تکامل یا مرگ. این اعتقاد چارلز داروین بود که در مورد خودروها هم صدق می‌کند. بارزترین مصداق این موضوع شورلت...

شورلت کوروت E-Ray یک سوپراسپرت پیشرفته و بسیار راحت است که با فشردن پدال گاز به هیولایی با پرفورمنس در حد هایپرکارها تبدیل می‌شود.

تکامل یا مرگ. این اعتقاد چارلز داروین بود که در مورد خودروها هم صدق می‌کند. بارزترین مصداق این موضوع شورلت کوروت است. وقتی در نسل C8 پیشرانه به پشت صندلی‌ها انتقال یافت، کوروت به چیزی شبیه یک سوپراسپرت ایتالیایی تبدیل شد. C8 فراری بودن خود را با Z06 و آن پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت عمیق‌تر کرد و حالا تکامل بعدی، E-Ray با پیشرانهٔ هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک است که کوروت را بیش‌ازپیش به یک سوپراسپرت چهارفصل تبدیل نزدیک می‌کند.

در این ماشین اما به بهانهٔ کاهش مصرف سوخت، پرفورمنس از بین نرفته و E-Ray همچنان سریع است، خیلی سریع. برخلاف سوپراسپرت‌های هیبریدی رو به رشد بازار مثل فراری ۲۹۶ GTB و مک‌لارن آرتورا، E-Ray را نمی‌توان برای شارژ به برق وصل کرد و موتور الکتریکی آن صرفاً افزایش‌دهندهٔ قدرت است تا کاهش‌دهندهٔ مصرف سوخت. E-Ray قطعاتی را از هردو مدل استینگری پایه و Z06 قرض گرفته است. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 با سیستم اگزوز پرفورمنس و ۴۹۵ اسب بخار قدرت از استینگری گرفته شده و بدنهٔ عریض‌تر، ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیک‌های پهن نیز متعلق به Z06 هستند.

سیستم هیبریدی E-Ray از یک موتور الکتریکی کوچک که به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و در جلوی کابین نصب شده، یک پکیج باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی که در تونلی بین سرنشینان قرار دارد و سیستم خنک‌کنندهٔ اضافی برای کنترل دمای باطری‌ها تشکیل شده است. این سیستم با ۱۶۰ اسب بخار قدرت، مجموع خروجی قوای محرکه را به ۶۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۷ نیوتن متر گشتاور می‌رساند که فقط ۱۵ اسب بخار از Z06 کمتر است و از آرتورا گشتاور بیشتری دارد.

قوای محرکهٔ هیبریدی اما تنها چیزی نیست که برای اولین با در کوروت می‌بینیم زیرا E-Ray همچنین اولین کوروت چهارچرخ محرک هم محسوب می‌شود. E-Ray با گشتاور فوری موتور الکتریکی، قدرت بالای پیشرانهٔ V8 و کشش چهارچرخ محرک، پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند که به‌راحتی در دسترس است. چنین شتاب گیری سریعی را معمولاً در خودروهای الکتریکی پرفورمنس مثل تسلا یا لوسید می‌بینیم.

خودروی آزمایشی ما به لاستیک‌های میشلن تابستانی (یک آپشن ۵۰۰ دلاری) و تنظیمات تعلیق مناسب پیست مجهز بود. با استفاده از لانچ کنترل، ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدیم. این سریع‌ترین شتابی است که تاکنون برای یک کوروت ثبت کرده‌ایم و ۰.۱ ثانیه از Z06 سریع‌تر است. E-Ray هیبریدی ۴۰۰ متر را هم در ۱۰.۶ ثانیه طی کرد. این کوروت همچنین به لطف لاستیک‌های فوق پهن میشلن (۲۷۵ در جلو و ۳۴۵ در عقب)، چسبندگی بسیار خوبی هم دارد و در آزمایش ما شتاب جانبی ۱.۰۸ جی را ثبت کرد. این خودرو از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز در ۴۶.۳ متر متوقف شد و همهٔ این‌ها در حالی است که E-Ray با وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، حدود ۱۳۵ کیلوگرم از Z06 سنگین‌تر است.

بااین‌وجود، ژن استینگری به‌وضوح در ذات E-Ray احساس می‌شود. برخلاف Z06 وحشی و پرسروصدا، E-Ray کوروتی اهلی است که راحتی و آرامش جاده‌ای شگفت‌انگیز C8 استینگری را نشان می‌دهد. سواری این کوروت هیبریدی به لطف کمک‌فنرهای مغناطیسی، تقریباً به‌خوبی استینگری است هرچند که آن لاستیک‌های عظیم سروصدای بیشتری دارند. در جاده‌های پیچ‌درپیچ، E-Ray با همان سرعت استینگری به فرمان دادن‌های راننده پاسخ می‌دهد و با چسبندگی فوق‌العاده‌ای به همان سمتی که اشاره می‌کنید حرکت می‌کند. ترمزها نیز قدرتمند و بدون کاهش توان هستند.

شورلت برای اینکه نشان دهد کوروت E-Ray در پیست هم خودروی توانمندی است، امکان زدن چند دور در پیست بین‌المللی پیکس پیک را فراهم کرده بود. هندلینگ پایدار، چسبندگی بالا و ترمزهای عالی، بیدار کردن لوئیس همیلتون درونی راننده را برای هدایت خودرو آسان می‌کند. هرچند هنوز هم Z06 پیست محورترین عضو خانوادهٔ Z06 است اما E-Ray عملکردی بسیار نزدیک به آن دارد. سیستم کنترل سواری مغناطیسی، تعادل بی‌مشکلی را فراهم می‌کند و به کنترل وزن سنگین‌تر خودرو حتی در تنگ‌ترین پیچ‌ها کمک خواهد کرد درحالی‌که پایداری و چسبندگی E-Ray هم عالی است.

به لطف حالت استیلث سیستم هیبریدی می‌توان بدون بیدار کردن همسایه‌ها با صدای V8 از محله خارج شد. در این حالت می‌توان حدود ۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت پیمود. در این حالت، کوروت خودرویی دیفرانسیل جلو خواهد بود. هنگام رانندگی معمولی، سیستم هیبریدی آن‌قدر خوب با موتور V8 ادغام شده که بدون دیدن صفحه آمپر هرگز متوجه نخواهید شد چه زمانی نیروی برق به کمک موتور بنزینی می‌آید. این سیستم اما تأثیری در کاهش مصرف سوخت ندارد و E-Ray دقیقاً مثل استینگری در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۱۲.۴ لیتر بنزین نیاز خواهد داشت.

در ظاهر اما E-Ray آن‌قدرها جذاب به نظر نمی‌رسد و هرچند از همان بدنهٔ عریض Z06 استفاده می‌کند اما از بسیاری از قطعات بیرونی برادر پیست محور خود بی‌بهره است. همچنین در اینجا همهٔ قطعات سپر جلو همرنگ بدنه هستند و در عقب هم خبری از سر اگزوزهای میانی Z06 نیست. علاوه بر این، به نظر می‌رسد E-Ray به عایق‌های صوتی بیشتری نیاز دارد زیرا هنگام حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، ۷۶ دسی‌بل سروصدا در داخل کابین ثبت می‌شود که تجربهٔ رانندگی راحت با یک کروزر مسافرتی را مخدوش می‌کند.

جمع‌بندی

قیمت کوروت E-Ray از ۱۰۶,۵۹۵ دلار آغاز می‌شود که قطعاً ارزان نیست اما در مقایسه با رقبایی مثل مک‌لارن آرتورای ۲۳۷ هزار دلاری، بسیار ارزشمند خواهد بود. چنین رقمی برای پرفورمنسی در حد هایپرکار، تعادل در پیست و تجربهٔ رانندگی راحت‌تر از C8 بهای بسیار کمی خواهد بود. بطورکلی، E-Ray شخصیت دوگانه‌ای دارد که پرفورمنس وحشیانه Z06 را با راحتی بزرگراهی استینگری ترکیب می‌کند. این یک کروزر راحت برای مسافت‌های طولانی است که در پیست تقریبا به خوبی Z06 عمل می‌کند. E-Ray با ۷,۸۰۰ دلار قیمت کمتر از برادر پیست محور خود به همراه رفتار گرند تورر مانند استینگری، پیشنهاد جذابی است که به‌سختی می‌توان از آن گذشت هرچند که صرف‌نظر کردن از Z06 با اختلاف قیمتی بسیار اندک هم دشوار خواهد بود.

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette E-Ray 2024
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی
قدرت ۶۵۵ اسب بخار
گشتاور ۸۰۷ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۶ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۶.۳ متر
شتاب جانبی ۱.۰۸ جی
حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۶۸۹ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۳ میلی‌متر
وزن ۱۷۹۸ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
قیمت پایه ۱۰۶,۵۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۱۱۳,۹۸۵ دلار
منبع
Car Driver

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

ولوو 240 مدرن می‌تواند به محصولی موفق تبدیل شود