برای ارائه قصه‌ها به نیاز، علاقه و ارتقای کیفیت زندگی مخاطب توجه کنیم


برای ارائه قصه‌ها به نیاز، علاقه و ارتقای کیفیت زندگی مخاطب توجه کنیم

نخستین روز از سلسه نشست‌های علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با تدریس فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد.

برای ارائه قصه‌ها به نیاز، علاقه و ارتقای کیفیت زندگی مخاطب توجه کنیم
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون به منظور ارتقای سطح آگاهی قصه‌گویان هفت جلسه آموزشی با حضور ۹ مدرس در ۹ بخش ادبیات در نظر گرفته است تا بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی با کیفیت مطلوب‌تری برگزار شود.

بیست‌ودوم مهر ۱۴۰۲ اولین جلسه از این سلسه نشست‌های علمی قصه‌گویی با محوریت «نگاه نو، زاویه دید جدید» و «قصه‌های کسب‌وکار» با تدریس فرهاد فلاح سپری شد.

فلاح در این نشست بیان کرد: در قصه‌گویی باید به نیاز پایدار و علاقه مخاطب توجه کنیم و قصه‌ خود را برای رفع آن تنظیم کنیم.

وی عنوان کرد: مردم به دنبال چیزی می‌روند که علاوه بر تأمین نیاز و علاقه‌شان، بتواند زندگی آنها را نیز بهتر کند. اگر یک قصه دینی می‌گوییم نباید به صرف یک روایت اکتفا و بعد مخاطب را رها کنیم؛ بلکه باید بتوانیم ساختار قصه را به گونه‌ای تنظیم کنیم که پس از آن‌که مخاطب شنید بتواند به گونه‌ای بر بهبود کیفیت زندگی شنونده اثر تأثیر بگذارد. رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون اضافه کرد: در قصه‌های کسب‌وکار بُعد کاربردی قصه ملموس‌تر و قوی‌تر است؛ زیرا باید قصه‌ای ساخته شود که مخاطب هم با حس و حال داستان همراه شود و هم بتواند به طور ملموسی به ارتقای کیفیت زندگی منجر شود.

فلاح با اشاره به کارکردهای قصه‌گویی گفت: من روزی در یک برنامه رادیویی خارج از کشور مهمان بودم و آنجا گفتم ما در ایران شماره‌های گویایی داریم که بچه‌ها می‌توانند با تماس با آنها قصه بشنوند. وقتی من این را در برنامه‌ رادیویی تعریف کردم پس از دو روز یکی از شرکت‌های مخابراتی بزرگ آن منطقه با من تماس گرفت و جزئیات بیشتری درباره این موضوع از من خواست تا بتوانند در منطقه خودشان هم این ایده را عملی کنند؛ زیرا در کشورهای غربی ساعت‌هایی که فرزند بدون والدین در منزل می‌ماند هم بیش از فرهنگ شرقی است و کسی نیست که در آن زمان‌ها بتواند سرگرمی یا آموزشی را به کودک ارائه بدهد. این شرکت مخابراتی معتقد بود می‌تواند با پیشبرد این هدف هم گام فرهنگی‌ای برای کودکان بردارد و هم به کسب درآمد برسد.

معاون فرهنگی کانون گفت: بنابراین یک داستان می‌تواند هم به توسعه فرهنگ و تعلیم و تربیت کمک کند و هم می‌تواند باعث رواج یک کسب‌وکار شود.

فلاح یادآور شد: نمی‌توانیم ساختار قصه‌های کهن و دینی را با ساختار قصه‌های کسب‌وکار یکی کنیم. قصه کسب‌وکار، انگیزه و هدف ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: کتاب «هر برند یک قصه است» اثر دانلد میلر و ترجمه رسول بابایی می‌گوید اگر می‌خواهید قصه‌ای برای برند خود بسازید باید به هفت قاعده توجه کنید که مهم‌ترین آن شخصیت است. شخصیت، درباره قهرمان قصه صحبت می‌کند؛ برای مثال کانون پرورش فکری نمی‌تواند قهرمان قصه باشد؛ زیرا برای تمام اقشار جامعه حائز اهمیت یک قهرمان نیست. به عقیده من قهرمانی که امروزه می‌توانیم معرفی کنیم پدرها و مادرها هستند؛ زیرا علاقه پدرها و مادرها ایجاد شرایط تربیتی خوب برای فرزندان است.

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیان کرد: در قصه‌گویی کسب و کار نیز قهرمان قصه، برند نیست بلکه مشتری است.

به گفته فلاح نکته کارگشا در هر قصه این است که قصه به دنبال چیزی است و باقی قصه سفری برای رسیدن به آن موضوع است؛ باقی قصه رسیدن قهرمان به هدف است.

معاون فرهنگی کانون گفت: اگر می‌خواهید به کانون رونق دهید باید برای آن قصه تعریف کنید؛ رویاپردازی به معنی روایت داستان نیست؛ بلکه به معنی رویاپردازی و جریان‌سازی است و سپس برای پیشبرد آن جریان گام بردارید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در جریان بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی جهشی اساسی در حوزه قصه‌گویی کسب‌وکار داشته باشیم؛ این به معنای مصرف‌گرایی نیست؛ بلکه به معنی اشتغال‌زایی و کارآفرینی است.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

زیباترین سفره های شب یلدا را ببینید + عکس