ملاقات مرسدس SL63 با 560SL سال 1987، شخصیتی مشابه پس از 36 سال
نیم قرن پیش، مرسدس R107 رویکردی بسیار مشابه SL جدید کنونی را ارائه کرد و حالا خواهیم دید که پس از ۳۶ سال، چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی ثابت مانده است. آنچه در این مطلب میخوانید: SL کلاسیکSL مدرنتفاوتهاداخلزمانهای مختلف، اهداف متفاوت...
نیم قرن پیش، مرسدس R107 رویکردی بسیار مشابه SL جدید کنونی را ارائه کرد و حالا خواهیم دید که پس از ۳۶ سال، چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی ثابت مانده است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در طی نزدیک به ۷۰ سال، مرسدس SL از یک خودروی مسابقهای به یک کروزر راحت تبدیل شده و جدیدترین نسل آن، ویژگیهای هردو سمت را باهم ترکیب کرده است. این خودرو با کد R232، حالا محصول اختصاصی AMG محسوب میشود و برای اولین بار از نسل R107 دههٔ ۷۰ و ۸۰، به یک رودستر ۲+۲ تبدیل شده است. نیم قرن پیش، R107 رویکردی بسیار مشابه SL جدید کنونی را ارائه کرد. این خودرویی اسپرتتر از قبل بود، برای اولین بار با پیشرانهٔ V8 ارائه شد و کابین لوکستر و جادارتری داشت. ازاینرو، تصمیم گرفتیم دو نسل R107 و R232 مرسدس SL را به ملاقاتی خانوادگی دعوت کنیم تا ببینیم طی ۳۶ سال چه چیزهایی تغییر کرده و چه چیزهایی همچنان ثابت مانده است.
SL کلاسیک
خودروی قدیمی جمع ما یک ۵۶۰SL مدل ۱۹۸۷ است که در کنار مدل امروزی بسیار شیک به نظر میرسد. این خودرو همچنین ابعاد بزرگی هم دارد تا جایی که تنها حدود ۱۳ سانتیمتر کوتاهتر و کمعرضتر است. برخلاف R232، در این SL قدیمی خطوط تهاجمی دیده نمیشود و رویکرد مستطیلی در طراحی بیرونی، ظاهر خودرو را جاودانه کرده است. خودروی آزمایشی ما نمونهای دونفره بود زیرا از R107 تعداد کمی با صندلیهای عقب سفارشی ساخته شد. این همچنین خودرویی کلکسیونی نیست و حدود ۱۷۸ هزار کیلومتر کار کرده است. به همین دلیل در کابین خودرو نشانههایی از کهنگی مثل فرسودگی چرمها دیده میشود. ۵۶۰SL در بین تمام خودروهای دودر مرسدس در آن سالها، بزرگترین پیشرانه V8 را داشت. این یک غول ۵.۶ لیتری بود که ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. ۵۶۰SL در سالهای پایانی عمر طولانی R107 ارائه شد و به همین دلیل، از گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکرد که در آن سالها تا حدودی قدیمی به نظر میرسید.
SL مدرن
SL جدید R232 پس از SLS، AMG GT و AMG GT چهاردر، چهارمین مرسدسی محسوب میشود که بهطور اختصاصی توسط AMG ساخته شده است. این خودرو که روی شاسی فضای آلومینیومی ساخته شده است، با نسل قبلی SL هیچ اشتراکی ندارد. R232 در مدل SL43 با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر ارائه میشود اما نمونهٔ آزمایشی ما SL63 با پیشرانهٔ لیتری V8 توئین توربو است که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ارقام بیش از دو برابر بیشتر از SL کلاسیک هستند. همین موضوع در مورد گیربکس هم صدق میکند زیرا R232 به گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. چیز دیگری که در این خودرو نسبت به R107 دو برابر شده، چرخهای محرک است زیرا SL63 از سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic بهره میبرد.
شباهتها
شاید فکر کنید بیش از سه دهه اختلاف سن، تفاوت بزرگی در پرفورمنس و تکنولوژی این دو ماشین را باعث شده است اما رفتارهای روزمرهٔ دو خودرو شبیه به هم احساس میشود. ۵۶۰SL یادآور کاری است که کروزرها در گذشته انجام میدادند یعنی سواری راحت با حداقل سروصدا. خودرو گویی روی جاده شناور است و لاستیکهای فاق بلند دستاندازها را پیش از آنکه به کابین راه پیدا کنند از بین میبرند. SL63 هم هرچند سواری بسیار سفتتری دارد اما در نرمترین حالت تعلیق، انعطافپذیریای که از خودروهای اسپرت امروزی انتظار میرود را ارائه میکند.
فرایند باز و بسته کردن سقف نیز در هردو خودرو نامناسب است. در ۵۶۰SL برای این کار به ابزار خاصی نیاز است تا بتوان چفت سقف در دو طرف کابین را شل کرد. سپس باید کاور پشت صندلی راننده را رها و کل این تشکیلات را در دو سمت خودرو تا کرد تا زمانی که صدای کلیک به گوش برسد. اگر بخواهید این کار را بهتنهایی انجام دهید حداقل دو دقیقه طول خواهد کشید. باز شدن سقف در SL63 سریعتر بوده و بهطور کاملاً خودکار در حدود ۱۵ ثانیه تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت جمع میشود اما کنترلهای سقف در نمایشگر لمسی تعبیه شدهاند که کار با آن دشوار خواهد بود.
تفاوتها
هرچند این دو SL شباهتهایی دارند اما ۳۶ سال پیشرفت را نمیتوان نادیده گرفت. مغز الکترونیکی هوشمند SL63 امکان تنظیم تقریباً همه چیز را مطابق با سلیقهٔ راننده فراهم میکند. در این خودرو همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک متغیر، تعادل جلو و عقب را بر اساس حالت رانندگی تنظیم کرده و حس چابکی محرک عقب را همراه با کشش و پایداری ناشی از انتقال نیرو به چرخهای جلو فراهم میکند. یکی دیگر از ویژگیهای مدرن این ماشین سیستم فرمان گیری چرخهای عقب است و سیستم کنترل سواری فعال هم خودرو را در پیچها کاملاً پایدار نگه میدارد. ازآنجاییکه AMG سازندهٔ ماسل کارهای اروپایی است، SL63 از چهار سر اگزوز عقب خود با صدای رعدآسای V8، سمفونی جذابی را برای سرنشینان مینوازد. بهطورکلی، R232 خودروی بسیار توانمندی است اما جذابترین رانندگی را در این کلاس ندارد.
البته ۵۶۰SL هم در سال ۱۹۸۷ چابکترین سواری را نداشت زیرا این ماشین درواقع نقش یک گرند تورر لوکس با سواری آرام را بازی میکرد. در اینجا هم مطمئناً وقتی پدال گاز تخته شود، صدای جذابی از هشت سیلندر بلند خواهد شد اما نه بهگونهای که سرها را از یک کوچه آنطرفتر بچرخاند. فرمان وزن خوبی دارد که برای اعتماد به واکنشهای خودرو کافی خواهد بود. هنگام تخته کردن گاز، دماغه مثل قایق بالا میآید اما هیچ اثری از هرزگردی و جلبتوجه چرخهای عقب دیده نمیشود.
داخل
کابین ۵۶۰SL فضای شیک دهه هشتادی دارد. در اینجا همه چیز قهوهای و چیزی برای حواسپرتی وجود ندارد. آمپرهای آنالوگ کاملاً خوان و واضح هستند و صندلیهای لوکس R107 با اینکه از ماساژور خودروهای مدرن بیبهرهاند اما در رانندگیهای طولانی بسیار راحت خواهند بود. در داخل R232 تنها چیزی که شبیه مدل قدیمی به نظر میرسد چهر دریچهٔ تهویهٔ دایرهای در بالای داشبورد است. صفحه آمپر دیجیتالی خودرو کاملاً قابل تنظیم است، تودوزی چرمی مشکی کاملاً نرم است و صندلیها با توجه به ماهیت اسپرت SL63 بهخوبی از بدن پشتیبانی میکنند ولی به دلیل قیمت بسیار بالای این رودستر آلمانی، از دیدن چند قطعهٔ پلاستیکی روی کنسول مرکزی و پانلها متعجب شدیم.
زمانهای مختلف، اهداف متفاوت
۵۶۰SL زمانی که به بازار عرضه میشد، حدود ۴۸ هزار دلار قیمت داشت که با احتساب تورم معادل ۱۳۰ هزار دلار امروز است. اکنون اما ارزش این خودرو بسیار کمتر شده و میتوان نمونههای تمیزی مثل خودروی آزمایشی ما را با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار پیدا کرد. SL63 اما نسبت به سلف خودرو بسیار گرانتر شده است و نمونهٔ آزمایشی ما حدود ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد. هرچند R232 از برخی جهات از الگویی که R207 در دههٔ ۷۰ و ۸۰ ارائه کرد دور شده اما SL63 هنوز هم یک کروزر عالی خواهد بود که سرنشینان خود را با محیطی لوکس احاطه میکند و سطح پرفورمنس پورشه ۹۱۱ توربو را به خریداران SL هدیه میدهد.