نخستین تجربه سواری بی وای دی سانگ پلاس؛ جایگزینی برای رقبای مطرح آمریکایی
سانگ پلاس محصولی خوشساخت و باکیفیت است که احتمالاً رقبایی چون تویوتا راو ۴ را به چالش میکشد. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحی خوب و امکانات درخورعملکرد مناسبسواری سخت پاشنه آشیل سانگبیوایدی در برابر تویوتا محصولات بیوایدی شهرت سایر...
سانگ پلاس محصولی خوشساخت و باکیفیت است که احتمالاً رقبایی چون تویوتا راو ۴ را به چالش میکشد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
محصولات بیوایدی شهرت سایر برندهای چینی را ندارند و این مورد هم درباره شاسیبلند یا بهتر است بگوییم کراساوور سانگ پلاس صدق میکند؛ این مدل با وجود اینکه کمتر دیده شده است اما چهرهای آشنا دارد. سانگ بهصورت کلی یک شاسیبلند دو ردیفی با گنجایش ۵ سرنشین به شمار میرود که تقریباً اندازه یکسانی با هوندا CR-V و تویوتا راو ۴ دارد. طراحی آن مانند سایر محصولات این شرکت چینی ساده و زیبا به نظر میرسد و قطعاً توجه بینندگان را در پارکینگ یک مرکز خرید یا… به خود جلب خواهد کرد.
طراحی خوب و امکانات درخور
کابین بیوایدی سانگ پلاس نیز مانند دیگر خواهر و بردارهایش درخور، مدرن و زیبا قلمداد میشود. در مرکز این کابین یک نمایشگر بزرگ قرار گرفته که در دو وضعیت عمودی و افقی قرار میگیرد. دکمهها و کلیدهای کنترل صدا و سیستم صدای استریو سانگ فیزیکی هستند. در سوی دیگر، گرافیک بخشهای دیجیتالی سانگ هم آنقدر مناسب هستند که اگر کلیدها را هم اینگونه تعبیه میکردند، کمتر کسی میتوانست به آن خرده بگیرد. حرکت در منوهای گوناگون و عملکرد نمایشگرها کاملاً روان است و چینش گزینههای منوی آن هم منطقی هستند. دلیل این عملکرد خوب میتواند سهم قابلتوجه بیوایدی در شرکتهای سازنده تلفنهای هوشمند باشد.
صندلیهای عقب فضای کافی برای پای افراد قدبلند هم دارند؛ تنها نکته عجیب این بخش را میتواند ارتفاع نهچندان مناسب کف خودرو نسبت به صندلیها دانست که بهخاطر قرارگیری باتریهای برقی رخ داده است. سازندگان شاسیبلندهای برقی معمولاً باتری را در بخش بار شاسیبلندهایشان تعبیه میکنند که موجب کاهش فضای بار میشود. بیوایدی با انتخاب این نوع چینش باتری، فضای بار سانگ پلاس را بیشازپیش جادار کرده است. کابین این شاسیبلند متوسط به نورپردازی داخلی با رنگهای متضاد دوخت و رنگبندی حاشیههای فلزی مجهز شده است که فضایی متمایز را برای سرنشینان رقم میزند.
عملکرد مناسب
موتور بنزینی بیوایدی سانگ پلاس برخلاف انتظار کاملاً بهینه است. در طول سواری در حالتهای هیبریدی و برقی صدای موتور تنها زمانی به گوش میرسد که راننده دور موتور را بالا میبرد و عملاً از این مسئله آگاه است. تغییر وضعیت بین حالتهای گوناگون پیشرانه و جذب لرزشها آنقدر مثالزدنی انجام میشوند که کشف روشن یا خاموش بودن موتور در نخستین ساعات سواری با این خودرو گیجکننده خواهد شد. خودروسازان معدودی بهینهسازی موتور هیبریدیشان را تا این حد جلو بردهاند. گویا بیوایدی هم یکی از آنها محسوب میشود.
شتاب اولیه سانگ پلاس چندان زیاد نیست اما در سرعتهای بالاتر بهتر میشود. با نگاه به این مهم که بیوایدی سانگ پلاس به یک موتور کوچک ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با تنها ۱۷۷ اسب بخار قدرت از موتورهای برقی مجهز شده است، این عملکرد دور از انتظار نیست. این خودرو برای رسیدن از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸.۵ ثانیه زمان نیاز دارد.
بیوایدی مدل سانگ پلاس را با دو باتری متفاوت عرضه میکند که در نسخه معمولی آن ۹۶ و نسخه بالاردهتر آن ۱۴۴ کیلومتر را در حالت تمام برقی میپیماید. این اعداد در تستهای واقعی موردبررسی قرار نگرفته و صرفاً بر پایه چرخه رانندگی «NEDC» اعلام شدهاند که معادل ۶۴ تا ۹۶ کیلومتر EPA هستند.
سواری سخت: پاشنه آشیل سانگ
فرمان خودرو سبک احساس میشود و بازخورد کمی دارد اما در مسیرهای ناهموار سائوپائولو در برزیل (جایی که خودرو در آن بررسی شده) فاقد ضربه عمل میکند که در مقیاس این شاسیبلند تحسینبرانگیز به شمار میرود. متأسفانه در سوی دیگر، تجربه سواری خشن این مزیت را خنثی میکند. اگر شخصی همان مسیرهای نسبتاً ناهموار را با یک خودروی دیگر از سبد محصولات بیوایدی تجربه کند، رانندگی بهمراتب آرامتر خواهد داشت.
صدای جاده کمابیش به گوش میرسد و با وجود اینکه سانگ مانند سایر محصولات این شرکت در مسیر یادشده جیرجیر نمیکند اما با گذر از هر چاله یا ناهمواری، صدایی با بسامد کم را به گوش رانندهاش میرساند. نتیجه آنکه این شاسیبلند متوسط هم سایر اعضای خانوادهاش در بخش فنربندی به بهینهسازی نیاز دارد تا از پس جادههای غیراستاندارد نیز بر بیاید. قاعدتاً تجربه سواری این خودرو در مسیرهای صاف و استانداردی چون کالیفرنیا بهمراتب دلپذیرتر خواهد بود.
بیوایدی در برابر تویوتا
بیوایدی سانگ پلاس بهجز نیاز مبرم به بهینهسازی در سیستم تعلیق، از تمام جهات یک محصول کاربردی و خوشساخت به نظر میرسد. فضای خوب کابین و راحتی ۵ سرنشین در این شاسیبلند متوسط خانوادگی تضمینشده است. عملکرد مناسب نمایشگرها که به بخش لاینفک خودروهای جدید بدل شدهاند هم تجربه سواری سانگ پلاس تعالی میبخشد.
بهینهسازی موتور و عملکرد آن خیرهکننده به شمار میرود؛ موردی که برای شرکتهای کرهای سالهای طولانی به درازا کشید. خوشبختانه بیوایدی با این مدل میتواند بهخوبی در بازاری که پر از رقبای قدرتمند شده است، عرض اندام کند و به هدف خود نیز برسد. بعید است کسی با مالکیت یک دستگاه سانگ پلاس پس از خرید آن به فکر جایگزینی آن با هوندا، شورولت، تویوتا یا فورد باشد. نظر شما درباره این شاسیبلند خوشسیما چیست؟ آیا سانگ پلاس میتواند در کشور ما هم موفق ظاهر شود؟!