یادی از هیوندای جنسیس کوپه، خودرویی با رؤیای رقابت با عضلانیهای آمریکایی
یکی از محصولات جالب در تاریخ هیوندای، جنسیس کوپه است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تولید شد و این روزها فراموش شده است. در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم، هیوندای با وجود گسترش بازار خود، همچنان برندی بود که با خودروهای اقتصادی کسلکننده شناخته...
یکی از محصولات جالب در تاریخ هیوندای، جنسیس کوپه است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تولید شد و این روزها فراموش شده است.
در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم، هیوندای با وجود گسترش بازار خود، همچنان برندی بود که با خودروهای اقتصادی کسلکننده شناخته میشد و عرضهٔ کوپهٔ تیبرون (همان هیوندای کوپه) هم کمک چندانی به تغییر این تصویر نکرده بود. به همین دلیل، این برند کرهای که قصد ورود به بخشهای جدیدی از بازار را داشت، به ساخت یک کوپهٔ اسپرت دیفرانسیل عقب جذاب روی آورد. این خودرو که جنسیس کوپه نام گرفت، همزمان با جنسیس سدان روی یک پلتفرم توسعه پیدا کرد تا هیوندای را وارد بخش کوپههای اسپرت و سدانهای لوکس کند.
هیوندای برای جنسیس کوپه رؤیاها و اهداف بزرگی در سر داشت که یکی از آنها رقابت با ماسل کارهای آمریکایی بود تا جایی که در سال ۲۰۰۷، تصویری از یک جنسیس کوپهٔ نقرهای در کنار یک موستانگ منتشر شده و نشان میداد هیوندای برای توسعهٔ کوپهٔ خود ماسل کار فورد را معیار قرار داده است. سرانجام در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۸، جنسیس کوپه رسماً رونمایی شد و از فوریهٔ ۲۰۰۹ با مدل ۲۰۱۰ به نمایندگیهای فروش در ایالاتمتحده رسید. این خودرو اولین کوپهٔ دیفرانسیل عقب هیوندای بود و مدیرعامل هیوندای آمریکا آن را خودرویی توصیف کرد که در تجربهٔ رانندگی کوپههایی مثل اینفینیتی G37 را به چالش میکشد.
هیوندای در دههٔ ۲۰۰۰ اقدام به توسعهٔ سری پیشرانههای V8 جدیدی بنام Tau برای سدان جنسیس کرد و گمان میرفت این موتور برای جنسیس کوپه هم ارائه شود اما این خودرو فقط با دو موتور چهار و شش سیلندر به بازار عرضه شد. پیشرانهٔ پایه یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ سری تتا بود که از طریق سرمایهگذاری مشترک بین کرایسلر، هیوندای و میتسوبیشی توسعه پیدا کرده بود. این موتور که زیر کاپوت لنسر اوو X هم قرار میگرفت، در جنسیس کوپه ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. پیشرانهٔ دوم هم یک ۳.۸ لیتری V6 سری لامبدا با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور بود.
انتقال نیروی موتور چهار سیلندر توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت درحالیکه برای موتور V6 گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک ZF قابل انتخاب بود. جنسیس کوپه در سریعترین نسخه یعنی V6 اتوماتیک ظرف ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. هیوندای تبلیغات و بازاریابی گستردهای برای این خودرو انجام داد تا بتواند توجهات را به کوپهٔ جدید خود جلب کند و با رقبای بسیار باسابقهتر و مشهورتر سرشاخ شود. با این حال، جنسیس کوپه در آمار فروش حتی نتوانست به ماسل کارهای آمریکایی نزدیک شود.
این کوپهٔ کرهای بیشترین فروش خود در بازار ایالاتمتحده را در سال ۲۰۱۱ با ۱۴,۱۴۸ دستگاه تجربه کرد و پسازآن فروش به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار دستگاه در سال کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که موستانگ در سال ۲۰۱۱ بیش از ۷۰ هزار دستگاه فروخت و این رقم پس از عرضهٔ نسل ششم در سال ۲۰۱۵ به ۱۲۲ هزار دستگاه رسید. شورلت کامارو هم در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فروشی در حدود ۹۰ هزار دستگاه را تجربه میکرد. با این حال، جنسیس کوپه لااقل از نیسان ۳۷۰Z که از سال ۲۰۱۰ به بعد در آمریکا سالانه فروشی حدود ۷ هزار دستگاهی داست موفقتر عمل کرد.
در سال ۲۰۱۱، هیوندای نسخهٔ فیسلیفت جنسیس کوپه را رونمایی کرد و در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۲ آن را برای اولین بار در آمریکای شمالی به نمایش درآورد. در این فیسلیفت، قسمت جلوی خودرو با چراغها، سپر و جلوپنجرهٔ جدیدی که مطابق با زبان طراحی جدید هیوندای شکل گرفته بود، کاملاً بازطراحی شد. در این فیسلیفت، هردو پیشرانه هم ارتقاء پیدا کردند. خروجی موتور ۲ لیتری به لطف توربوشارژر بزرگتر به ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۳ نیوتن متر گشتاور رسید و پیشرانهٔ V6 هم با سیستم تزریق مستقیم سوخت حالا به ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. برای انتقال نیرو هم هرچند گیربکس شش سرعتهٔ دستی همچنان حفظ شده بود اما گیربکس اتوماتیک برای هردو موتور حالا با یک نمونهٔ جدید هشت سرعته جایگزین شد.
با این حال، نسخهٔ فیسلیفت جنسیس کوپه بازخوردهای چندان مثبتی دریافت نکرد. بهعنوانمثال، ادموندز انتخاب یک موستانگ یا کاماروی V6 با قیمت ارزانتر را بهتر میدانست و موتورترند در مقایسهای با موستانگ V6، گلف GTI، سوبارو BRZ و مزدا MX-5، جایگاه آخر را به جنسیس داد. همچنین در سال ۲۰۱۳، کارانددرایور طی رقابت سالانهٔ خود تحت عنوان لایتنینگ لپ، با یک جنسیس کوپه V6 در پیست ویرجینیا زمان ۳ دقیقه و ۱۳.۹ ثانیه را ثبت کرد که ۰.۱ ثانیه کندتر از نسخهٔ ۳۱۰ اسب بخاری پیش از فیسلیفت بود و در پس خودروهایی مثل موستانگ V6 و نیسان ۳۷۰Z نیسمو قرار گرفت.
درنهایت، هیوندای در سال ۲۰۱۶ به تولید جنسیس کوپه بدون معرفی جانشین پایان داد. این اولین و احتمالاً آخرین تلاش کرهایها برای ساخت یک کوپهٔ دیفرانسیل عقب اسپرت بود که چندان درخشان عمل نکرد و احتمالاً به همین دلیل است که هیوندای برای برند مستقل جنسیس هیچ کوپهٔ اسپرتی را در نظر نگرفته است.