شرط موفقیت داستان، همراهی مخاطب است


شرط موفقیت داستان، همراهی مخاطب است

نشست نقدوبررسی رمان «ماکارونی با سس مشاعره» نوشته زهره مسکنی برگزار شد. 

شرط موفقیت داستان، همراهی مخاطب است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رامبد خانلری، نویسنده و منتقد در این نشست، پیش‌تولید کار کودک و نوجوان را فرایندی بسیار عظیم، حرفه‌ای و پیچیده دانست و گفت: شرط موفقیت یک داستان، همراهی مخاطب با آن است و کتاب «ماکارونی با سس مشاعره» امکان همراهی خودش با من را مهیا کرد که چون هنر داستان‌نویسی ارتباط مستقیمی با لذت دارد، اینکه از داستانی لذت ببریم، از نکات مثبت آن است.

وی در ادامه با بررسی کدها و کلیدواژه‌ها، اتمسفر و زمان‌های مختلف رمان «ماکارونی با سس مشاعره»، بر ضرورت نوشتن داستان نوجوان مطابق با نوجوانان امروزی تأکید کرد و افزود: این داستان یک برگ برنده دارد که خیلی صمیمی است و لذت این صمیمیت باعث می‌شود داستان را دوست داشته باشم؛ اما چیزی که بین من و داستان فاصله می‌اندازد، این است که راوی داستان، خودش حرف نمی‌زند و این نویسنده است که به جای راوی صحبت می‌کند.

این کتاب برای کسانی است که با بقیه فرق دارند

در ادامۀ این نشست، سلاله حقی، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به بوها و مزه‌های مختلف جاری در اثر زهره مسکنی گفت: بوی کتلت، ماکارونی با سُس، همبرگر، چیزبرگر و بسیاری بوها و مزه‌های دیگر در این رمان، ما را از بو و مزۀ مدرسه بی‌نیاز می‌کند و این کتاب برای کسانی نوشته شده که تازه وارد یک مدرسه شده‌اند، اسم‌شان عجیب و غریب است، توان‌خواه هستند یا به هر دلیلی با بقیه فرق دارند و آدم جدیدی هستند که با بقیه سر ناسازگاری دارد.

حقی با اشاره به اهمیت چاقی و لاغری به عنوان یکی از شاخص‌هایی که نوجوانان بویژه خانم‌ها دائم خودشان را با آن می‌سنجند، اضافه کرد: عصیان، گیجی، دستپاچگی، مبهوتی، از خود بیزاری، عشق دوران نوجوانی و مواردی از این قبیل، در این رمان به تصویر کشیده شده و تناقض‌های ناشی از روحیۀ یک دختر نوجوان، شگفتی از نوع ارتباط با توان‌خواهان، تلخی و زهرآلودی و بدجنسی نوجوانان در حق یکدیگر هنگام ورود یک شخص جدید یا خروج کسی از عرف، از طریق دیالوگ‌های رمان مشهود است.

زبان منزه به ادبیات کودک و نوجوان تحمیل می‌شود

محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر نیز در این نشست با اشاره به یک مشکل فرامتنی که ادبیات کودک و نوجوان از آن رنج می‌برد، گفت: مشکل، زبان منزهی است که به این ژانر تحمیل می‌شود؛ چرا که در این عرصه، به آسانی نوشتن از عشق با دو نظام ممیزی رسمی و جامعۀ سنتی یا خانواده مواجه است و نویسنده در نوشتن قصه برای کودک و نوجوان برای ترسیم عشق و ورود به حوزه‌های ممنوعه‌ای چون گفتن ناسزا که بین بسیاری از بچه‌ها رایج است، با مقاومت روبه‌روست.

مشام راوی پُر از فرهنگ است

وحید نیکخواه آزاد، نویسنده و فیلمساز نیز در نشست نقدوبررسی رمان «ماکارونی با سس مشاعره» با ذکر این نکته که ادبیات و سینما باغ گل سرخی است که بهتر است به جای کشف رازها و خارهای آن در لذت خواندن و دیدنش شناور باشیم، گفت: مشام راوی این رمان پر از فرهنگ است و شاهکار کتاب، یک‌دفعه رو کردن «سهراب» است که ما بدون دیدنِ او دل‌بسته‌اش می‌شویم و بعد می‌فهمیم که وی نابیناست؛ کسی که در مقایسه با دیگران نقصی دارد، از همه یک سر و گردن بالاتر است و این‌ها به مخاطب انگیزه می‌دهد؛ چرا که همۀ ما بویژه نوجوانانی که اهل مشاعره و کتاب و حافظ هستند. می‌خواهیم زندگی‌هایمان را پربارتر کنیم.

نشست نقد و بررسی رمان «ماکارونی با سس مشاعره» نوشته زهره مسکنی از نشر پیدایش، به مناسبت «روز عصای سفید» و همزمان با هفته نابینایان با اجرای حسین مسعودی آشتیانی، نویسنده، مترجم و منتقد و حضور نویسندگانی چون محمود برآبادی، مصطفی علیزاده، فرزانه رحمانی، معصومه نوازنی، شیرین صفایی، حوریه حافظیان، فاطمه رضایی و جمعی از دانش‌آموزان نابینا، نوجوانان و خوانندگان این رمان برگزار شد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق