درگ جذاب استیشن‌های اسپرت آلمانی، بی ام و M3، آئودی RS4 و مرسدس C63


درگ جذاب استیشن‌های اسپرت آلمانی، بی ام و M3، آئودی RS4 و مرسدس C63

هرچند استیشن‌ها بیشتر به‌عنوان خودروهای خانوادگی کسل‌کننده‌ای شناخته می‌شوند اما سه خودرویی که اینجا می‌بینید با حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت، هرگز چنین نیستند. آئودی با عرضهٔ RS2 در اواسط دههٔ ۹۰، پیشگام ساخت استیشن‌های اسپرت محسوب می‌شود. این...

هرچند استیشن‌ها بیشتر به‌عنوان خودروهای خانوادگی کسل‌کننده‌ای شناخته می‌شوند اما سه خودرویی که اینجا می‌بینید با حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت، هرگز چنین نیستند.

آئودی با عرضهٔ RS2 در اواسط دههٔ ۹۰، پیشگام ساخت استیشن‌های اسپرت محسوب می‌شود. این خودرو که از طریق همکاری پورشه ساخته شد، با پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر، ۳۱۵ اسب بخار قدرت داشت. آئودی در سال‌های بعد این مسیر را با RS4 ادامه داد و نسل کنونی آن را در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ معرفی کرد. بااین‌حال، RS4 هیچگاه یکه‌تاز بازار نبود و رقیبی بنام C کلاس AMG را در برابر خود می‌دید. از حدود یک سال پیش، اوضاع برای RS4 سخت‌تر هم شده است زیرا ب‌ام‌و نیز برای اولین بار، نسخهٔ استیشن M3 را معرفی کرد.

حال کارواو این سه استیشن اسپرت را برای برگزاری مسابقات درگ جذابی گرد هم جمع کرده است تا ببینیم کدام‌یک سریع‌تر است. آئودی و ب‌ام‌و در درگ از حالت سکون می‌توانند دست بالا را داشته باشند زیرا هردو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما مرسدس با انتقال قدرت محرک عقب، احتمالاً بیشتر در رولینگ می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. بررسی مشخصات را با جدیدترین خودروی جمع یعنی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن آغاز می‌کنیم که به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است.

آئودی RS4 حاضر در این رقابت از نوع کامپتیشن است اما برخلاف ب‌ام‌و، کامپتیشن در اینجا به معنای قدرت بیشتر نیست و این نسخه صرفاً از کاهش وزن جزئی، لاستیک‌های چسبنده‌تر، تعلیق اسپرت‌تر، نرم‌افزار بروز شدهٔ گیربکس و ترمزهای قوی‌تر بهره می‌برد؛ بنابراین، پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آئودی همچنان همان ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند تا RS4 ضعیف‌ترین عضو گروه لقب گیرد. البته استیشن آئودی ۱۲۰ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به رقیب باواریایی دارد. هرچند نسل جدید مرسدس C63 با پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی به بازار آمده اما در این درگ نسل قبلی با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو حاضر است که قدرتی مشابه ب‌ام‌و اما گشتاور بیشتری برابر با ۷۰۰ نیوتن متر دارد.

در درگ اول، ب‌ام‌و در حالت محرک عقب قرار می‌گیرد و آئودی که به نظر می‌رسد کمی جامپ استارت دارد، پیروز می‌شود اما زمانی که M3 در حالت چهارچرخ محرک قرار می‌گیرد همه‌چیز تغییر می‌کند و پیروزی به استیشن باواریایی می‌رسد. در این درگ، آئودی دوم می‌شود و مرسدس با وجود برخورداری از بیشترین گشتاور، جایگاهی بهتر از سوم به دست نمی‌آورد. بااین‌حال، گشتاور بیشتر در رولینگ به کمک C63 می‌آید و دیگر خبری از مشکل کشش اولیه نیست. حالا ب‌ام‌و و مرسدس پابه‌پای هم پیش می‌روند و آئودی عقب می‌افتد. جالب اینکه در رولینگ آخر وقتی M3 در حالت محرک عقب قرار می‌گیرد بسیار کندتر می‌شود و حتی در پس RS4 قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی

مرسدس C63 ب‌ام‌و M3 کامپتیشن آئودی RS4 کامپتیشن
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۵۱۰ اسب بخار ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم ۱۸۶۵ کیلوگرم ۱۷۴۵ کیلوگرم
قیمت ۷۸,۰۰۰ پوند ۸۶,۵۷۰ پوند ۸۴,۶۰۰ پوند


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آی دی. یونیکس محصول جدید فولکس واگن با ماموت خودرو در راه بازار ایران + عکس