گوگل در حال مذاکره برای سرمایهگذاری روی استارتآپ هوش مصنوعی Character.AI است
رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع مطلع گفت، گوگل در حال مذاکره برای سرمایهگذاری صدها میلیون دلار روی استارتآپ Character.AI است. این استارتآپ که چتباتی برای ساخت شخصیتهای مجازی و شبیهسازی افراد مشهور ارائه میکند، برای آموزش...
رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع مطلع گفت، گوگل در حال مذاکره برای سرمایهگذاری صدها میلیون دلار روی استارتآپ Character.AI است. این استارتآپ که چتباتی برای ساخت شخصیتهای مجازی و شبیهسازی افراد مشهور ارائه میکند، برای آموزش مدلهای خود به سرمایه نیاز دارد.
به گزارش پیوست به نقل از رویترز، در صورت نهایی این سرمایهگذاری، رابطه شرکت Character.AI با گوگل نزدیکتر میشود. این شرکت در حال حاضر نیز از خدمات ابر گوگل و واحدهای پردازنده تنسور (TPU) برای آموزش مدلهای خود استفاده میکند.
کاراکترایآی را که نوام شزیر و دنیل دی فریتاس، کارمندان سابق گوگل، پایهگذاری کردهاند به کاربران خود اجازه میدهد تا با نسخههای مجازی سلبریتیهایی مثل بیلی آیلیش یا شخصیتهای انیمه مکالمه کنند و یا چتبات و دستیار شخصی بسازند. این خدمت در حال عادی رایگان است اما مدل اشتراکی آن با قیمت ۹.۹۹ دلار به کاربران اجازه میدهد تا برای دسترسی به یک چتبات، خط مجازی را کنار بگذارند.
طبق داده وبسایت Similarweb، چتباتهای کاراکترایآی، با چندین نقش و لحن مختلف، بیشتر کاربران ۱۸ تا ۲۴ ساله را جذب خود کردهاند و این دسته از کاربران ۶۰ درصد از ترافیک آن را به خود اختصاص میدهند. این شرکت برخلاف ChatGPT و بارد، با هدف گرفتن این رده سنی خود را به عنوان پیشتاز همدمهای شخصی تثبیت کرده است.
به گفته منابع رویترز، کاراکترایآی به دنبال جذب سرمایه از سرمایهگذاران مختلف است و ارزش آن حدود ۵ میلیارد دلار برآورد میشود. در ماه مارس این شرکت با جذب ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه و سرمایهگذاری اندرسن هورویتز، حدود یک میلیارد دلار ارزشگذاری شد.
با این حال مذاکرات با گوگل همچنان ادامه دارد و شرایط قرارداد ممکن است تغییر کند.
گوگل پیش از این هم روی استارتآپهای هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده که مهمترین آنها سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری آن روی شرکت آنتروپیک، رقیب اوپنایآی و سازنده چتبات Claude است. آنتروپیک نیز از خدمات ابری گوگل و پردازندههای TPU این شرکت استفاده میکند.
سرمایهگذاریهای گوگل را میتوان بخشی از یک روند گسترده در همکاری ارائه دهندگان خدمات ابری با شرکتهای هوش مصنوعی دانست. غولهایی همچون گوگل، مایکروسافت و آمازون با سرمایهگذاری روی فعالان هوش مصنوعی تلاش میکنند تا به پلتفرم مرجع آنها برای پردازش داده و ابر تبدیل شوند.
لینا خان، رئیس کمیسیون فدرال تجارت، به تازگی در مراسم سنفرانسیسکو اعلام کرد که رابطه ارائه دهندگان خدمات ابری و شرکتهای هوش مصنوعی را از لحاظ تاثیر آنها بر رقابت بررسی میکند.