مدیرعامل جدید دیجیکالا کیست؟ آشنایی با «مسعود طباطبایی» و کارنامه فعالیت او
طباطبایی فردی است که توانسته در سه مجموعه بزرگ علیبابا، اسنپ و دیجیکالا کار کند و تجربیات متنوعی در اکوسیستم استارتاپی کشور کسب کند. «مسعود طباطبایی» بهعنوان مدیرعامل جدید دیجیکالا منصوب شد. او فردی است که توانسته در سه مجموعه بزرگ...
طباطبایی فردی است که توانسته در سه مجموعه بزرگ علیبابا، اسنپ و دیجیکالا کار کند و تجربیات متنوعی در اکوسیستم استارتاپی کشور کسب کند.
«مسعود طباطبایی» بهعنوان مدیرعامل جدید دیجیکالا منصوب شد. او فردی است که توانسته در سه مجموعه بزرگ علیبابا، اسنپ و دیجیکالا کار کند و تجربههای متفاوتی از هر گروه بهدست آورد. طباطبایی بیش از بیست سال است که در مجموعههای مختلف فعالیت میکند. در این مطلب نگاهی داریم به پیشینه فعالیت مدیر جدید بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران.
مسعود طباطبایی متولد ۱۳۶۳ در تهران است. او در سالهای ۸۵ تا ۸۸ در یک شرکت نروژی به نام استات اویل (Statoil) فعالیت میکرد که این شرکت پیمانکار فاز ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی بود. او بهعنوان توسعهدهنده با این تیم همکار بود و این همکاری در آینده منجر به سرمایهگذاری یکی از مدیران این شرکت نروژی روی اولین استارتاپ طباطبایی شد. بایکس Buyex.ir اولین مجموعهای بود که طباطبایی آن را راهاندازی کرد و مدیریت آن را نیز بر عهده داشت. او قبل از بایکس، یک شرکت نرمافزاری دیگر درزمینه توسعه نرمافزارهای سفارش مشتری در حوزه داشت. درواقع طباطبایی فروش آنلاین را با تاسیس سایتی به نام «هونوپرداز» و با فروش تجهیزات کامپیوتری آغاز کرد. این شرکت با مشتریان بزرگی نظیر وزارت مسکن همکاری میکرد، اما همین همکاری با نهاد دولتی و بدقولی آنها سبب شد که طباطبایی فعالیت این شرکت را متوقف کند. در ادامه، او توانست وبسایت بایکس را راهاندازی کند و این مجموعه بهعنوان سومین سایت خرید گروهی در ایران آغاز به فعالیت کرد. در اوایل دهه نود، موج سایتهای خرید گروهی با همراهی نتبرگ، تخفیفان، بایکس، خرید گروهی داتکام، شادیاب، گلدتگ و... راه افتاده بود و البته بایکس کمی دیرتر وارد این موج شد.
راهاندازی بایکس
بایکس روی حوزه پوشاک تمرکز داشت و میتوان گفت این مجموعه اولین اپلیکیشن فروشگاهی لباس، پوشاک، مد و زیبایی در ایران بود. بایکس در سال ۱۳۹۰ راهاندازی شد و در کنار فروشگاههایی نظیر البسکو، فینال و چاره شروع به فعالیت کرد اما در نهایت نتوانست تبدیل به یک فروشگاه موفق شود؛ همانطور که تا به امروز فروشگاه اینترنتی موفقی درزمینه پوشاک در کشور وجود نداشته است. طباطبایی در گفتوگویی با نشریه شنبه، درباره علت شکست بایکس گفته بود: «جذب پول زیاد و نداشتن برنامه برای خرجکردن، دیر واردشدن به بازار، واگذاری بخش زیادی از سهام به سرمایهگذار، نداشتن برنامه برای آینده.» البته میتوان گفت حضور بامیلو و تبلیغات بیشازحد این فروشگاه نیز به شکست بایکس کمک کرد. بایکس بیش از یک میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده بود اما درنهایت شکست خورد.
ورود به علیبابا
مسعود طباطبایی بعد از تجربه این شرکت، وارد گروه علیبابا شد. او در ابتدا قرار بود بهعنوان سرپرست فنی جاباما فعالیت داشته باشد اما درنهایت قرار شد که مدیریت آنجا را بر عهده بگیرد. در ادامه، طباطبایی به سمت مدیر فنی و مدیر محصول این شرکت منصوب شد و درنهایت مدیریت سایت علیبابا و گروه علیبابا را بر عهده گرفت. او ۴ سال در گروه علیبابا فعالیت کرد.
به گفته او، زمانی که «مجید حسینینژاد»، بنیانگذار مجموعه، به این شرکت برگشت و کارها را بر عهده گرفت، طباطبایی تصمیم گرفت که از این گروه خارج شود. او در این مدت روی استارتاپ دکترنکست هم سرمایهگذاری کرد و در زمان مدیریت او بود که این مجموعه فعال شد و در حوزه مدیکال به فعالیت خود ادامه داد.
ورود به اسنپ
طباطبایی در دیماه سال ۹۹ به گروه اسنپ اضافه شد و با عنوان «معاون توسعه کسبوکار گروه اسنپ و مدیر سرویس سوپرمارکت» کار خود را در گروه اسنپ آغاز کرد. قبل از ورود او، سرویس اسنپاکسپرس وجود نداشت و سرویس سوپرمارکتی بهعنوان یک گزینه از دهها گزینه دیگر در اپلیکیشن اسنپفود فعال بود. اسنپاکسپرس در زمان مدیریت او راهاندازی شد و آنطور که در زمان ارائه گزارش فعالیت این مجموعه اعلام شد، توانست از رقیب خود یعنی اُکالا پیشی بگیرد و رهبر بازار سوپرمارکتهای آنلاین شود.
ورود به دیجیکالا
طباطبایی پس از دو سال فعالیت در اسنپ اکسپرس، در بهمنماه ۱۴۰۱ وارد گروه دیجیکالا شد و در ابتدا بهعنوان قائممقام این شرکت فعالیت میکرد. او از آبانماه امسال مدیریت این مجموعه را نیز بر عهده گرفت. طباطبایی باور دارد که دیجیکالا تا یونیکورنشدن جهانی فاصلهای ندارد و باید دید آیا این اتفاق در زمان مدیریت او رخ خواهد داد یا خیر.
طباطبایی سالها پیش در سخنرانیهای مختلف و مصاحبههای مطبوعاتی گوناگون گفته بود که قطعاً قصد دارد تا کسبوکار شخصی خود را راهاندازی کند؛ اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است وبهجای آن، طباطبایی در شرکتهای بزرگی مشغول به کار شده و به همه آنها رشد خوبی داده است. او در گفتوگوی دیگری با نشریه شنبه تأکید کرده بود زمانی یک شرکت را صفر تا صد خواهد ساخت که «چیزی را که درست است و وجود ندارد، پیدا کند و بخواهد ایجادش کند»؛ شاید این اتفاق هنوز نیفتاده است. طباطبایی تا امروز مدیریت مجموعههای مختلفی را بر عهده داشته و تجربیات زیادی کسب کرده است؛ از جاباما گرفته تا اسنپاکسپرس و حالا هم مسیر او به دیجیکالا گره خورده است. باید دید که مدیریت مسعود طباطبایی برای بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران چه آوردهای بههمراه خواهد داشت.