نیسان استیجیا 260RS اوتک؛ یک GT-R پرقدرت در لباس استیشن!
در این مقاله میخواهیم شما را با یکی از محصولات نسبتاً ناشناخته نیسان با نام استیجیا ۲۶۰RS آشنا کنیم، خودرویی که شباهتهای زیادی با اسکای لاین GT-R دارد اما از بدنه استیشن سود میبرد. دنیای استیشنهای پرقدرت و پرفورمنس معمولاً روی خودروهای...
در این مقاله میخواهیم شما را با یکی از محصولات نسبتاً ناشناخته نیسان با نام استیجیا ۲۶۰RS آشنا کنیم، خودرویی که شباهتهای زیادی با اسکای لاین GT-R دارد اما از بدنه استیشن سود میبرد.
دنیای استیشنهای پرقدرت و پرفورمنس معمولاً روی خودروهای اروپایی متمرکز است. استیشنهای مرسدس AMG، محصولات S و RS آئودی و استیشنهای تورینگ بی ام و جزو شاخصترین این خودروها هستند. البته برندهایی همچون جگوار، پورشه و حتی فراری نیز در این وادی قدم برداشتهاند. باید اذعان کرد بازیگران دیگری همچون کادیلاک نیز در کلاس استیشنهای اسپرت حضور دارند اما این کلاس اکثراً به خودروهای اروپایی اختصاص دارد.
با نیسان استیجیا ۲۶۰RS نسخه اوتک آشنا شوید که یک استیشن سریع است. خودروی موردبحث با دو ویژگی شاخص شناخته میشود: اول اینکه اروپایی نیست و دوم نام بسیار احمقانهای دارد. البته ما با نامی که سازنده برای استیجیا انتخاب کرده کاری نداریم و بجای آن فکر میکنیم با یک نیسان اسکای لاین GT-R استیشن روبرو هستیم. بله واقعیت نیز همین است چراکه اسکای لاین GT-R در برههای بهصورت واگن یا استیشن نیز تولید شده است. اما داستان تولید این خودرو چیست؟ جدای از GT-R که واقعاً سریع است و با نام مستعار گودزیلا شناخته میشود، باقی اعضای خانواده اسکای لاین محصولاتی ساده و خستهکننده هستند که فقط خانوادهها را از یک نقطه به نقطه دیگر میرسانند. یکی از اعضای خانواده اسکای لاین بهصورت استیشن تولید شده و استیجیا نام دارد. استیجیا استاندارد نیز مشابه سایر مدلهای عادی خانواده است اما شرکت اوتک ایده خاصی مطرح کرده و آن نصب پیشرانه GT-R در این محصول است. برای اطلاع بیشتر باید گفت اوتک تیونر خود نیسان به شمار میرود.
به این ترتیب نیسان استیجیا ۲۶۰RS اوتک متولد شده است. وقتی وارد کابین شوید در استیشنی طویل و جعبهای که برای حمل اعضای خانواده و وسایل آنها طراحی شده قرار میگیرید. در مرحله بعد پای راست خود را تا ته فشار میدهید تا با غرش پیشرانه توئین توربوی RB26DETT هوشیارتر شوید. پیشرانه یاد شده هم اروپایی نیست و نام احمقانهای دارد؛ اما جدای از شوخی، این خودرو بسیار سریع است و پیشرانه آن نیز قویتر از عدد ۲۷۶ اسب بخار اعلامی حس میشود. در واقع میتوان گفت خروجی آن به حدود ۳۲۰ اسب بخار میرسد. یکی از ویژگیهای نیروگاه آهنین نیسان تأخیر بسیار کم توربوست که باعث ارائه پرفورمنس فوقالعادهای میشود.
نکته بعدی به هندلینگ مربوط میشود. نیسان استیجیا ۲۶۰RS نسخه اوتک به خاطر طراحی خود نمیتواند همانند اسکای لاین GT-R واقعی عمل کند اما خودروهای دهه ۹۰ میلادی در کل کیفیت سواری و هندلینگ لذت بخشی دارند که دلیل آن را میتوان در فرمان هیدرولیک و وزن پایین جستوجو کرد. همین موضوع درباره خودروی موردبحث نیز صدق میکند چراکه ۲۶۰RS علیرغم فرمان سنگین و نسبتاً گنگ خود هندلینگ خوبی در پیچها دارد. در واقع یک حس آنالوگ زیبایی وجود دارد که بسیاری از رانندگان به دنبالش هستند.
ظاهر خودرو نیز جذاب به نظر میرسد و یک کیت بدنه اسپرت و اسپویلر به گیرایی بیشتر آن کمک کردهاند. اگرچه خبری از ورودیهای هوای روی گلگیر و کالیپرهای ترمز طلایی نیست اما استیجیا اسپرت و شیک جلوه میکند؛ و چنین محصولی را میتوان ادای احترام ژاپنیها به کلاس استیشنهای پرفورمنس دانست. شما در حالت استاندارد نیز قدرت زیادی در اختیار دارید و تمامی چیزی که میخواهید راندن اسکای لاین GT-R استیشن است.