هیبریدی یا برقی؟ کدام بهتر است؟ رویارویی تسلا مدل 3 و تویوتا پریوس


هیبریدی یا برقی؟ کدام بهتر است؟ رویارویی تسلا مدل 3 و تویوتا پریوس

کسانی که می‌خواهند از خودروهای بنزینی فاصله گرفته و سراغ انرژی الکتریسیته بروند، بهتر است ابتدا خودرویی هیبریدی بخرند یا مستقیماً مدلی تمام الکتریکی را انتخاب کنند؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: خودروهابررسی شعاع حرکتیرانندگینتیجهمقایسه مشخصات فنی...

کسانی که می‌خواهند از خودروهای بنزینی فاصله گرفته و سراغ انرژی الکتریسیته بروند، بهتر است ابتدا خودرویی هیبریدی بخرند یا مستقیماً مدلی تمام الکتریکی را انتخاب کنند؟

فرض کنید حدود ۴۰ هزار دلار برای خرید یک خودروی الکتریکی جدید دارید. علیرغم موجی از مدل‌های قانع‌کنندهٔ جدیدی که به بازار آمده است، تسلا مدل ۳ با برد مناسب و شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا، هنوز هم گزینهٔ قابل‌توجهی است. همچنین تسلا به‌تازگی نسخهٔ بروز شدهٔ این خودرو را با شعاع حرکتی کمی بیشتر، ظاهر تازه‌تر و جذاب‌تر و بازنگری کلی داخلی با بهبود کیفیت به بازار فرستاده است. مدل ۳ حالا بسیار بهبود پیدا کرده و لایق انتخاب اول خریداران خودروهای الکتریکی خواهد بود اما آیا این ماشین آن‌قدر خوب هست که نظر خریدارانی که به فکر رفتن سراغ برق هستند اما هنوز برای انتخاب خودرویی تمام الکتریکی آمادگی ندارند را جلب کند؟

همچنین بخوانید: شاسی‌بلند برقی یا هیبریدی؟ مقایسه کیا EV9 و تویوتا گرند هایلندر

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تسلا مدل ۳ جدید در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب کوتاه برد را در برابر تویوتا پریوس پرایم پلاگین‌هیبریدی قرار داده‌ایم. پریوس پرایم هم مثل تسلا بسیار بهتر از قبل شده است. این ماشین حالا ظاهر جذابی دارد و برد تمام الکتریکی را ارائه می‌کند که برای اکثر استفاده‌های معمول کافی خواهد بود. همچنین اگر شارژ باطری تمام شود، شبکهٔ پمپ‌بنزین‌هایی وجود دارد که سوپرشارژرهای تسلا را شرمنده می‌کند. در پریوس پرایم خبری از نگرانی در مورد شعاع حرکتی، پیدا کردن جایگاه شارژ خالی و زمان طولانی شارژ وجود ندارد. این تویوتا هر وقت بخواهید خودرویی الکتریکی و هر وقت بخواهید بنزینی خواهد بود.

خودروها

تسلا مدل ۳ جدید علاوه بر تغییرات ظاهری، از شیشه‌های آکوستیک در کل خودرو و تعلیق اصلاح‌شده بهره می‌برد و درنتیجه، رانندگی بسیار آرام‌تری دارد. البته هنوز کمی سفتی در تعلیق عقب احساس می‌شود اما در کل مدل ۳ جدید سواری متفاوتی نسبت به مدل قدیمی دارد که روی آسفالت خراب تکان‌های زیادی داشت و سروصدای باد و جاده را به کابین وارد می‌کرد. تسلا تغییری در موتورها یا باطری مدل ۳ ایجاد نکرده است و بنابراین، افزایش برد تخمینی نسبت به ۴۴۰ کیلومتر نسخهٔ قبلی درنتیجهٔ بهبود آیرودینامیک ایجاد شده است. حالا سپرها و چراغ‌های جدید جلو بهتر در کنار هم قرار گرفته و شکاف‌ها باریک‌تر شده که به بهبود جریان بهتر هوا و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

برخلاف نسل قبلی، پریوس پرایم (نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی) و پریوس معمولی (نسخهٔ هیبریدی) جدید در ظاهر باهم یکسان هستند که این خوب است زیرا نسل جدید این ماشین با چراغ‌های جلوی باریک، دماغهٔ کشیده و چراغ‌های عقب سراسری، طراحی بسیار جذابی دارد. مثل پریوس معمولی، در پرایم هم پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری قبلی با یک نمونهٔ ۲ لیتری جایگزین شده که در کنار موتور الکتریکی و پکیج باطری جدید، مجموع قدرت را با افزایش چشمگیری از ۱۲۱ به ۲۲۰ اسب بخار رسانده است. برد تمام الکتریکی هم حالا از ۴۰ به ۷۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. پریوس پرایم زمانی که به‌صورت هیبریدی کار می‌کند هم مصرف سوختی برابر با ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت.

بررسی شعاع حرکتی

همان‌طور که اشاره شد، انتظار می‌رود شعاع حرکتی اعلامی EPA برای مدل ۳ جدید نسبت به ۴۴۰ کیلومتر قبل افزایش داشته باشد درحالی‌که حداکثر برد تمام الکتریکی پریوس پرایم ۷۰ کیلومتر است. این در حالی است که برد کلی پرایم با شارژ کامل و باک ۴۰ لیتری پر به ۹۶۵ کیلومتر می‌رسد. البته در خودروی آزمایشی ما به دلیل رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۹ اینچی و تجهیزات بیشتر، برد تمام الکتریکی به ۶۳ کیلومتر و مصرف سوخت به ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. از سوی دیگر، درحالی‌که هنوز برد تخمینی رسمی EPA برای مدل ۳ جدید اعلام نشده، در تست جاده‌ای ما نتایج ناامیدکننده‌ای به دست آمد و تسلا موفق به پیمودن فقط ۳۴۰ کیلومتر با شارژ کامل شد.

بااین‌حال، مزیت مهم مدل ۳ نسبت به دیگر خودروهای الکتریکی بهره‌مندی از شبکهٔ گستردهٔ سوپرشارژرهای تسلا است. این یکی از دلایل بسیار مهمی است که خریداران را به انتخاب محصولات تسلا مجاب می‌کند. به لطف این شبکه، می‌توانید با مدل ۳ به سفر رفته و آن را مثل خودرویی بنزینی به‌سرعت شارژ کنید. از سوی دیگر، هرچند باطری‌های پریوس پرایم بسیار کوچک‌تر است اما سرعت شارژ آن پایین و حداکثر ۳.۵ کیلووات است. به همین دلیل، درحالی‌که با سرعت شارژ ۱۷۰ کیلوواتی تسلا از ۵ تا ۸۰ درصد باطری‌ها ظرف ۳۳ دقیقه شارژ می‌شود، شارژ کامل باطری تویوتا با شارژر سطح دو چهار ساعت طول خواهد کشید.

رانندگی

تسلا مدل ۳ خودروی گران‌تری احساس می‌شود که باید هم این‌طور باشد زیرا هرچند در اینجا آن را با گران‌ترین مدل پریوس پرایم مقایسه می‌کنیم اما قیمت تویوتا از تنها ۳۳,۷۷۰ دلار آغاز می‌شود که به مراتب ارزان‌تر است. سکوت و آرامش داخلی مدل ۳ ما را شگفت‌زده کرد زیرا در سرعت‌های بزرگراهی خودرو واقعاً ساکت است. از سوی دیگر، کابین پریوس پرایم جدید تا حدودی تنگ‌تر از نسل قبلی است اما هنوز هم فضای کافی برای چهار بزرگ‌سال دارد. همچنین درحالی‌که صندلی‌های عقب مدل ۳ نسبت به قبل بهتر و راحت‌تر شده اما جادارتر از رقیب ژاپنی نیست.

مدل ۳ پایه با یک موتور الکتریکی با ۲۵۷ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور در عقب، ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که هرچند در حد شتاب گیری‌های وحشتناکی که از تسلاها در کلیپ‌های یوتیوب می‌بینیم سریع نیست اما کافی خواهد بود. از سوی دیگر، همه انتظار دارند پریوس خودروی کندی باشد درحالی‌که این مدل جدید کاملاً فراتر از انتظارات عمل کرده و ظرف ۶.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که هرچند هنوز هم از تسلا کندتر است اما چهار ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی شده است.

پرایم در حالت تمام الکتریکی برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد که کند به نظر می‌رسد اما موتور الکتریکی قوی‌تر، پرایم را در سرعت‌های شهری خیلی خوب به‌پیش میراند. البته در سرعت‌های بزرگراهی خودرو احساس سرحالی کمتری خواهد داشت اما هنوز هم بسیار بهتر از نسل قبلی است و عملاً پریوس پرایم را به یک خودروی الکتریکی تمام‌وقت تبدیل می‌کند. در تسلا مدل ۳ اما ترکیب عجیب بادی‌رول و فرمان بیش‌ازحد سریع نسخهٔ قدیمی همچنان پابرجا است و در پیچ‌ها احساس بیش‌فعالی خواهد داشت که عادت کردن به آن کمی زمان نیاز دارد.

نتیجه

انتخاب برندهٔ این رقابت به شرایط خریداران بستگی خواهد داشت. برای کسانی که زیرساخت شارژ کافی در نزدیکی خود دارند، تسلا انتخابی عالی و ارزشمند است. این یک خودروی الکتریکی جذاب و پیشرفته‌ای است ولی پریوس پرایم قانع‌کننده‌تر به نظر می‌رسد. مطمئناً دوست داشتیم این ماشین سرعت شارژ بیشتری داشته باشد اما برد الکتریکی ۶۳ تا ۷۰ کیلومتری برای اکثر خریداران کافی خواهد بود و زمانی که به برد بیشتری نیاز باشد با استفاده از بنزین بسیار کمی می‌تواند تا دو برابر شعاع حرکتی تسلا را طی کند. علاوه بر این، رانندگی پرایم سریع‌ و بسیار هیجان‌انگیز است و به خاطر فرم لیفت‌بک، کاربردی‌تر از تسلا خواهد بود.

مقام دوم: تسلا مدل ۳

نقاط قوت: بهبود چشمگیر سکوت و کیفیت سواری، ظاهر جذاب، برخورداری از شبکهٔ سوپرشارژر

نقاط ضعف: شعاع حرکتی واقعی ناامیدکننده، عدم بهبود باطری، آپشن گران‌قیمت و احمقانهٔ تمام خودران

چکیده: مدل ۳ معیار خودروهای الکتریکی دوربرد و مقرون‌به‌صرفه است که کار را برای رقبا سخت می‌کند

مقام اول: تویوتا پریوس پرایم

نقاط قوت: طراحی چشمگیر، تجربهٔ رانندگی اسپرت، برد تمام الکتریکی مناسب برای خودرویی پلاگین‌هیبریدی

نقاط ضعف: شتاب کند در حالت تمام الکتریکی، سرعت شارژ پایین، تنظیمات دشوار سیستم احیای انرژی ترمزها

چکیده: پرایم یک خودروی هیبریدی مناسب است که رانندگی جذاب، قیمت مقرون‌به‌صرفه و ظاهر شیکی دارد

مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل ۳ تویوتا پریوس پرایم
پیشرانه الکتریکی تک موتوره ۲.۰ لیتری I4 هیبریدی
قدرت (اسب بخار) ۲۵۷ ۲۲۰
گشتاور (نیوتن متر) ۳۶۰ نامشخص
گیربکس تک سرعته CVT
محور محرک عقب جلو
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۸۷۵ ۲,۷۵۰
طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۷۱۹ / ۱,۹۳۳ / ۱,۴۴۰ ۴,۶۰۰ / ۱,۷۸۳/ ۱,۴۳۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۷۶۱ ۱۶۱۸
حجم صندوق بار (لیتر) ۹۰+۵۶۰ ۵۷۵
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۵.۶ ۶.۴
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) ۱۴.۱ ۱۵.۰
توقف از ۹۶ (متر) ۳۵.۰ ۳۷.۲
شتاب جانبی (جی) ۰.۸۷ ۰.۸۲
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) ۲۶.۱ ۲۷.۲
ظرفیت باطری (کیلووات ساعت) ۶۰.۹ ۱۳.۶
برد (کیلومتر) ۴۳۵ ۶۳ (برد کلی ۹۰۰)
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) ۹.۸ ۹.۸
قیمت پایه (دلار) ۳۹,۰۰۰ ۳۶,۶۹۵
قیمت تست‌شده (دلار) ۵۴,۶۳۰ ۴۳,۶۸۵
منبع
MotorTrend


متن زیبا برای شب یلدا با جملات بسیار زیبا و دلنشین