خداحافظی احساسی آئودی R8 با انتشار ویدئویی با عنوان آخرین دور
آئودی با انتشار ویدئویی دیدنی از نسخههای خاص R8، خداحافظی احساسی با سوپراسپرت جذاب خود ترتیب داده است. در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۳ بود که آئودی کانسپت لمان کواترو را معرفی کرد یعنی خودرویی که حدود سه سال بعد به نسل اول R8 تبدیل شد....
آئودی با انتشار ویدئویی دیدنی از نسخههای خاص R8، خداحافظی احساسی با سوپراسپرت جذاب خود ترتیب داده است.
در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۳ بود که آئودی کانسپت لمان کواترو را معرفی کرد یعنی خودرویی که حدود سه سال بعد به نسل اول R8 تبدیل شد. درحالیکه کانسپت مذکور به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توئین توربو مجهز بود، نسخهٔ تولیدی ابتدا با موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی به بازار آمد و بعداً پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی لامبورگینی گالاردو هم برای آن ارائه شد. برای انتقال نیروی موتورها گیربکسهای دستی شیاردار و اتوماتیک دوکلاچه قابل انتخاب بود.
زمانی که نسل دوم سوپراسپرت آئودی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد، حالا R8 فقط با یک پیشرانهٔ V10 و گیربکس دوکلاچه ارائه میشد. حال آئودی با انتشار ویدئویی احساسی با عنوان «آخرین دور»، نسخههای مختلف R8 را نشان داده که در طول سالها ارائه شدهاند. نتیجه، ترکیبی عالی از نسخههای هیجانانگیز این سوپراسپرت آلمانی مثل نسخهٔ اولیه با گیربکس محبوب دستی است. یکی دیگر از خودروهای حاضر در این ویدئو، نسخه وحشی GT از نسل اول است که در کنار GT RWD مدل ۲۰۲۳ بهعنوان آخرین نسخهٔ R8 دیده میشود.
بااینحال، نسخههای کمتر شناختهشدهٔ R8 در این ویدئو حضور ندارند. یکی از این نسخهها، E-Tron تمام الکتریکی است که نسخهای تولید محدود با تعداد ساخت ۱۰۰ دستگاه با قیمت هرکدام حدود یک میلیون دلار بود. علاوه بر این، در طول تاریخ R8 مدلی حتی عجیبتر هم ساخته شده است که شاید هیچکس به یاد نیاورد. این کانسپتی با نام R8 V12 TDI بود که در ژانویهٔ ۲۰۰۸ رونمایی شد و از پیشرانهٔ دیزلی استفاده میکرد! در سینهٔ این خودرو یک موتور ۶ لیتری V12 توربودیزل قرار گرفته بود که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت.
این نیرو که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا میکرد، خودرو را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. هرچند R8 V12 TDI هیچگاه تولید نشد اما پیشرانهٔ دیزلی دوازده سیلندر آن در شاسیبلند Q7 به بازار عرضه شد. اوایل سال جاری هم مدیر پروژهٔ سوختهای مصنوعی پورشه اعلام کرد که آئودی ایدهٔ ساخت R8 پایه با موتور پنج سیلندر را هم در نظر داشته است. این نسخه میتوانست به پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ RS3 مجهز شود که هرچند قدرت کمتری نسبت به موتور V10 دارد اما به لطف توربوشارژر گشتاور بیشتری تولید میکند.
سال آینده با خروج آخرین لامبورگینی هوراکان از خط تولید، پیشرانهٔ V10 بهطور کامل در گروه فولکسواگن کنار گذاشته خواهد شد ولی بااینوجود، این یک خداحافظی موقت برای R8 خواهد بود زیرا به گفتهٔ «الیور هافمن» مسئول بخش توسعهٔ فنی آئودی، نسل سوم این سوپراسپرت هم ساخته میشود اما بهاحتمالزیاد پیشرانههای درونسوز را کنار خواهد گذاشت و به یک سوپراسپرت تمام الکتریکی روی پلتفرم SSP آیندهٔ گروه فولکسواگن تبدیل خواهد شد. این در حالی است که لامبورگینی قصد دارد جانشین هوراکان را با قوای محرکهٔ بنزینی هیبریدی تولید کند. بااینحال، متأسفانه R8 دیگر ارتباطی با لامبورگینی نخواهد داشت و مستقیماً تمام الکتریکی خواهد شد.