فورد هات رود با پیشرانه 18.6 لیتری V16، هیولایی روی چرخ
این هیولا با استفاده از شاسی کامیون فورد ۹۰۰۰، اکسلهای اسکانیا، سقف سیتروئن ترکشن آوانت و پیشرانهٔ ۱۶ سیلندر دیترویت دیزل با ۸۷۵ اسب بخار قدرت ساخته شده است. در آمریکا خودروهای هات رود وحشی و منحصربهفرد زیادی ساخته میشود اما خودرویی که در...
این هیولا با استفاده از شاسی کامیون فورد ۹۰۰۰، اکسلهای اسکانیا، سقف سیتروئن ترکشن آوانت و پیشرانهٔ ۱۶ سیلندر دیترویت دیزل با ۸۷۵ اسب بخار قدرت ساخته شده است.
در آمریکا خودروهای هات رود وحشی و منحصربهفرد زیادی ساخته میشود اما خودرویی که در اینجا میبینید، با پیشرانهٔ V16 توئین توربوی دیزلی، یک هیولای واقعی است. این خودرو که فورد بیگ هات رود ۱۹۳۴ نام دارد، توسط «مارتین کویست» و «فرانس ون تاتنهوو» ساخته شده است. در سینهٔ این هیولا، یک نیروگاه ۱۸.۶ لیتری V16 توئین توربوی از سری ۷۱ دیترویت دیزل قرار گرفته که به یک گیربکس اتوماتیک آلیسون ۷۵۰ متصل است. این موتور از چسباندن دو پیشرانهٔ V8 به هم ساخته شده است.
سری ۷۱ حتی در نسخهٔ V24 هم ساخته شد. این نیروگاههای عظیم به گشتاور و صدایی باورنکردنی شهرت دارند که غرشی شبیه رعدوبرق ایجاد میکند. موتور سری ۷۱ دیترویت دیزل که در سال ۱۹۵۷ برای استفاده در کامیونها، اتوبوسها و تانکها معرفی شد، یک موتور دو زمانه بسیار ساده است و به همین دلیل قابلیت اعتماد بالایی دارد. این پیشرانه با قدرتهای مختلفی از ۶۳۵ تا بیش از ۸۰۰ اسب بخار ارائه میشد. نمونهٔ توئین توربویی که در اینجا میبینیم قدرت خیرهکنندهٔ ۸۷۵ اسب بخار را در ۲,۲۵۰ rpm تولید میکند. این موتور دو زمانه همچنین صدایی فراموشنشدنی را برای کسانی که از نزدیک شاهد هستند فراهم میکند.
پشت این پیشرانهٔ قدرتمند هم گیربکس HT750 DRD آلیسون نصب شده که متعلق به یک کامیون TFT بوده و انتقال نیروی مستحکم و قابلاطمینانی را فراهم میکند. گیربکسهای آلیسون ملاک و معیاری برای انجام کارهای سخت محسوب میشوند و در پیکاپهای سنگینی مثل شورلت سیلورادو HD هم مورداستفاده قرار میگیرند. شاسی و فرمان این هات رود ۱۶ سیلندر از یک کامیون فورد ۹۰۰۰ گرفته شده و محورها متعلق به اسکانیا هستند. برای مهار کردن این هیولا هم ترمزهای دیسکی قدرتمندی تدارک دیده شده درحالیکه سیستم تعلیق جلو بهصورت اختصاصی توسط فرانس و مارتین ساخته شده است.
بدنه نیز تقریباً بهطور کامل اختصاصی ساخته شده بهجز سقف که از یک سیتروئن ترکشن آوانت گرفته شده است. روی این سقف تغییرات گستردهای برای هماهنگی با بدنه صورت گرفته است. توجه سازندگان به جزئیات در جلوپنجرهٔ اختصاصی و طراحی کلی بدنه مشهود است. این هات رود جذاب و هیجانانگیز هماکنون در موزهٔ تکنیک در آلمان برای تماشای عموم به نمایش گذاشته شده است.