برنامه جبهه پایداری چیست؟
هر حزبی به دنبال این است که اکثریت کرسیهای مجلس را کسب کند. در این زمینه فرقی بین احزاب وجود ندارد، چه چپ چه راست و چه داخل کشور و در کشورهای دیگر، این موضوع صدق میکند. اصلا فلسفه ایجاد حزب این است که بتوانند با کسب رای مردم کنترل امور را در دست بگیرند. اما این که بتوانند این کار را انجام دهند یا خیر، بستگی به آرایی دارد که مردم به آنان میدهند. بنابراین، این که بگوییم جبهه پایداری مایل است اکثریت مجلس را در دست بگیرد، انحصار این گروه نیست و درباره دیگر احزاب نیز، صدق میکند.
فرارو- جبهه پایداری اخیرا در بیانیهای با اشاره به انتخابات پیشروی مجلس شورای اسلامی نوشت: «انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از اهمیت بهسزایی برخوردار است. این دوره انتخابات به عنوان اولین انتخابات پس از فتنه سال ۱۴۰۱ که تمام دژخیمان دشمن با طراحی پیچیده جنگ ترکیبی برای زمینگیر کردن نظام اسلامی به میدان آمدند و در حالی که شاهد افول نظام تک قطبی در جهان، شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در عین جنایات غزه و حاکم شدن مناسبات جدیدی در نظم جهانی هستیم، افقهای جدیدی را پیش روی انقلاب اسلامی ترسیم خواهد نمود»
به گزارش فرارو، جبهه پایداری در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده است: «از نظر جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اولویت اصلی در انتخابات پیش روی مجلس، تحقق مشارکت گسترده و دشمن شکن مردم عزیز کشورمان در انتخابات است. آنچه در وهله اول برای جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت است، مشارکت گسترده مردم و تجلی وحدت و همدلی ملی است؛ چرا که در این صورت پیروزی واقعی که همان حضور عزتمندانه مردم در انتخابات است محقق گشته و مطالبه به حق مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات جامه عمل پوشیده میشود. البته دشمنان و بدخواهان هم در این رابطه بیکار ننشسته و تمام هم و غم خود را معطوف به پایین آوردن مشارکت در انتخابات نموده است و تلاش مینماید با القای یاس، ناامیدی و سیاه نمایی، مانع از حضور مردم پای صندوقهای رأی شود.»
بیانیه جبهه پایداری وقتی قابل توجهتر میشود که با نقل سخنانی از امام راحل به اهمیت توجه به صلاحیت افراد از همه احزاب تاکید میکند. این بخش در تضاد با ادعاهایی است که از سوی جریانهای رقیب جبهه پایداری در خصوص «خالص سازی» مطرح میشود. در این بخش میخوانیم: «حضرت امام خمینی (ره) میفرمایند: اگر انتخاب اصلح برای مسلمانهاست، کی و از کجاست مطرح نیست، از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیرحزب، نه حزب اسباب این میشود که غیر آن فاسد، و نه صددرصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست؛ و انتخاب اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد؛ و همه چیز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها کافى نیست، بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد، و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی میکنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است، یا برای صلاح خودتان» (صحیفه امام/ ج ۱۸/ص ۱۹۷)»
مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری نیز، اخیرا با بیان اینکه جبهه پایداری قبل از هر چیز، جبههای فرهنگی است، تاکید کرد: «فرهنگی که بتواند در سیاست خط و راه را نشان دهد. جبهه پایداری در مجلس موفق بوده و یکی از این موفقیتها در زمینه ساماندهی فضای مجازی است گرچه برای این ساماندهی، حملات بسیاری به ما شد. ما معتقدیم که اسلام برای استفاده درست از فضای مجازی دستوراتی دارد. از اینرو در مجلس پای این طرح ایستادیم و طبیعتا اگر جمعیتمان در مجلس بیشتر باشد، بهتر میتوانیم کار کنیم.»
صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری از دیگر اعضای ارشد جبهه پایداری است که در خصوص آینده مجلس شورای اسلامی و ترکیب انتخاب افراد حاضر در مجلس صحبت کرده است. محصولی در بخشی از سخنان خود، گفت: «اکنون وضعیت کشور ما از دوران جنگ تحمیلی هم پیچیدهتر است. اگرچه صدای گلولهها شنیده نمیشود و ترکش توپها دیده نمیشود، اما با پروپاگاندای تبلیغاتی و القائات فکری مسموم، چشمها کور و سرها بریده میشود. در چنین شرایطی نباید بیکار و غافل نشست، بلکه باید جدی و اساسی دست به کار شد. باید تلاش جهادی داشته باشیم. تنها با شایستهسالاری و شاخصمحوری میتوان «حاجقاسمها» در عرصه سیاسی را تکثیر کرد. نباید از برچسبهایی مثل خالصسازی و امثال آن بترسیم. افرادی که این حرفها را میزنند، دچار تناقض هستند. گاهی میگویند پایداری یک اتوبوس بیشتر نیست، گاهی میگویند آنان تمام کشور را گرفتهاند. شاید این سوال مطرح شود چرا برخی از شایستهسالاری و انتخاب فرد اصلح و شایستهتر میترسند؟ باید گفت غربگرایان با شاخصهای انقلابی و کارآمدی مورد نظر برای اصلح مخالفند، اما جرئت اظهار آشکار آن را ندارند»
با توجه به این شرایط پرسشهایی مطرح است، از جمله این که جبهه پایداری برای مجلس آینده چه برنامهای دارد؟ محمد حسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا و دیپلمات پیشین ایران در گفتگو با فرارو به این پرسشها پاسخ داده است:
مرجع نهایی رد صلاحیتها شورای نگهبان است
محمد حسن قدیری ابیانه به فرارو گفت: «این که یک عدهای رد صلاحیت شدهاند را باید از زاویه درست دید. تصمیم درباره رد صلاحیتها در مرحله نخست با هیئتهای اجرایی است و در مرحله نهایی با شورای نگهبان. اگر کسی صلاحیت داشته باشد، جبهه پایداری یا احزاب دیگر نمیتوانند وی را حذف کنند. اگر کسی صلاحیت نداشته باشد، پایداری و سایر احزاب نمیتوانند وی را تایید کنند. اصلا اختیار رد و صلاحیتها با جبهه پایداری نیست. مراجع رسمی کشور هستند که در این زمینه تصمیم میگیرند.»
وی افزود: «اگر منظور از خالص سازی، این است که افراد مسئلهدار وارد انتخابات نشوند، این یک نقطه مثبت است. شخصی که مسئله دارد، سابقه فساد، وابستگی به بیگانگان یا دیگر جرمها را دارد نباید بتواند نامزد شود، مرجع نهایی تایید و رد صلاحیتها هم شورای محترم نگهبان است. افرادی که توسط شوراهای اجرایی احراز صلاحیت نمیشوند یا رد صلاحیت میشوند نیز میتوانند به شورای نگهبان شکایت کنند. شورای نگهبان با دقت همه موارد را بررسی میکند و به حق بودن یا ناحق بودن رد صلاحیتها رای میدهد.»
فضای مجازی باید مشمول قانون شود
این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «هر حزبی به دنبال این است که اکثریت کرسیهای مجلس را کسب کند. در این زمینه فرقی بین احزاب وجود ندارد، چه چپ چه راست و چه داخل کشور و در کشورهای دیگر، این موضوع صدق میکند. اصلا فلسفه ایجاد حزب این است که بتوانند با کسب رای مردم کنترل امور را در دست بگیرند. اما این که بتوانند این کار را انجام دهند یا خیر، بستگی به آرایی دارد که مردم به آنان میدهند. بنابراین، این که بگوییم جبهه پایداری مایل است اکثریت مجلس را در دست بگیرد، انحصار این گروه نیست و درباره دیگر احزاب نیز، صدق میکند.»
وی افزود: «در خصوص اختلافات جبهه پایداری و آقای لاریجانی، قائل به این موضوع هستم که به شکل طبیعی اختلاف دیدگاههایی در بین احزاب، جریانات یا شخصیتهای مختلف وجود دارد. درباره سخنان حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی درباره «ولایت مطلق فقیه» نیز معتقدم همه باید در اجرا مطیع باشند. اصولا در هر کشوری، زمانی که یک حزب یا جریانی در مصدر امور قرار میگیرد و دولتی تشکیل میشود، کل مجموعه باید تابع تصمیمات قانونی باشند. فرقی ندارد که این اتفاق، کجای جهان رخ میدهد. اساسا فلسفه امور اجرایی این است که وقتی تصمیمی در راس امور گرفته میشود، سایرین باید به آن تصمیم احترام بگذارند و آن را اجرا کنند.»
قدیری ابیانه در پایان گفت: «فضای مجازی مثل سایر رسانهها باید مشمول قانون رسانهها باشد و به آن عمل کند. در حال حاضر قانونی به نام «قانون مطبوعات» داریم. بر اساس این قانون، اگر کسی در رسانهای توهین کرده، افترا بزند یا به سایرین نسبت دروغ دهد، رسانه باید پاسخگو شده و موضوع را جبران کند. رسانهها باید از توهین، افترا و امثالهم اجتناب کنند و به همین دلیل هم کشورهای مختلف، قانون مطبوعات دارند، اما در حال حاضر رسانههای گروهی گسترش پیدا کرده و فقط شامل مطبوعات نمیشود، بلکه شامل فضای مجازی هم میشود. به همین دلیل باید قوانینی وجود داشته باشد که در راستای حقوق مردم مانع از این شود که هر دروغ و توهین و تهمتی مطرح شود.»