مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در این مطلب مقایسه مفصلی بین دو شاسیبلند چینی بازار یعنی تیگو ۷ پرو با فونیکس FX خواهیم داشت. بیشک در سالهای اخیر خودروهای شاسیبلند یا کراس اور طرفداران بسیار زیادی پیدا کردهاند و جدای از طراحی زیباتر، شاسی بلندها با فضای کابین و بار بیشتر...
در این مطلب مقایسه مفصلی بین دو شاسیبلند چینی بازار یعنی تیگو ۷ پرو با فونیکس FX خواهیم داشت.
بیشک در سالهای اخیر خودروهای شاسیبلند یا کراس اور طرفداران بسیار زیادی پیدا کردهاند و جدای از طراحی زیباتر، شاسی بلندها با فضای کابین و بار بیشتر و همچنین تسلط بهتر راننده بر جاده همچنان حرف اول را در بازار میزنند. ممنوعیت طولانیمدت ورود خودرو به کشور فرصت مناسبی ایجاد کرده تا برندهای چینی بتوانند جا پای خود در بازار ایران را بیش از پیش باز کنند. مدیران خودرو و چری به عنوان یکی از قدیمیترین مونتاژ کنندههای خودرو در کشورمان از سالهای قبل سبد محصولات خود را گسترش داده و دو نمونه از جدیدترین و پرطرفدارترین محصولاتش یعنی تیگو ۷ پرو و فونیکس FX در بازار حضور دارند.
چری در اواسط سال ۹۶ یکی از گرانقیمتترین خودروهای آن زمان بازار یعنی تیگو ۷ را در بازار کشورمان عرضه کرد. این خودرو اگرچه در ابتدا با استقبال زیادی مواجه نشد اما در ادامه به لطف پیشرانه و گیربکس پرقدرت، طراحی بهتر نسبت به سایر خودروها و شرایط فروش منعطف توانست به فروش مناسبی دست یابد. چری در ادامه بهروزرسانی محصولات خود و تلاش برای کسب سهم بیشتر از بازار ایران اقدام به معرفی نسخه جدید این خودرو با نام تیگو ۷ پرو در سال ۱۴۰۰ کرد. این خودرو از نظر طراحی هیچ شباهتی به تیگو ۷ معمولی ندارد ولی به لطف همین ظاهر زیبا و هماهنگ طرفداران زیادی دارد.
همچنین بخوانید:
-
مقایسه تیگو ۷ پرو و پرو مکس مشخصات و قیمت محصول دودیفرانسیل مدیران خودرو
-
فونیکس FX برقی در راه ایران؛ مشخصات و قیمت محصول جدید مدیران خودرو
دیگر محصول شاخص چری و شاخه لوکس آن یعنی فونیکس در کشورمان با نام FX شناخته میشود. فونیکس FX که در بازارهای جهانی با نام چری اومودا ۵ عرضه میشود شاید متفاوتترین محصول این برند در سالهای اخیر باشد. طراحی FX بر اساس جدیدترین زبان طراحی این شرکت چینی انجام شده و قطعاً در بازار داخلی جلبتوجه میکند. در ادامه به مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX میپردازیم تا پاسخ سؤالات خریداران این دو خودرو را داده و در نهایت گزینه مناسب مصرفکننده را معرفی کنیم.
مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX
- طراحی ظاهری
اگر دو نسخه قبلی و جدید تیگو ۷ را با یکدیگر مقایسه کنید شاهد پیشرفت چشمگیر چینیها خواهید بود. در تیگو ۷ پرو شاهد طراحی شکیل و درعینحال نسبتاً اسپرت هستید که قطعاً رضایت شما را جلب خواهد کرد. چراغهای ساده اما زیبای جلو هماهنگی خوبی با جلوپنجره دارند و در پروفایل جانبی نیز یک خیز بزرگ در دربهای عقب به چشم میخورد که در نهایت به چراغهای عقب میرسد. پروفایل جانبی تیگو ۷ پرو سادهتر از نمای جلوست هرچند ستون عقب شناور به اسپرت تر شدن طراحی شاسیبلند چری کمک کرده است. در بخش پشتی خودرو طراحان چراغها را به یکدیگر متصل کردهاند که این روند در بسیاری از خودروهای امروزی دیده میشود. در کل نمای عقب تیگو ۷ پرو سادهتر از نمای جلوست هرچند طراحان میتوانستند خلاقیت بیشتری در این بخش داشته باشند؛ اما در مجموع طراحی این خودرو را قطعاً میتوان شکیل دانست و با گذشت زمان گرد پیری دیرتر بر چهره تیگو ۷ پرو خواهد نشست.
در طرف مقابل فونیکس FX را داریم که طراحی بسیار متفاوتی را نسبت به برادر خود به نمایش میگذارد. بخش جلوی FX از جدیدترین زبان طراحی این برند استفاده میکند و اولین نکته مهم به جلوپنجره بزرگ و چراغهای جداگانه مربوط میشود. همانند آنچه در برخی خودروهای دیگر از جمله X۲۲ پرو دیدهایم، چراغهای اصلی در کنارهها و ارتفاع پایینتر نصب شدهاند و حس و حال دیگری به خودرو بخشیدهاند. با نگاه به پروفایل جانبی FX شاهد خط سقف خمیده خواهید بود که نمای یک کراس اور کوپه را ایجاد میکند. رینگهای بزرگ با پسزمینه قرمز نیز به اسپرت تر شدن این خودرو کمک کردهاند. در نمای عقب نیز طراحان مانند تیگو ۷ پرو طراحی پیوسته چراغها را در نظر گرفتهاند. نمای عقب FX بهتر از تیگو ۷ به نظر میرسد و جذابیت بیشتری دارد. در مجموع اگر بخواهیم طراحی دو خودرو را مقایسه کنیم باید گفت تیگو ۷ پرو طراحی جاافتادهتر و خانواده پسندتری دارد و قطعاً با گذشت زمان از مد نخواهد افتاد. در مقابل فونیکس FX عناصر اسپرت و جوانپسند را اولویت طراحی خود قرار داده و شاید در چند سال اول جلبتوجه کرده و نظر مالک را به خود جلب کند اما به احتمال زیاد پس از گذشت چند سال طراحی آن از مد افتاده به نظر خواهد رسید.
- طراحی داخلی
تیگو ۷ پرو در بخش کابین نیز پیشرفتهای زیادی را نسبت به نسخه قبلی حاضر در بازار کشورمان نشان میدهد. کابین خودرو ساده و زیبا طراحی شده و همه اجزا در هماهنگی خوبی با یکدیگر قرار دارند. غربیلک فرمان فربه و سه پره، نمایشگر ایستاده و دستهدنده جدید تیگو ۷ جزو مواردی هستند که جذاب به نظر میرسند. دیگر نکته مثبت کابین این خودرو استفاده از متریال نرمتر در اکثر بخشهاست، چیزی که در فونیکس FX کمتر دیده میشود. از نظر فضای کابین و بار نیز مشکلی وجود ندارد و قطعاً تیگو ۷ پرو پاسخگوی نیازهای یک خانواده متوسط خواهد بود.
کلیت طراحی کابین فونیکس FX مشابه برادر خود است با این تفاوت که برخی جزئیات اسپرت تر در آن وجود دارد. برای مثال فرمان خودرو حس و حال جوان پسندتری داشته و پشت آمپرهای دیجیتالی و نمایشگر مرکزی آن بهصورت پیوسته طراحی شدهاند. در داشبورد خبری از دکمههای فیزیکی متعدد نیست و اکثر عملکردها به نمایشگر مرکزی منتقل شدهاند. البته باید گفت در کابین FX از متریال و پلاستیکهای خشکتری نسبت به تیگو ۷ پرو استفاده شده است. از نظر فضای کابین و بار اگرچه مشکل خاصی برای سرنشینان با قد متوسط وجود نخواهد داشت اما سرنشینان قدبلند در صندلیهای عقب کمی احساس تنگی فضا به ویژه برای زانوها را خواهند داشت. قضاوت درباره مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX از نظر کابین کار سختی است و هر دو خودرو از این نظر امتیازهای مشابهی را دریافت میکنند.
- تجهیزات و امکانات
هر دو خودرو از نظر تجهیزات با دست پر وارد میدان شدهاند و قطعاً نظر مصرفکنندگان را به خود جلب میکنند. از جمله تجهیزات تیگو ۷ پرو میتوان به پشت آمپرهای دیجیتال، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سقف پانورامیک، کروز کنترل، نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی، سنسورهای نور و باران، شارژ بیسیم گوشی هوشمند، پایش فشار باد لاستیکها، کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، کنترل پایداری و کشش، شش کیسه هوا و… اشاره کرد.
فونیکس FX نیز به عنوان یکی از محصولات مدرن چری کمبودی از نظر امکانات ندارد و برجستهترین ویژگیهای ایمنی و رفاهی آن شامل مواردی همچون سانروف دو حالته، شارژ بیسیم گوشی هوشمند، چراغهای خودکار و LED جلو و عقب، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، پشت آمپرهای دیجیتالی و نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی، فرمان برقی، کروز کنترل و… خواهند بود. از این نظر هر دو خودرو کاملاً رضایتبخش عمل کردهاند و تفاوتهای جزئی موجود نمیتواند در انتخاب قطعی هر خودرو تعیین کننده باشد.
- قوای محرکه
جدای از طراحی ظاهری، شاید مهمترین تفاوت تیگو ۷ پرو با فونیکس FX را بتوان در قوای محرکه آنها دانست. درحالیکه تیگو ۷ پرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی نسخه قبلی تیگو ۷ با ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر مجهز شده است، فونیکس FX از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی GDI استفاده میکند. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتون متر میرسد که باعث میشود FX از نظر قدرت و شتاب یک سر و گردن بالاتر قرار گیرد.
همچنین بخوانید: لیست قیمت لوازم یدکی خودروهای چینی – ۱۴۰۲
نسخه قبلی تیگو ۷ استاندارد از گیربکس دوکلاچه استفاده میکرد ولی تیگو ۷ پرو به گیربکس CVT مجهز شده است و اگرچه برخی افراد معتقد هستند استفاده از گیربکس دوکلاچه در تیگو ۷ به افزایش جذابیت رانندگی آن کمک میکرد اما گیربکس CVT موجود در تیگو ۷ پرو کاملاً ارتقا یافته و تجربه سواری خوبی را به همراه مصرف سوخت و استهلاک کمتر ارائه میکند. گیربکس فونیکس FX نیز از نوع ۷ سرعته دوکلاچه است که تعویض نرم و دقیقی دارد. واضح است که قدرت بیشتر پیشرانه باعث شتاب گیری بهتر FX نسبت به تیگو ۷ پرو خواهد شد و از این نظر FX دست برتر را دارد. در جدول زیر میتوانیم مشخصات هر دو خودرو را مشاهده کنیم:
چری تیگو ۷ پرو | فونیکس FX | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو | ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۱۵۷/۲۳۰ | ۱۹۷/۲۹۰ |
گیربکس | CVT با ۹ دنده مصنوعی | ۷ سرعته دوکلاچه |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۱.۴ | ۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۲ | ۲۰۰ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۸.۴ | ۶.۹ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۴۰۱ | ۱۴۴۴ |
- بررسی سواری، هندلینگ و فضای داخلی
فونیکس FX به دلیل استفاده از پیشرانه قویتر تیگو ۸ و همچنین گیربکس دوکلاچه اشتیاق بیشتری به سرعتگیری دارد و نسبت به تیگو ۷ پرو خودروی اسپرت تری حس میشود. استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب کمک شایانی به بهبود سواری FX کرده است و خودرو نشانی از ناپایداری یا هندلینگ ضعیف ندارد. سواری FX در خیابانهای شهری نرم و راحت خواهد بود هرچند در زمان عبور از چالههای بزرگ شاید اندکی سفتی و ناهنجاری را نشان دهد. در مجموع سواری تیگو ۷ پرو و فونیکس FX بسیار پذیرفتنی است اما اگر بخواهیم قضاوت دقیقتری داشته باشیم میتوان گفت تیگو ۷ پرو اولویت بیشتری را برای خانوادهها قائل شده و سواری نرمتری دارد.
- قیمت
در جدول زیر میتوانیم قیمت خودرو تیگو ۷ پرو و فونیکس FX را مشاهده کنیم:
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
چری تیگو ۷ | IE | ۱.۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو | — | ۱,۴۵۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس FX | پریمیوم (۱.۶) | ۱,۷۲۴,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
- جمعبندی
فارغ از نتیجهگیری مقایسه تیگو ۷ پرو با فونیکس FX بایستی به یک موضوع اذعان کرد و آنهم پیشرفت چشمگیر برندهای چینی در سالهای اخیر است. برای اثبات این ادعا کافی است محصولات ابتدایی مدیران خودرو در کشورمان را با همین تیگو ۷ پرو یا فونیکس FX مقایسه کنیم. هر دو کراس اور یاد شده با طراحی بهروز و زیبا، کابینهای شیک و مجهز و قوای محرکه قوی طرفداران زیادی پیدا کردهاند اما اگر بخواهیم در نهایت توصیهای کاربردی برای خریداران داشته باشیم باید بگوییم تیگو ۷ پرو بیشتر مناسب خانوادههایی است که به دنبال خرید و استفاده از یک خودرو به مدت چندین سال هستند.
طراحی ساده و در عین شیک به همراه فضای کابین مناسب خانوادههای کمجمعیت باعث شده تیگو ۷ پرو در بین خانوادهها گزینهای محبوب باشد. این خودرو اختلاف قیمت فاحشی با برادر خود دارد و همین نکته می تواند برای بسیاری از خریداران تعیین کننده باشد. در طرف مقابل باید به فونیکس FX اشاره کنیم که از نظر طراحی جزو متمایزترین کراس اورهای بازار است و اگر خواهان جلبتوجه باشید حتماً FX نظر شما را جلب خواهد کرد. البته شاید چنین موضوعی با گذشت چند سال به قدیمیتر جلوه کردن ظاهر خودرو منجر شود. هرچند باید گفت فونیکس FX از قوای محرکه قویتری سود میبرد و سواری گیراتر و اسپرت تری دارد. همین موضوع باعث خواهد شد بیشتر قشر جوان به سمت FX بروند. در پایان خوشحال میشویم نقطه نظرات شما عزیزان و به ویژه مالکان هر دو خودرو را بشنویم و با دیگران به اشتراک بگذاریم.