آیونیک 5 N: نگاهی به هیولای متفاوت هیوندای
هیوندای آیونیک ۵ N اولین کراساوور الکتریکی پرفورمنس این شرکت است. این خودرو بر اساس آیونیک ۵ استاندارد ساخته شده است، اما با تغییراتی برای بهبود عملکرد و هندلینگ ارائه میشود. آنچه در این مطلب میخوانید: معرفی آیونیک ۵ نسخه Nتجربه رانندگی با...
هیوندای آیونیک ۵ N اولین کراساوور الکتریکی پرفورمنس این شرکت است. این خودرو بر اساس آیونیک ۵ استاندارد ساخته شده است، اما با تغییراتی برای بهبود عملکرد و هندلینگ ارائه میشود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
معرفی آیونیک ۵ نسخه N
اگر از ظاهر جعبهای و زاویهدار آیونیک ۵ خوشتان میآید، نسخه N شما را هیجانزده میکند. رنگهای جدیدی بهخصوص سایه Performance Blue اضافه شدهاند و تزیینات نارنجی اطراف سپر جلو، رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب تمایز بیشتری ایجاد میکنند. نسخه N طول و عرض بیشتری به میزان ۸ و ۵ سانتیمتر دارد تا از لاستیکهای پهنتری استفاده کند.
آیونیک ۵ N با دو موتور الکتریکی، یکی در جلو و دیگری در عقب، مجموعاً ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. باتریها هم ۸۴ کیلوواتساعت ظرفیت دارند. این قدرت به شتاب صفر تا صد خیرهکننده ۳.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت میانجامد. این شتابگیری تقریباً مشابه شتابگیری یک خودروی سوپراسپرت است. این چیزیست که برای یک هاچبک کراس، ترسناک به نظر میرسد. وزن این مدل ۲۲۳۵ کیلوگرم است. درحالیکه طول، عرض و ارتفاع آن ۴۷۱۵/۱۹۴۰/۱۵۸۵ میلیمتر است. بله این یک بچه هیولا با نفسهای آتشین البته بدون دود است.
سیستم تعلیق تطبیقی آیونیک ۵ N نیز برای بهبود هندلینگ تنظیم شده است. این سیستم میتواند سفتی تعلیق را بر اساس شرایط جاده و سبک رانندگی تنظیم کند. آیونیک ۵ N همچنین مجهز به قدرتمندترین ترمزهایی است که تاکنون در یک خودروی جادهای هیوندای نصب شده است که دیسکهای ۴۰ سانتی ۴ پیستونه در جلو و ۳۶ سانتی تک پیستونه در عقب را شامل میشود بعلاوه از لاستیکهای ۲۱ اینچی برخوردار است که به آن کمک میکند تا در پیچها بهخوبی عبور کند.
تجربه رانندگی با آیونیک ۵ N
وقتی پشت فرمان آیونیک ۵ N مینشینید، بلافاصله متوجه میشوید که این خودرو برای رانندگی سریع ساخته شده است. شتابگیری وحشیانه است و این خودرو بهراحتی به زمین چسبیده و از پیچها عبور میکند. سیستم تعلیق نیز سفت است و بهخوبی با جاده درگیر میشود. البته در جادههای صاف، تعلیق آیونیک ۵ N نرم و راحت است. بااینحال، در جادههای ناهموار، تعلیق سفت میشود تا از تکانهای اضافی جلوگیری کند. آیونیک ۵ N همچنین از لاستیکهای ۲۱ اینچی پیرلی P زیرو برخوردار است که به آن کمک میکند تا از پیچها بهخوبی عبور کند.
بهعنوان یک خودروی برقی، صدای اگزوز مصنوعی آیونیک ۵ N نیز یک افزودنی عالی است. این صدا میتواند برای ایجاد صدای پرفورمنس بیشتر تنظیم شود و به تجربه رانندگی هیجان بیشتری میبخشد. صدای اگزوز این خودرو میتواند بهصورت دستی تنظیم شود یا به طور خودکار بر اساس حالت رانندگی انتخاب شود. سه حالت رانندگی معمولی، اقتصادی و اسپرت قابل انتخاباند. اما همچنین مجموعهای گسترده از تنظیمات برای دسترسی در حالتهای N وجود دارد. هر حالت N از طریق یک دکمه روی فرمان قابل دسترسی است و میتوانید تنظیمات مربوط به موتورهای الکتریکی، احساس فرمان، کمکفنرهای تطبیقی، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و موارد دیگر را تنظیم کنید. در مجموع بیش از ۱۹۰۰ ترکیب حالت رانندگی وجود دارد.
این نسخه دارای صندلیهای N-tuned است که ۲۰ میلیمتر پایینتر قرار گرفتهاند و یک فرمان با روکش آلکانترا بسیار خوش دست هم برای آن طراحی شده و همچنین چند دکمه اضافی در فرمان برای مواردی مانند N e-Shift، N Active Sound+، N Torque Distribution و N Grin Boost وجود دارد.
در پیست، قسمت جلو سریع، مثبت و متعادل است، درحالیکه قسمت عقب مجهز به e-LSD همیشه به دنبال چرخش حداکثری خودرو است. فرمان تقویتشده نیز احساس و بازخورد قابلتوجهی را ارائه میدهد.
آیونیک ۵ N یک خودروی الکتریکی است، بنابراین مزایای خودروهای الکتریکی مانند رانندگی بیصدا و عدم آلایندگی و مصرف کمانرژی را نیز به همراه دارد. شعاع حرکتی ۴۱۲ کیلومتری برای بیشتر رانندگیهای روزمره کافی است. به هر صورت شما با یک خودروی تقریباً سوپراسپرت همراه میشوید که نسخههای درونسوز با عملکردی مشابه هم با یک باک سوخت، برد بیشتری ندارند. آیونیک ۵ N همچنین میتواند در عرض ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود. این زمان شارژ سریع برای یک کراساوور الکتریکی بسیار خوب است.
فضا و کاربردی بودن:
آیونیک ۵ N یک کراساوور الکتریکی کاربردی است. این خودرو دارای فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال بوده و همچنین فضای بار عظیم ۸۳۰ لیتری هم دارد. فضای بار این خودرو با صندلیهای عقب تا شده به ۱۵۲۳ لیتر افزایش مییابد که باز هم فضای زیادی است. کابین هم جادار و کاربردی است.
نقاط قوت:
- طراحی متمایز و جذاب
- عملکرد عالی
- هندلینگ چابک
- توانایی دریفت
- صدای اگزوز مصنوعی
- برد مناسب
نقاط ضعف:
- قیمت بالا
- فضای بار محدودتر از رقبایی چون تسلا مدل Y و فولکس ID.4
نتیجهگیری:
هیوندای آیونیک ۵ N یک هیولای کوچک الکتریکی با پرفورمنس عالی است که همه چیز را درست انجام میدهد. این خودرو سریع، چابک، و سرگرمکننده برای رانندگی است و همچنین مزایای خودروهای الکتریکی مانند رانندگی بیصدا و نداشتن آلایندگی را نیز دارد. این خودرو شاید اولین هاچبک پرفورمنس الکتریکی واقعی باشد که اگر آن را با هاچبکهای داغ سالهای پیش مقایسه کنیم، بسیار شگفتزده میشویم.
جوانترها از راندن این خودرو بسیار لذت خواهند برد. جذابیتهای رانندگی با یک خودروی کوچک شهری میتواند دوباره بازگردد و دلیلی ندارد که برای کسب این تجربه و لذت، پشت یک کوپه گرانقیمت یا سوپراسپرت دیده شوید. هیوندای نشان داده که سزاوار توجه و احترام بیشتری است زیرا میتواند ما را به آینده دلگرم کند. ویدئوی تجربه رانندگی این خودرو را هم از دست ندهید.