ام وی ام ایکس 33 اس / X33s؛ تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب
آنچه در مقاله تست و بررسی ام وی ام ایکس ۳۳ اس میخوانید: آنچه در این مطلب میخوانید: مقدمهطراحی ظاهری ام وی ام ایکس ۳۳ اسکابینامکانات رفاهی و ایمنی ام وی ام ایکس ۳۳ اسمشخصات فنیتجربه رانندگیهزینههای نگهداری ام وی ام ایکس ۳۳ اسجمعبندی مقدمه...
آنچه در مقاله تست و بررسی ام وی ام ایکس ۳۳ اس میخوانید:
آنچه در این مطلب میخوانید:
مقدمه
نیاز بازار به کراس اورها در دهه اخیر بهاندازهای بوده که امروزه تقریباً در هر رده قیمتی میتوان حداقل یک کراس اور (cross over) یا اس یو وی (SUV) انتخاب کرد. ام وی ام ایکس ۳۳ اس یا همان تیگو ۳ new، سه سال پس از عرضه نسخه ایکس ۳۳ معمولی، در سال ۱۳۹۵ به بازار کشورمان عرضه شد. ایکس ۳۳ اس نسبت به نسخه قبلی خود تغییرات نسبتاً زیادی را تجربه کرده بود. ظاهری متفاوت، امکانات بیشتر و حذف گیربکس دندهای در سری جدید از جمله این تغییرات بود. مدیران خودرو در آن زمان ایکس ۳۳ اس را در دو تیپ معمولی و اسپرت به فروش میرساند. تیپ معمولی تا سال ۱۳۹۷ و تیپ اسپرت تا سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه میشد. سقف و آینههای مشکی، سپرهای اسپرت، اضافهشدن رکابهای جانبی و رینگهای ۱۰ پره، مواردی هستند که در تیپ معمولی این خودرو دیده نمیشوند. این خودرو از لحاظ قیمتی و کلاس بدنه از ام وی ام ایکس ۲۲ بالاتر قرار میگیرد.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ تست و بررسی جامع ام وی ام ایکس ۳۳ اس رفتهایم تا تمام نقاط قوت، ضعف و ارزش خرید آن در بازار را بررسی کنیم. با پدال همراه باشید
همچنین بخوانید: مقایسه امویام x22 دستی و اتوماتیک
همچنین بخوانید: نگاهی به ام وی ام X33
طراحی ظاهری ام وی ام ایکس ۳۳ اس
شاید اصلیترین نقطه قوت این خودرو، طراحی ظاهریاش باشد. با اینکه ام وی ام ایکس ۳۳ اس حدوداً ۸ سال پیش طراحی شده است و هنوز گیرایی و جذابیتش باعث میشود بتواند با چینیهای امروزی رقابت کند. یکی از عواملی که باعث شده طراحی خارجی این خودرو اسپرت جلوه کند، استفاده از قطعات مشکی رنگ و بعضاً کروم کاری در قسمتهای مختلف است. اگر بخواهیم از جلو شروع کنیم، قاب مهشکنها، قسمت پایینی سپر و کاسهچراغها به رنگ مشکی کار شدهاند. بر روی جلوپنجره و قسمت پایینی سپر نیز تزیینات کرومی قابلمشاهده است. در نمای پشتی نیز قطعات مشکی رنگ کار شده بر روی کاور زاپاس و دیفیوزر باعث جذابیت دوچندان طراحی این خودرو شده است. البته نمیتوان از تأثیر گرافیک داخلی خوب چراغهای عقب و جلو در زیبایی این خودرو گذشت.
نمای جانبی ایکس ۳۳ اس نیز مانند طراحی دیگر بخشها جذاب است. رینگهای ۱۰ پره ۱۷ اینچی و مشکی بودن ستونهای B و C، سقف و قاب آیینهها از مهمترین اجزا در زیباتر شدن طراحی خودرو به شمار میروند.
کابین
در کابین، بسیاری از اجزا عیناً شبیه به ایکس ۲۲ طراحی شدهاند. حتی جنس متریال بهکاررفته در این دو خودرو نیز شبیه به یکدیگر هستند. البته در این خودرو طراحی رودریها و پشت آمپر نسبت به ایکس ۲۲ تغییراتی داشته. همچنین تریم داخلی ایکس ۳۳ اس بر خلاف ایکس ۲۲ که تلفیقی از نارنجی و مشکی بود، قرمز و مشکی است. از نظر نگارنده طراحی رودریها در این خودرو هیچ تناسبی با دیگر اجزا ندارند. با کمی دقت به کابین و حتی ظاهر خودرو متوجه میشوید که طراحان سعی داشتهاند خودرویی مدرن و لوکس طراحی کنند که ویژگیهای اسپرتی نیز داشته باشد که در این امر تقریباً موفق هم شدهاند؛ اما رودریها با طراحی زمخت و یغورشان به کل تناسبات طراحی را به هم زدهاند.
در کابین، تقریباً از هیچ متریال نرمی استفاده نشده که یکی از نقاط ضعف این خودرو محسوب میشود. همچنین افت کیفیتی که ادوات طی ۴ سال تجربه کردهاند، کمی بیش از حد به نظر میرسد. البته لازم به ذکر است به بر خلاف اکثر قسمتهای کابین، چرمهای صندلی کیفیت نسبتاً بالایی دارند. در ایکس ۳۳ اس تقریباً همه اجزا، از مانیتور و پشت آمپر گرفته تا فرمان و صندلیها یک یا چند سایز بزرگتر از ایکس ۲۲ هستند.
امکانات رفاهی و ایمنی ام وی ام ایکس ۳۳ اس
ام وی ام ایکس ۳۳ اس نیز مانند دیگر هموطنانش سعی داشته بیشترین امکانات رفاهی و ایمنی را در رده قیمتی خود ارائه دهد. تهویهمطبوع خودکار، کروز کنترل، رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی، سنسور و دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دو حالت اسپرت و اکو رانندگی، آیینههای برقی، روکش چرمی صندلیها، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، دی لایت مانیتور لمسی ۸ اینچی، سانروف و آینه الکتروکرومی از اصلیترین امکانات این خودرو محسوب میشوند.
در ام وی ام ایکس ۳۳ اس ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی هستند و از فناوریهای EBD و ABS بهره میبرند. یکی از نکات عجیبی که در این خودرو وجود دارد، عدم تجهیز آن به سامانه کنترل پایداری است! ایربگ راننده و سرنشین کناری از دیگر امکانات ایمنی X33s محسوب میشود.
مشخصات فنی
ایکس ۳۳ اس بر خلاف چینیهای امروزی، بهجای پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ، از موتوری ۲ لیتری و تنفس طبیعی استفاده میکند. این پیشرانه قادر است ۱۳۹ اسببخار قدرت تولید کند. قدرت تولید شده در X33s توسط یک گیربکس cvt با هفت دنده مصنوعی به چرخهای جلو منتقل میشود. در نسل قبلی این خودرو، علاوه بر گیربکس اتوماتیک cvt، امکان انتخاب گیربکس ۵ سرعته دستی نیز بود.
در جدول زیر میتوانید مشخصات فنی کامل ام وی ام ایکس ۳۳ اس را مشاهده کنید:
حجم موتور | ۲ لیتر |
قدرت | ۱۳۹ اسببخار |
گشتاور | ۱۸۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۵ لیتر بهازای صد کیلومتر |
گنجایش مخزن سوخت | ۵۵ لیتر |
جرم خالص | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
ابعاد (طول. عرض. ارتفاع) | ۴۴۱۹.۱۷۶۵.۱۶۵۱ میلیمتر |
تجربه رانندگی
موتور ۲ لیتری ایکس ۳۳ اس در ابتدا با صدا و لرزش زیادی روشن میشود؛ اما پس از آن تقریباً به وضعیت معقولی میرسد. شتاب گیری خودرو کاملاً معمولی است و بههیچعنوان تناسبی با ظاهر خشن و اسپرتش ندارد. البته این شتاب گیری آرام تا حدودی به تنفس طبیعی بودن موتور و قدرت پایین آن برمیگردد. زمانی که سرعت خودرو از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میگذرد صدای قالب در کابین، صدای موتور و باد است. هرچند عایقبندی کابین نسبت به نسخه قبلی تغییرات خوبی داشته؛ اما بههیچعنوان نمیتواند نمره قابل قبولی کسب کند. مصرف سوخت این موتور ۲ لیتری به طور عجیبی بالا است. طبق گفته مالک و البته کامپیوتر سفری خودرو، مصرف سوخت در جادههای کفی بههیچعنوان زیر ۷.۸ لیتر نمیآید. همچنین در شهر باید مصرف سوخت بالای ۱۱ لیتر را برای ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیرید. هرچند اگر قصد فشار آوردن به خودرو را دارید بهتر است برای مصرف ۱۵-۱۴ لیتری آن خود را آماده کنید! یکی دیگر از نقاط ضعف این موتور قطع کردن فعالیت کمپرسور کولر در دورهای ۴۱۰۰ به بالا است.دید به اطراف بهواسطه آینههای نسبتاً بزرگ و ارتفاع پایین شیشههای جانبی بسیار وسیع و مناسب است. یکی از نقاط ضعف ام وی ام ایکس ۳۳ اس پایین بودن ارتفاع سواری آن نسبت به رقبای هم کلاس است. بهطوریکه راننده و سرنشینان نمیتوانند به طور کامل حس سوارشدن بر یک کراس اور را درک کنند. ترمزهای ایکس ۳۳ اس عملکرد خوبی دارند و مانند برخی از خودروهای هم رده پس از اعمال فشارهای زیاد و متعدد، زود داغ نمیکنند و عملکرد خود را از دست نمیدهند. با اینکه بر روی این خودرو سیستم کنترل پایداری قرار ندارد، هندلینگ آن برای یک استفاده خانوادگی راضیکننده است. هرچند اگر سامانه کنترل پایداری وجود داشت راننده میتوانست با اطمینان خاطر بیشتری به دل پیچها بزند.
هزینههای نگهداری ام وی ام ایکس ۳۳ اس
یکی از نکات مثبت ام وی ام ایکس ۳۳ اس تنفس طبیعی بودن موتور آن است؛ زیرا دیگر نیازی به بنزین سوپر، مکمل سوخت و… را ندارد. همچنین به دلیل عدم وجود آپشنهای زیاد و عجیب و غریب در این خودرو، خرابیهای ناشی از مستهلک شدن آنها به حداقل میرسد. در جدول زیر میتوانید قیمت برخی از قطعات ام وی ام ایکس ۳۳ اس را مشاهده کنید:
نام قطعه | قیمت |
تسمه تایم | ۷۵۰ هزار تومان |
پمپ بنزین | ۲.۲ میلیون تومان |
شمع موتور | ۱۶۰ هزار تومان |
دیسک و صفحه | ۱۴ میلیون تومان |
سنسور اکسیژن | ۱.۱ میلیون تومان |
کاتالیزور | ۴ میلیون تومان |
وایر شمع | ۶۵۰ هزار تومان |
جمعبندی
شاید بتوان ام وی ام ایکس ۳۳ اس را بهترین خودرو در رده قیمتی و کلاسی خود دانست. شاید اگر مشکل مصرف سوخت بالا و کیفیت پایین متریال در کابین نبود، میتوانستیم آن را با خودروهای گرانقیمتتری هم مقایسه کنیم. در کل اگر نیاز به یک خودروی خانوادگی با ظاهر جذاب، کابین نسبتاً زیبا و امکانات قابلقبول دارید ایکس ۳۳ اس میتواند خودروی موردنظر شما باشد. البته اگر من نگارنده خود را جای مشتریان این خودرو بگذارم، با پرداخت ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر اقدام به خرید تیگو ۷ معمولی میکردم.نظر شما مخاطبین عزیز پدال در مورد ام وی ام ایکس ۳۳ اس چیست؟
در جدول زیر میتوانید برخی از نقاط قوت و ضعف این خودرو را مشاهده کنید:
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی زیبا | کیفیت پایین متریال کابین |
ترمزهای مناسب | مصرف سوخت بالا |
دید خوب به اطراف | تواناییهای حرکتی پایین |