نامگذاری کسب و کار: 14 توصیه برای انتخاب نام مناسب کسب و کار نوپای خودتان
انتخاب نام مناسب برای نامگذاری کسب و کار نوپای شما میتواند تاثیر چشمگیری روی موفقیت تان داشتهباشد. انتخاب یک اسم اشتباه میتواند بدتر از عدم ارتباط صحیح با مشتریان باشد؛ همچنین میتواند به موانع کاری و حقوقی غیر قابل عبور نیز منجر شود. بر...
انتخاب نام مناسب برای نامگذاری کسب و کار نوپای شما میتواند تاثیر چشمگیری روی موفقیت تان داشتهباشد. انتخاب یک اسم اشتباه میتواند بدتر از عدم ارتباط صحیح با مشتریان باشد؛ همچنین میتواند به موانع کاری و حقوقی غیر قابل عبور نیز منجر شود. بر عکس، یک نام واضح و قوی و زیبا میتواند برای تلاشهای بازاریابی و برندسازیتان بینهایت مفید باشد. در ادامه دربارهی اینکه یک نام تجاری برای کسب و کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد و نیز ۱۴ توصیه برای انتخاب نام مناسب برای کسب و کار نوپای خودتان نکات جالبی می خوانید.
راهنمای کامل نامگذاری کسب و کار
۱. از نامهایی که هجی کردنشان دشوار است اجتناب کنید
شما نمیخواهید مشتریان گیج شوند که در فضای برخط چگونه باید کسب و کار شما را پیدا کنند. (من هرگز نفهمیدم چرا Flickr به عنوان نام یک وبگاه اشتراکگذاری عکس مطرح شد.) باید از اینکه مدام مجبور باشید اشتباههای نوشتاری نام کسب و کارتان را اصلاح کنید، اجتناب کنید. نامی را انتخاب کنید که به یاد ماندنی باشد و تلفظ آن آسان باشد. از نامهای خیلی طولانی یا پیچیده خودداری کنید.
۲. در نامگذاری کسب و کار به شهر یا محصول خاصی محدود نشوید
نامی انتخاب نکنید که با رشد کسب و کارتان، احتمال محدود بودن آن وجود داشتهباشد. انتخاب نامی که گسترهی آن بسیار اندک است ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند. تصور کنید اگر جف بزوس به جای “آمازون”، نام “کتابهای برخط” را انتخاب میکرد چه میشد. بنابراین از انتخاب نامهایی مانند “لباس عروس تهران” اجتناب کنید. شما نباید کسب و کارتان را به یک محصول یا شهر خاص محدود کنید.
روانشناسی رنگ در کسب و کار: معنی ۱۴ رنگ اصلی در کسب و کار را بدانید
۳. یک جست و جوی اینترنتی جامع و کامل انجام دهید
هنگامی که اسم مورد علاقهتان را تعیین کردید، دربارهی آن یک جست و جوی اینترنتی انجام دهید. همیشه باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا مطمئن شوید که نام انتخابی شما قبلاً توسط شرکت دیگری استفاده نشده است. اغلب اوقات متوجه خواهیدشد که فرد دیگری در حال استفاده از آن نام است. هرچند این یک مانع جدی کسب و کار نخواهدبود، اما باید شما را به فکر بیندازد که چطور با اسامی مشابه و یکسان می خواهید به ترند گوگل یا اینستاگرام تبدیل شوید.
۴. دامنهی اینترنتی دات کام (com.) و دات آی آر (ir.) آن نام را بگیرید
ترجیح اصلی بسیاری از صاحیان کس بو کارها این است که دامنهی “com.” را به جای گزینههای دیگر از قیبل.net، .biz، در اختیار بگیرند. مشتریان به طور پیش فرض معمولا دامنهی دات کام را با کسب و کارهای مشهور در ارتباط میدانند. اما گرفتن دامنه ی داخلی و ملی هم همیشه باید یکی از گزینه های اصلی شما باشد. مخصوصا اینکه خرید این دامنه بسیار ارزان و با احراز هویت قانونی انجام میشود و بعدا برای هر نوع ادعای مالکیت بسیار به درد شما میخورد. یادتان باشد با اسم کسب و کارتان و با هجی های مختلف در سایت های فروش دامنه جستجو کنید و ببینید قبلا کسی این نام را خریداری کرده است یا خیر. در اختیار گرفتن اسم دامنه.com مد نظر کسب و کارتان را مانند یک سرمایهگذاری در نظر بگیرید. و اگر آن دامنه اشغال شدهاست، اغلب میتوانید صاحب آن را پیگیری کنید و با استفاده از ابزار “Whois” در ببینید آن فرد چه کسی است و آیا قصد فروش آن را دارد یا خیر. همچنین حتما نام مد نظر برای کسب و کارتان را در رسانههای اجتماعی پرطرفدار مانند فیسبوک، تلگرام، و اینستاگرام در اختیار بگیرید.
۶ گام ساده تا شروع کسب و کار کوچک خودتان+ ۶ ایده کسب و کار پرسود با سرمایه کم
۵. از نامی استفاده کنید که یک مفهوم را انتقال دهد
بهطور ایدهآل نام کسب و کار شما باید چیزی بامفهوم و مثبت را در ارتباط با کسب و کارتان انتقال دهد. آیا آدمها میتوانند فورا بفهمند کسب و کارتان در رابطه با چه چیزی است؟ هرچند ممکن است نامهای بیمعنی مانند “گوگل”، “یاهو”، یا “زاپوس” به خاطر گیراییشان جذابیت داشتهباشند، اما برندسازی برای این نوع نامها هزینهی خیلی بیشتری برایتان خواهدداشت. هنگام انتخاب نام، مخاطبان هدف استارتاپ خود را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که با مشتریان شما ارتباط برقرار میکند و ارزش های برند شما را منعکس می کند.
۶. نامی باشد که در خلق عناصر بصری و لوگو جذاب باشد
از اولین گام های شروع یک کسب و کار این است که یک بیانیه ماموریت واضح و مختصر ایجاد کنید که هدف استارتاپ شما و آنچه آن را از رقبا متمایز می کند، مشخص کند.بدین ترتیب می توانید یک هویت برند قوی ایجاد کنید که شامل لوگو، طرح رنگ و عناصر بصری است که ارزش ها و شخصیت شرکت شما را منعکس می کند و نامی که انتخاب میکنید باید به خوبی بتواند در این مسیر به شما کمک کند.
۷. برای انتخاب نام مناسب کسب و کار از اداره ثبت شرکتها جستجو کنید
از آنجا که احتمالا میخواهید کسب و کارتان را به عنوان یک شرکت خصوصی یا شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید، باید از اداره ثبت شرکتها تحقیق کنید تا مطمئن شوید اسم کسب و کارتان به اسم یک کسب و کار دیگر که قبلا ثبت شدهاست، شباهت گیجکنندهای ندارد. اگر به یک اسم موجود شباهت زیادی داشتهباشد، ممکن است به شما اجازهی ثبت آن را ندهند. وکیل شرکتتان میتواند به شما در انجام این تحقیق کمک کند.
اصطلاحات کسب و کار: بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing) چیست؟
۸. ارزیابی کنید که آیا این اسم گیرا هست یا نه
بدیهی است که شما نمیخواهید نام کسب و کارتان خستهکننده باشد، اما در عین حال نباید اسمی انتخاب کنید که بیش از حد تکراری باشد. اسمی که انتخاب میکنید باید طوری باشد که کارمندانتان بتوانند بدون تردید بگویند کجا کار میکنند و در ذهن مخاطبان هدفتان طنینانداز شود.
۹. دربارهی آن اسم بازخورد بگیرید
۵ یا ۱۰ نام انتخاب کنید سپس آنها را با دوستان، اعضای خانواده، و همکاران مورد اطمینان تان مطرح کنید. از مخاطبان هدفتان نیز بازخورد بگیرید. و مطمئن شوید آن اسم بار معنایی منفی ندارد (مثلا وقتی جنرال موتورز اسم مدل جدید ماشیناش را “نوا” گذاشت نمیدانست این اسم در اسپانیایی به معنی “نمیرود” است.)
۱۰. مطمئن شوید آن اسم وقتی با صدای بلند گفته میشود آوای خوبی دارد
گاهی اوقات اسمها روی کاغذ خوب به نظر میرسند، اما وقتی با صدای بلند گفته میشود افتضاح است. و اگر آن را با صدای بلند میگویید مطمئن شوید آدمها گیج نمیشوند که چگونه آن را بنویسند.
۱۱. هنگام انتخاب نام، از جلسات طوفان فکری استفاده کنید
همیشه با دیگر کارآفرینان و متخصصان صنعت برای به دست آوردن بینش، مشاوره و مشارکت های بالقوه، به تبادل اطلاعات بپردازید و از جلسات طوفان فکری برای دست یافتن به بهترین نتیجه بهره ببرید.
۱۲. مطمئن شوید شما شخصا آن اسم را دوست دارید
شما به عنوان صاحب کسب و کار مجبور هستید مدتی طولانی را با آن اسم زندگی کنید، بنابراین مطمئن شوید آن را دوست دارید و باور دارید در ذهن مشتریانتان طنینانداز خواهدشد. وقت کافی صرف کنید تا از ابتدا آن را درست پایهگذاری کنید.
چطور برندسازی شخصی مدیران و کارکنان، عملکرد کسب و کار را بهبود میبخشد؟
۱۳. از ابزار هوش مصنوعی برا پیشنهاد نام خوب کمک بگیرید
این روزها کمتر کاری در فضای آنلاین هست که نتوان در انجام آن از هوش مصنوعی کمک گرفت. شما هم یک سوال خوب طراحی کنید و از هوش مصنوعی بخواهید چند اسم با ویژگی های مدنظر و صنعت مورد نظرتان پیشنهاد دهد. حتما از نتاجی دریافتی شگفت زده می شوید.
۱۴. پس از نامگذاری کسب و کار تان به حضور برخط کسب و کار خود بسیار اهمیت دهید
بلافاصله پس از تعیین نام از طریق رسانه های اجتماعی، طراحی وب سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یک حضور آنلاین قوی ایجاد کنید. روی اهداف خود متمرکز بمانید و با شرایط متغیر بازار سازگار باشید. همچنین تیمی از افراد با استعداد را استخدام کنید که دیدگاه و اخلاق کاری شما را به اشتراک بگذارند.در این مسیر استراتژی کسب و کار خود را به طور مستمر ارزیابی و اصلاح کنید تا از موفقیت بلندمدت اطمینان حاصل کنید.
کارآفرینان موفق جهان در چه سنی کسب و کار خود را شروع کرده اند؟