به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی به همت ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و با همکاری مرکز ملی صنایع خلاق وزارت صمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب بازی، انجمن تولید کنندگان اسباب بازی و مجمع فعالان اسباب بازی، برگزار شد.
هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد ارتباط بین زیست بوم دانشبنیان و خلاق و تولید کنندگان صنعت اسباببازی با دو رویکرد بازارسازی برای شرکتهای دانش بنیان و طراحی و تولید اسباب بازیهای با کیفیت با استفاده از مواد و تجهیزات ایرانی و همچنین رفع نیازهای نوآورانه و فناورانه تولیدکنندگان اسباببازی و ارائه توانمندیها و ظرفیتهای استارتآپها و شرکتهای خلاق و دانشبنیان است.
مخاطبان این رویداد، فعالان حوزه سخت افزار برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوریهای شیمیایی، ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانهای، بازاریابی و فروش نوآورانه و فناورانه محصولات هستند.
مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، با اشاره به این موضوع که قصه یکی از ابزارهای هویتسازی است و بچه ها قصهها را بازی میکنند، گفت:«میتوان از صنعت اسباببازی به عنوان ابزاری هویتی یاد کرد. رویداد توسعه تبادل در صنعت اسباب بازی، فرصت مغتنمی برای جمع شدن اهالی صنعت اسباببازی و شرکتهای دانش بنیان و خلاق است تا ضمن این تعامل و همافزایی هم نیازهای فناورانه این صنعت احصا و طرح شود و هم شرکتهای دانش بنیان متناسب با این نیازها به ارائه راه حل های فناورانه بپردازند تا در نهایت توسعه این اکوسیستم را شاهد باشیم.»
همچنین حسنلو، با بیان اینکه این رویداد شروع یک جریان مهم است گفت:«در این رویداد ۷۳ شرکت دانش بنیان و ۹۳ تولید کننده اسباب بازی حضور خواهند داشت و ۲۴ نیاز فناورانه در ۵ حوزه مختلف شناسایی شده است.»
در ادامه این رویداد با الکساندر پارافینیکوف، دبیر نمایشگاه اسباببازی روسیه «کیدز راشا»،تماس تصویری برقرار شد. او ضمن دعوت از شرکتهای دانش بنیان و خلاق ایرانی برای شرکت در این نمایشگاه،گفت:«این یک موقعیت بسیار حساس و مهم برای شرکتهای نوپایی است که میخواهند صادرات خود را افزایش دهند. روسیه پول زیادی را برای پشتیبانی از شرکتهای تولید کنندهای که میخواهند در روسیه حضور داشته باشند، هزینه میکند.»
پارافینیکوف با اشاره به این موضوع که بازار روسیه بسیار بزرگ است و بیشتر از بیست میلیون کودک در این کشور هستند، گفت:«من خیلی امیدوارم که وزارت محترم صنعت و فرهنگ و ارشاد بتوانند با پشتیوانی مالی از این شرکتها راه را برایشان فراهم کنند.»
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز حضور پیدا کرد و با بیان اینکه برای رشد در این صنعت ظرفیت بالایی از طریق شرکت های خلاق و دانش بنیان وجود دارد، گفت:«اسباببازی از حوزههای خلاق است، گردش مالی جهانی بازار اسباببازی ١٠٠ میلیارد دلار است که سهم این گردش مالی در ایران ٣٠٠ میلیون دلار است.»
او افزود:«سهم تولید داخل اسباببازی یک سوم یعنی معادل ١٠٠ میلیون دلار است در حالی که ما ظرفیت ۱۰۰ برابر در خلق فرصت داریم.» همچنین دهقانی با تاکید بر اینکه صنعت اسباببازی نیاز به فرهنگ و هنر دارد، گفت:«این امر منجر به آفرینش خلاقیتها میشود. ارتباط برقرار کردن بین صاحبان صنایع با شرکتهای خلاق و فناوری یکی از مهمترین مسائل در این صنعت است که منجر به توسعه اقتصاد صنعت اسباببازی شود.»
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، خاطر نشان کرد:«در معاونت علمی ریاست جمهوری شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای خلاق را مورد توجه قرار دادهایم، ما معتقدیم شرکتهای دانش بنیان توسعه دهنده فناوری و نوآوری و ترکیب خلاقانه هستند، همچنین شرکتهایی داریم که از نوآوری استفاده میکنند که اولین رکن شرکت های خلاق و دانش بنیان استفاده از فناوریها است که در نتیجه آن نوآوری حتما خلاقانه است و در نهایت هم به آن فناوری خلاق میگوییم.»
او همچنین گفت:«انیمیشن یک خلاقیت است چراکه از فناوریهای رسمی در کنار خلاقیت استفاده میشود، در ایران به اندازه خوبی شرکتهای دانش بنیان توسعه پیدا کرده اند، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب نیز به اشتغال آفرینی در حوزه دانش بنیانها تاکید دارند.»
در بخش بعدی از نیازهای پیشران صنعت اسباببازی، کتاب ارتقای تابآوری صنعت اسباببازی و سند راهبردی صنایع اسباببازی، بازی و سرگرمی رونمایی شد. در این مراسم همچنین از کلان پروژههای پیشران طراحی و تولید کیتهای سخنگو لایتنینگ در مقیاس بالا و اقتصادی، طراحی و تولید بوردهای الکترونیک موتوری، طراحی و تولید گیربکس های اقتصادی صنعت اسباب بازی، طراحی و پیاده سازی پلتفرم ماژولار AR و VR متناسب با صنعت اسباب بازی و طراحی سرویس اشتراکگذاری ظرفیتهای تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی رونمایی شد.
بیشتر بخوانید:
-
با ترکیه شروع کردیم، اما الان یک شرکتشان با کل اکوسیستم ما برابری میکند!
-
یونیکورنهای ایرانی هزینه سیاستها و مسئولین اشتباهی شدند!
227323