فورد موستانگ باس 351 مدل 1971، یک جواهر کمیاب و ارزشمند
موستانگ باس ۳۵۱ فقط در سال ۱۹۷۱ و تنها در ۱,۸۰۶ دستگاه با پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری ۳۳۰ اسب بخاری تولید شد و یکی از کمیابترین نسخههای موستانگ محسوب میشود. نام باس برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ در موستانگ دیده شد یعنی زمانی که فورد دو نسخهٔ ویژه...
موستانگ باس ۳۵۱ فقط در سال ۱۹۷۱ و تنها در ۱,۸۰۶ دستگاه با پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری ۳۳۰ اسب بخاری تولید شد و یکی از کمیابترین نسخههای موستانگ محسوب میشود.
نام باس برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ در موستانگ دیده شد یعنی زمانی که فورد دو نسخهٔ ویژه بنامهای باس ۳۰۲ و باس ۴۲۹ را به بازار فرستاد. باس ۳۰۲ برای مسابقات ترانس ام توسعه پیدا کرده بود و نسخهٔ تولیدی آن با پکیج ظاهری منحصربهفرد و پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 با ۲۹۰ اسب بخار قدرت راهی بازار شد. از سوی دیگر، باس ۴۲۹ بستری آزمایشی برای پیشرانهٔ جدید ۷ لیتری فورد بود. این موتور که برای مسابقات نسکار در نظر گرفته شده بود، نهایتاً در سینهٔ تورینو تالادگا راهی پیست شد اما نسخهٔ تولیدی آن برای دریافت مجوز حضور در مسابقه، در موستانگ باس ۴۲۹ ارائه شد. این خودرو با ۳۷۵ اسب بخار قدرت، در کنار کبرا جت، قویترین نسخهٔ نسل اول موستانگ محسوب میشد.
هردو مدل باس در تعداد محدودی در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ تولید شدند. مجموعاً از باس ۳۰۲ تعداد ۸,۹۴۸ دستگاه و از باس ۴۲۹ تعداد ۱,۳۵۸ دستگاه ساخته شد و تولید هردو نسخه در پایان مدل ۱۹۷۰ خاتمه یافت. البته فورد برنامههایی برای ادامهٔ تولید باس ۳۰۲ در سال ۱۹۷۱ داشت و حتی تا مرحلهٔ ساخت پروتوتایپ و نمایش عمومی هم پیش رفت اما پروژه تنها چند هفته پس از رونمایی لغو شد. بااینحال، هرچند تولید ۳۰۲ و ۴۲۹ خاتمه یافت اما این پایان کار نام باس نبود زیرا فورد در سال ۱۹۷۱ از این نام برای نسخهای مشابه مکوان با پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 کلیولند استفاده کرد.
این مدل که باس ۳۵۱ نام داشت، مثل پیشینیان خود عمر کوتاهی داشت و بعداً به جواهری کمیاب تبدیل شد. از این نسخه تنها ۱,۸۰۶ دستگاه ساخته شد که آن را به کمیابترین موستانگ مدل ۱۹۷۱ تبدیل کرد. البته فروش کلی موستانگ در این سال کاهش پیدا کرد اما فورد هنوز هم موفق به فروش ۱۴۹,۶۷۸ دستگاه شد و بنابراین، باس ۳۵۱ تنها ۱.۲ درصد از کل فروش موستانگ در سال ۱۹۷۱ را به خود اختصاص داد. نمونهٔ زردرنگی که در اینجا میبینید یکی از همین خودروها است.
این ماسل کار هرچند بهاندازهٔ باس ۴۲۹ کمیاب نیست اما همهٔ چیزهای لازم برای کلکسیونی بودن را دارد. این باس ۳۵۱ کاملاً فابریک است، همچنان همان رنگ کارخانهای اصلی را روی بدنه دارد و پیشرانهٔ استاندارد را زیر کاپوت پنهان کرده است. همچنین تودوزی داخلی مشکی خودرو هم فابریک است که برای خودرویی پنجاهساله فوقالعاده به نظر میرسد. البته به نظر میرسد برخی قطعات موتور عوض شده باشند اما این برای خودرویی که چند دهه در جادهها بوده کاملاً طبیعی است. این باس ۳۵۱ تنها ۸۳ هزار کیلومتر کار کرده و با قیمت ۷۳ هزار دلار فروخته شده است.
زیر کاپوت باس ۳۵۱ اما یک ۵.۸ لیتری کلیولند معمولی قرار نگرفته بود بلکه نسخهای تقویتشده با کاربراتور چهار دهنه بود که با ۳۳۰ اسب بخار قدرت، ۴۵ اسب بخار از موتور کلیولند M-Code معمولی قویتر بود. بهطورکلی، باس ۳۵۱ در سال ۱۹۷۱ پس از مکوان ۴۲۸، دومین نسخهٔ قدرتمند موستانگ محسوب میشد. این همچنین یکی از آخرین ماسل کارهای تمامعیار دوران طلایی خودروهای عضلانی و موستانگی بود که بسیار دستکم گرفته شد.