ترک فعل دستگاهها در قانون هوای پاک/ مازوت سوزی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا
ترک فعل بسیاری از دستگاههای مسوول در قانون هوای پاک وضعیت اسفناکی را برای مردم ایجاد کرده است.
آلودگی هوا تا سالها پیش تنها تهران را درگیر می کرد و مردم پایتخت بودند که آرزوی هوای پاک داشتند و در بیشتر ایام سال هوای آلوده ریه های هر شهروندی را آزرده می کرد.
به گزارش افکار نیوز، اما در روزهای اخیر آلودگی هوا دیگر معضلی مخصوص تهران نیست و بسیاری از شهرها در کشور مانند اصفهان،مشهد، تبریز،کرج،سمنان،شیراز و ... درگیر آلودگی هوا هستند که این سوال را مطرح می کند چه عاملی باعث به وجود آمدن چنین آلودگی هوایی در سطح کشور شده است که بر اساس آخرین آمار حدود ۲۱ هزار نفر در سال جان خود را از دست می دهند.
سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک در کشور به تصویب رسید که بر اساس این قانون ۳۴ ماده ای دستگاههای مختلف اجرایی در کشور ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و.. وظیفه دارند که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.
مطمئنا این قانون در کشور به شکل صحیح اجرایی نشده که با چنین آلودگی هوای گسترده ای مواجه هستیم.در طی روزهای گذشته بارها درباره مازوت سوزی نیروگاهها در کشور سخنانی مطرح شد.
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران بر اساس گزارش کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد که مازوت سوزی در ۲ نیروگاه انجام می شود.
از سوی دیگر برخی نهادهای مسوول با فرار رو به جلو مازوت سوزی را تکذیب کردند اما با نگاهی به گزارش کمیسیون اصل نود می توان دریافت وضعیت و کیفیت سوخت یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است.
در آخرین گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در تیرماه ۱۴۰۲ به صراحت اشاره شده که وزارت نفت استانداردهای لازم را در استفاده نیروگاهها از سوخت مازوت بهکار نگرفته و سوختهای تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است. وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژیهای تجدیدپذیر استفاده نکرده است تا جایی که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.
پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود مجلس نیز پس از پیگیری های پیرهادی درباره آلودگی هوا در مصاحبه ای اعلام کرد که گزارشی در ششم تیرماه سال گذشته درباره آلودگی هوا در صحن علنی مجلس قرائت شد. در این گزارش ضمن ارائه علل وخیم شدن آلودگی هوا و معضلات در پی آن، راهکارهای عملی در ۲۳ بند با تعیین ۹ وزارتخانه و سازمانها و نهادها بود.
همه این وظایف در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ طی مکاتبهای به دستگاههای مرتبط ارائه شد و به آنها تذکر دادیم که کوتاهیها و ترک فعلهای آنها باعث این شرایط شده است.
مکاتباتی با این ۹ وزارتخانه و سازمان داشتیم که متاسفانه برخی از دستگاهها توضیحات خود را ارائه نکردند.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون اصل۹۰ تمامی تلاشش را برای ارائه گزارشی جهت الزامات، پیشنهادات و راهکارها برای رفع معضل آلودگی هوا انجام می دهد.
اخیرا نیز در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه، آقای اژهای رئیس قوه قضائیه بیان کرد که کمیسیون اصل ۹۰ با قوه قضائیه درباره موضوع فسادها و تخلفات در کشور همکاری مشترک انجام داده و این همکاریها بیشتر شود. لذا ما حتما پیگیری میکنیم که با توجه به ترک فعلهای صورت گرفته در بحث آلودگی هوا بتوان برخی از آنها را که قابلیت اجرا داشته اما دستگاههای ذیربط در اجرایش کوتاهی کرده را به دستگاه قضایی منتقل کنیم. همچنین کارگروه مشترکی داشته باشیم تا حداقل روند افزایش آلودگی هوا کنترل شود.
البته اقداماتی همچون عقد قراردادها برای ماشینها و اتوبوسهای برقی شده اما تا عملیاتی شدن آن ها فاصله داریم و فعلا تاثیری در وضعیت آلودگی هوا ندارد.پژمانفر یادآور شد: در این بین برخی کارها برای مقابله با آلودگی هوا هزینه ندارد همچون اینکه یک کارخانه میتواند در مجازی خروجی گازهایش فیلتری ی ای کاهش آلودگیها تعبیه کند چون استفاده از فیلترها در کورهها و ذوب فلزات در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.
نمیتوان از کنار این موضوعات گذشت پس قطعا برخورد قضایی با متولیان آلودگی هوا ضروری است که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی میشود که میتوانند اقداماتی برای جلوگیری آلودگی هوا صورت گیرد اما کوتاهی کرده و این کار را انجام نمیدهند.از سوی دیگر حجت الاسلام اژه ای رییس قوه قضاییه نیز درباره آلودگی هوا گفت: به جای اینکه مصداقی با یک موضوع برخورد کنیم، نگاه مان را ریشهای کنیم. باید بستری که باعث تضییع حقوق عامه شده است را باید برچینیم. در مورد آلودگی هوا هم سال قبل و هم امسال تهدید کردیم که اگر کاری نکردید و هوا از این