نخستین تجربه رانندگی با پورشه 911GT3 RS مدل 2023؛ بیمانند
پورشه بار دیگر توانسته مزرهای عملکرد و دقت مهندسی را با ۹۱۱GT3 RS جابهجا کند. آنچه در این مطلب میخوانید: آیا ۹۱۱GT3 RS تازه راندنی است؟پورشه مانند دیگر خودروها نیست۹۱۱GT3 RS چقدر سریع است؟تعادل در عملکرد جذبه بیچونوچرای محصولات پورشه احتمالا...
پورشه بار دیگر توانسته مزرهای عملکرد و دقت مهندسی را با ۹۱۱GT3 RS جابهجا کند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
جذبه بیچونوچرای محصولات پورشه احتمالا بهخاطر دقت عملکرد این خودروها در شرایط رانندگی گوناگون است؛ چه در شهر باشد یا پیست اتومبیلرانی. با این حال، ۹۱۱GT3 RS رفتاری متفاوت دارد و برای نمایش قدرت حقیقیاش به میدان نبرد نیاز دارد. در دنیایی که خودروسازان در تلاشاند تا همهچیز را در یک بسته به مشتری خود ارائه کنند، ۹۱۱GT3 RS تنها روی یک هدف تمرکز دارد: ثبت رکورد سرعت در ازای هر ویژگی دیگری.
آیا ۹۱۱GT3 RS تازه راندنی است؟
اطلاق لقب مسابقهدهنده خیابانی به ۹۱۱GT3 RS کمانگاری توانایی آن محسوب میشود. این خودرو در پیست «Road America» تنها ۳.۶۷ ثانیه کندتر از ۹۱۱GT3 کاپ عمل کرده و در پیست تست رسانه موتورترند در میشگان، درکنار خودروهایی چون مکلارن سنا، مرسدس AMG GT بلک سری، شورولت کوروت Z06 و پورشه ۹۱۱GT2 RS در رتبه سوم سریعترین خودروهای این پیست قرار دارد. تکتک خودروهای یادشده حداقل ۱۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارند.
پورشه تازهنفس بهلطف بهرهوری از سیستم آیرودینامیکی قدرتمند خود که چسبندگی مثالزدنیاش فراهم میکند، ۵۱۸ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتنمتر گشتاور به راننده اجازه میدهد تا کمی دیرتر پایش را روی ترمز بفشارد. این خودرو بهلطف بال بزرگ خود برای توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۸۰ متر فضا نیاز دارد. استفاده از لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲R هم به آن توانایی چرخش در شتاب جانبی ۱.۱۸ جی (g) را میدهد که واقعا تحسین برانگیز است.
اگر راننده انتظار داشته باشد ماندن یک دستگاه ۹۱۱ کاررا S با سرعت وارد پیچ شود و ۹۱۱GT3 RS هم همان رفتار پایدار را از خود به نمایش بگذارد، احتمالا کنترل خود را از دست خواهد داد؛ چراکه RS در مقایسه با کاررا S، هنگام ورود به اوج فشار پیچ، رفتاری خنثی دارد. استفاده بیشاز اندازه از ترمز سبب از دست رفتن کنترل عقب خودرو میشود و سرعت زیاد هم باعث از دست دادن پیچ میشود. تایرهای عقب RS با نمونههای ۱۳ اینچی ۹۱۱ کاپ یکسان است اما لاستیکهای جلوی آن ۲ اینچ باریکتر هستند که کمفرمانی را محتملتر از بیشفرمانی میکنند. خروج مناسب از پیچ نیازمند تنظیم مناسب سرعت و نحوه ورود به آن است.
نکته شگفتآور درباره ۹۱۱GT3 RS رفتار خنثی و درعینحال قابلدسترس آن است. گویا حساسیت فرمان آن با سیستم عصبی انسانی برابر است و آگاهی خود را از طریق بازخوردهای حاصل از چرخهای جلو به چرخش و جابهجایی مچ دست راننده تبدیل میکند. ترمزها هم حسی بینقص دارند.
پورشه مانند دیگر خودروها نیست
در مسیرهای عمومی، تایرهای جلو بهخوبی خطوط را دنبال کرده و دستورات راننده را بههنگام و درست اجرا میکنند. البته اگر سطح جاده ناهموار باشد، RS ضربه ناشی از چالهها را بزرگنمایی میکنند.
چهار نشانگر روی فرمان به راننده اجازه تنظیم میراگرها (دمپرها)، سیستم هدایت گشتاور، چسبندگی و کنترل پایداری را میدهد. پورشه به راننده اجازه میدهد تا فشار و ریباند چرخهای جلو و عقب را جداگانه و بهصورت مستقل تنظیم کند که با درنظر گرفتن ۹ درجه تنظیم برای هر یک، ۶,۵۶۱ جایگشت را برای میراگرها میآفریند.
تاثیر این تنظیمات در مسیر همواره و استاندارد پیست از دست میرود. این تغییرات آنقدر جزئی هستند که احتمالا رانندههای رالی نیز از تشخیص تفاوت آنها عاجر خواهند بود. بنابراین این ویژگی هم مثبت است و هم منفی؛ چراکه درعین باز گذاشتن دست راننده برای خراب کردن این اثر هنری، هویتی ویژه به پورشه میبخشد که البته نسبتبه مسیر مرسدس AMG و بیامو M سادهتر است.
۹۱۱GT3 RS چقدر سریع است؟
خودروی این بررسی به بسته سبکسازی «وایسچ» پورشه به قیمت ۳۳,۵۲۰ دلار مجهز شده است که نرخ نهایی آن را به بیشاز ۳۰۰ هزار دلار رسانده است. با احتساب حذف بخشهای غیرضروری توسط وایسچ، وزن ۹۱۱GT3 RS به ۱,۴۶۰ کیلوگرم رسیده است که با توجه به ابعاد و پهنای بدنه و بال آن نکتهای تحسین برانگیز به شمار میرود. پورشه حتی دستگیرههای در را با بند پارچه و فلز بدنه را در قسمت در، با فیبرکربن جایگزین کرده است. خوشبختانه سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب، تهویه مطبوع و لیفتر محور عقب حفظ شدهاند.
وزن کم ۹۱۱GT3 RS به ۴ لیتری ۶ سیلندر تنفسطبیعی آن کمک میکند تا با وجود قدرت کم، در مسابقه درگ هم شانسی برای پیروزی داشته باشد. به لطف استفاده از سیستم لانچ کنترل، پرتاب اولیه خودرو بیرحمانه است. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و میتواند مسافت ۴۰۰ متر را درعرض ۱۰.۹ ثانیه و با سرعت ۲۰۲.۸ کیلومتر بر ساعت طی کند. جعبهدنده ۷ سرعتی دوکلاچه PDK نیز بدون توسل به خشونت، تعویض دندهها را با حداکثر سرعت انجام میدهد.
تعادل در عملکرد
هیچ خودروساز دیگری نمیتواند در ساخت یک خودرو با چسبندگی فوقالعاده، بدنه کنترلشده و فرمان پاسخگو این حجم از دقت را به خرج دهد. مکلارن، لامبورگینی، فراری و… این کار را به روش خود و با تکیه بر قدرت و شتاب انجام میدهند اما پشیرانه تنفسطبیعی اشتوتگارت گزینههای مناسبتری برای شاسی این خودروها به شمار میروند. هماهنگی بیمانند موتور و شاسی این خودرو باعث میشود تا راننده برای کنترل هر بخش، تسلط روی بخشهای دیگر را بیاموزد.
این ویژگیها رویهمرفته پورشه ۹۱۱GT3 RS 2023 را به یکی از بهترین خودروهای عملکرد بالای بازار جهانی بدل میکند. هیچ خودروساز دیگر چنین خودرویی را نمیسازد و اگر هم تلاش کند، موفق نخواهد شد. نظر شما درباره این سوپراسپرت آلمانی چیست؟