رانندگی با مازراتی گیبلی اولتیما، رقابت با بی‌ام‌و M5 با آخرین موتور V8 فراری


رانندگی با مازراتی گیبلی اولتیما، رقابت با بی‌ام‌و M5 با آخرین موتور V8 فراری

گیبلی ۳۳۴ اولتیما سریع‌ترین مازراتی جاده‌ای تاریخ محسوب می‌شود که برای خداحافظی با پیشرانهٔ V8 فراری، تنها ۱۰۳ دستگاه از آن ساخته خواهد. ۳۳۴ کیلومتر بر ساعت. این حداکثر سرعت رسمی مازراتی گیبلی ۳۳۴ اولتیما است که آن را به سریع‌ترین خودروی جاده‌ای...

گیبلی ۳۳۴ اولتیما سریع‌ترین مازراتی جاده‌ای تاریخ محسوب می‌شود که برای خداحافظی با پیشرانهٔ V8 فراری، تنها ۱۰۳ دستگاه از آن ساخته خواهد.

۳۳۴ کیلومتر بر ساعت. این حداکثر سرعت رسمی مازراتی گیبلی ۳۳۴ اولتیما است که آن را به سریع‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ مازراتی تبدیل می‌کند. این سوپرسدان حتی از سوپراسپرت MC20 با حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر است. حتی حداکثر سرعت MC12 سال ۲۰۰۴ که بر اساس فراری انزو ساخته شده بود هم تنها ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت بود. گیبلی ۳۳۴ اولتیما اما به دلیل غم‌انگیزی ساخته شده است زیرا این نسخهٔ ویژه، پایان پیشرانهٔ V8 در محصولات مازراتی را نشان می‌دهد.

این نسخه بر اساس گیبلی تروفئو ساخته شده است که یعنی زیر کاپوت موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی فراری را دارد. این همان موتوری است که در فراری روما و SF90 هم استفاده می‌شود اما مازراتی بجای میل‌لنگ تخت که در موتورهای فراری می‌بینیم، در نسخهٔ خود از این پیشرانه، از میل‌لنگ صلیبی استفاده کرده است که کمی از قدرت را در قبال تولید گشتاور دور پایین بیشتر قربانی می‌کند. نتیجهٔ این کار، تولید ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور است، اعدادی که در مقایسه با مشهورترین سوپرسدان بازار یعنی ب‌ام‌و M5 کامپتیشن با ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ مناسب به نظر می‌رسند اما با وزن ۱۹۷۰ کیلوگرم، وظیفهٔ سنگینی بر دوش دارند.

برخلاف M5، گیبلی صرفاً به‌صورت محرک عقب تولید می‌شود اما هنوز هم خودروی تنبلی نیست و ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با وجود قدرت و وزن یکسان ۳۳۴ اولتیما با گیبلی تروفئو، ممکن است تعجب کنید که افزایش ۸ کیلومتر بر ساعت در حداکثر سرعت و بهبود ۰.۴ ثانیه‌ای شتاب صفرتاصد از کجا آمده است. به گفتهٔ مازراتی، دلیل این موضوع را در سه چیز باید جستجو کرد.

پیشرفت اصلی در لاستیک‌ها رخ داده یعنی جایی که لاستیک‌های پیرلی جدیدی روی رینگ‌های ۲۱ اینچی قرار گرفته‌اند. تغییرات آیرودینامیکی جزئی شامل اسپلیتر فیبر کربنی جلو و اسپویلر عقب که به جریان هوا روی بدنهٔ گیبلی کمک خواهد کرد هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. آخرین دلیل هم کاهش وزن جزئی ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرمی به لطف ویژگی‌هایی مثل رینگ و لاستیک‌های جدید و صندلی عقب سبک‌تر است.

علاوه بر این، ۳۳۴ اولتیما از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی هم بهره می‌برد که چشمگیرترین آن‌ها رنگ «Scià di Persia» به معنای شاه پارس است و در کنار رینگ‌های خاکستری و برچسب‌های قرمزرنگ ۳۳۴ خیره‌کننده به نظر می‌رسد. کابین خودرو هم با ترکیبی از چرم سفالی و آلکانترای مشکی تزئین شده است درحالی‌که یک پلاک حاوی شمارهٔ تولید خودرو هم روی کنسول مرکزی خودنمایی می‌کند. تکنولوژی و سطح کیفیت ساخت داخل گیبلی در حد M5 نیست اما ترکیب رنگ تودوزی در کنار جزئیاتی مثل پدال‌های تعویض دندهٔ فلزی برای گیربکس هشت سرعته، حسی خاص‌تر از ب‌ام‌و را ایجاد کرده‌اند.

متأسفانه در رانندگی ما با ۳۳۴ اولتیما در کوه‌های آلپ ایتالیا فرصت ارزیابی تجربهٔ رانندگی این نسخهٔ ویژه فراهم نشد زیرا خودروی آزمایشی به دلیل شرایط برفی، به لاستیک‌های زمستانی مجهز بود و درنتیجه، مهم‌ترین ارتقاء ۳۳۴ اولتیما را از دست دادیم؛ بنابراین، چیزی که از این رانندگی به دست آوردیم، تجربه‌ای کاملاً شبیه تروفئو بود که البته تعجبی هم ندارد. گیبلی در قیاس با M5 مقداری از خشونت را با حالتی آرام‌تر و راحت‌تر جایگزین کرده است. سواری خودرو به میزان قابل‌توجهی نرم‌تر از رقیب آلمانی است خصوصاً اگر کمک‌فنرهای تطبیقی را در حالت راحت‌تر قرار دهید که می‌توان آن را مستقل از حالت پیشرانه انتخاب کرد.

در طول آزمایش، فرصت کوتاهی برای رانندگی روی آسفالت خشک پیدا کردیم و خودرو نشان داد برای علاقه‌مندان به رانندگی چیزهایی در چنته دارد. فرمان وزنی طبیعی دارد و به‌اندازهٔ دیگر سوپرسدان‌ها بیش‌فعال نیست درحالی‌که چسبندگی بالا بدین معنا است که در جاده‌های چالش‌برانگیز مثل جایی که ما رانندگی می‌کردیم، گیبلی توان همپا شدن با M5 را خواهد داشت. همچنین شاسی متعادل هم باعث می‌شود سدان مازراتی برای رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ بسیار مناسب باشد.

بااین‌حال، برجسته‌ترین ویژگی گیبلی پیشرانهٔ آن است که مثل دیگر قسمت‌های خودرو، تمرکز آن روی راحتی و آرامش است تا شلوغ‌کاری. هیچ صدای بلند و رعدآسایی از اگزوز این سدان ایتالیایی بیرون نمی‌آید و در حالت درجا فقط آوایی عمیق به گوش می‌رسد که هنگام حرکت به سمت ردلاین، شبیه غرش یک ماسل کار می‌شود. این صدا بدون آنکه مصنوعی باشد، فوق‌العاده است. از گیبلی ۳۳۴ اولتیما تنها ۱۰۳ دستگاه ساخته شد. این عدد به اولین مدل V8 مازراتی یعنی ۵۰۰۰ GT اشاره دارد که با کد داخلی Tipo 103 شناخته می‌شد. همین خاص بودن تا حدودی قیمت نسبتاً گزاف ۱۶۰ هزار پوندی اولتیما را توجیه می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره شد، گیبلی ۳۳۴ اولتیمای آزمایشی ما روی لاستیک‌های زمستانی قرار داشت و درنتیجه نتوانستیم اصلی‌ترین تغییر این نسخه که لاستیک‌های پرفورمنس پیرلی است را بررسی کنیم. درنتیجه، این موضوع می‌تواند روی امتیازی که به ۳۳۴ اولتیما داده‌ایم تأثیر گذاشته باشد. بااین‌حال، ترکیب شاسی و پیشرانه، این گیبلی پایانی را به سوپرسدانی با شخصیت متمایز تبدیل کرده است. این خودرویی کمیاب و گران است اما اگر فکر می‌کنید ب‌ام‌و M5 کمی بیش‌ازحد سفت و خشن است، این سدان ایتالیایی جایگزین قانع‌کننده‌ای خواهد بود.

مشخصات فنی

Maserati Ghibli 334 Ultima
پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۸۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۴ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۷ لیتر ترکیبی
طول ۴,۹۷۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۱ میلی‌متر
قیمت پایه ۱۵۹,۶۲۵ پوند
امتیاز ۴.۰ از ۵.۰
منبع
AutoExpress

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

سفره شب یلدا سنتی با تزیینات بسیار شیک