رکوردشکنی مثبت مصرف سوخت و انتشار آلاینده خودروهای درون سوز


رکوردشکنی مثبت مصرف سوخت و انتشار آلاینده خودروهای درون سوز

خودروهای احتراق داخلی در سال ۲۰۲۲ بهینه‌ترین مصرف انرژی را درمیان تمام سال‌ها داشته‌اند. «آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده» یا همان EPA روز چهارشنبه هفته گذشته گزارش «ترندهای صنعت اتوموبیل» خود را منتشر کرد که شامل داده‌هایی مربوط به...

خودروهای احتراق داخلی در سال ۲۰۲۲ بهینه‌ترین مصرف انرژی را درمیان تمام سال‌ها داشته‌اند.

«آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده» یا همان EPA روز چهارشنبه هفته گذشته گزارش «ترندهای صنعت اتوموبیل» خود را منتشر کرد که شامل داده‌هایی مربوط به خودروهایی سال ۲۰۲۲ می‌شد. این داده‌ها نشان می‌دهند که مصرف سوخت، انتشار کربن و ساییر مولفه‌های محیط‌زیستی بهتر از هر سال دیگری شده‌اند؛ روندی که حدودا یک دهه ادامه پیدا کرده است.

هوندا آکورد

عملکرد بهتر درون‌سوزها

EPA می‌گوید که متوسط انتشار واقعی کربن برای تمام خودروهای تازه‌وارد برابر ۳۳۷ گرم بر مایل (۱.۶ کیلومتر) است که پایین‌ترین رقم ثبت شده برای این مولفه به شمار می‌رود. مصرف واقعی سوخت نیز به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته است. این مولفه نیز روند روبه پیشرفت مشابه انتشار کربن را پیموده است. بر اساس گزارش‎‌های این موسسه، میزان انتشار آلاینده به‌ازای هر سرنشین از سال ۲۰۰۴ حدودا ۲۷ درصد کاهش یافته است و مصرف سوخت نیز ۳۵ درصد بهینه‌تر شده است. این سازمان انتظار دارد ارقام یادشده برای سال ۲۰۲۳ بهتر هم باشند.

گزارش EPA خودروهای مسافربری را به پنج دسته اصلی تقسیم می‌کند: سدان/ استیشن‌ها، شاسی‌بلندها (شامل کراس‌اوورها هم می‌شود)، شاسی‌بلندهای سنگین، وانت‌ها و مینی‌ون‌ها. تقسیم‌بندی میان شاسی‌بلندهای عادی و سنگین به وزن و تجهیز آن‌ها به سیستم‌های حمل سنگین چون چهارچرخ محرک باز می‌گردد. در سال ۲۰۲۲ چهار دسته از این مجموعه موفق شده‌اند تا به بالاترین سطح راندمان خود برسند. سدان‌ها و استیشن‌ها با کاهش آلاینده به میزان ۱۱ گرم بر مایل رسیده‌اند. این رقم برای شاسی‌بلندهای عادی، سنگین و وانت‌ها به‌ترتیب برابر ۲۷، ۱۸ و ۴ گرم بر مایل ثبت شده است. انتشار آلاینده در مینی‌ون‌ها تنها ۴ درصد بهبود یافته است.

ساخت خودرو هم در مجموع ارقام تاثیر مستقیم دارند؛ از آنجا که بیش‌از ۶۳ درصد خودروهای شخصی به‌فروش رسیده در سال ۲۰۲۲ شاسی‌بلندهای عادی و سنگین، وانت‌ها و مینی‌ون‌ها بوده‌اند، متوسط انتشار آلاینده آن‌ها بالاتر از سدان‌ها استیشن‌ها اندازه‌گیری شده است. به گزارش EPA، امروزه صنعت بزرگ‌ترین مصرف خودروهای بلندقامت را از سال ۱۹۷۵ به خود دیده است؛ البته انتظار می‌رود این روند در گزارش سال جاری بدتر هم شود. البته خودروهای ۲۰۲۲ در حالی به بهترین مصرف سوخت و انتشار آلاینده دست یافته‌اند که از تمام سال‌های گذشته سنگین‌تر شده‌اند.

جدا از آنکه افزایش وزن و ابعاد خودروها به‌دلیل استفاده از سیستم‌های هیبریدی و نوع خودرو پیش می‌آید، فاکتورهای دیگری چون بهره‌وری از سامانه‌های ایمنی تازه نظیر ویژگی‌های ایمنی، محافظ‌های جانبی، ستون‌های مقاوم‌تر، کیسه‌های هوای بیشتر و… نیز روی آن تاثیرگذار هستند. EPA معتقد است که افزایش ابعاد و قدرت نه‌چندان ضروری در خودروها نتیجه پیروی از المان‌های رایج بازار است؛ المان‌هایی که امیدی به تغییری آن‌ها در گزارش ۲۰۲۳ نیست.

بهترین و بدترین عملکرد از آن کیست؟

EPA نگاه نزدیکی به تامین‌کنندگان صنعت خودرو تیز دارد تا تاثیرشان روی بازار را بهتر وارسی کند. ظاهرا خودروسازان کره‌ای در بخش متوسط مصرف و انتشار کربن واقعی صدرنشین هستند؛ با وجود اینکه خودروسازانی چون تسلا و ریویان انتشار آلاینده‌ای برابر ۰ گرم بر مایل دارند. کیاموتورز از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ رشد چشمگیری داشته و پس از هوندا در مقام سوم قرار گرفته است.

در این حوزه، تویوتا با کاهش انتشار آلاینده خود به ۳۲ گرم بر مایل به بیشترین میزان رشد دست یافته است درحالی‌که برندهای ژاپنی دیگری چون مزدا به‌واسطه فروش بیشتر شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها رشد کمتری داشته‌اند. آیا این رشد و توسعه در زمینه بهبودمصرف و آلاینده‌های خودروهای درون‌سوز برای نجات آن‌ها ناکافی به شمار می‌رود؟ دیدگاه شما چیست؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)