تیونینگ 570 اسب بخاری بی ام و M3 E92
بزرگترین پیشرانهای که تاکنون توسط بیامو درون M3 قرار گرفته است، نمونه ۴.۴ لیتری V8 S65 بود که در نسل e92 درون M3 GTS استفاده شد. خودرویی که تحسین بسیاری را برانگیخت. حال پس از مدتها، یک تیونر تصمیم گرفته تا با قرار دادن موتور بزرگتر S85...
بزرگترین پیشرانهای که تاکنون توسط بیامو درون M3 قرار گرفته است، نمونه ۴.۴ لیتری V8 S65 بود که در نسل e92 درون M3 GTS استفاده شد. خودرویی که تحسین بسیاری را برانگیخت. حال پس از مدتها، یک تیونر تصمیم گرفته تا با قرار دادن موتور بزرگتر S85 درون این کوپه خاطرهانگیز، عملکرد آن را یک قدم فراتر ببرد.
موتور یادشده یک واحد ۵ لیتری V10 است که خودروهای دیگر این برند چون M5 E60 مورداستفاده قرار گرفته بود. تیونری که موتور S85 را روی M3 GTS قرار داده به ۵۰۰ اسب بخار قدرت آن اکتفا نکرده و برای افزایش آن، تغییراتی را در موتور ایجاده کرده تا ۵۷۰ اسب بخار قدرت را از آن دریافت کند. بهلطف تغییرات تازه، دور موتور تا ۸,۷۰۰rpm بالا میرود و قدرت موتور ۱۰ سیلندر را به جعبهدنده ۶ سرعتی دستی میرساند. خود موتور برای تنفس بهتر به سیستم اگزوز «آکراپوویش» مجهز شده که اتفاقا صدای فوقالعادهای هم دارد.
در نگاه اول نمیتوان تفاوت این مدل را با سایر نمونههای M3 تشخیص داد؛ بنابراین تیونر به استفاده از یک بالچه مشابه مدل GTS روی آورده است. بدنه بیرونی بهجز بالچه یادشده تغییرات زیادی را به خود ندیده است؛ این تغییرات جزئی شامل رینگهای BBS FS هم میشود. سازنده برای کاهش وزن خودرو، صندلیهای عقب را برداشته و صندلیهای جلو را نیز با نمونههای «ریکارو» جابهجا کرده است.
زیر بدنه زیبا شاهد استفاده از میل گاردان کامپوزیتی M3 F80، چرخ طیار سبکوزن،و فنربندی «کلاباسپرت KW V3» هستیم. موتور ۱۰ سیلندر V شکل اما بهگونهای طراحی شده که برای استفاده در جایگاه کوچک پیشرانه M3 E90 مناسب نیست.
توزیع وزن خودرو هم تغییر کرده است اما خوشبختانه دماغه خودرو آنقدر سنگینی نمیکند. قاعدتا وزن موتور V10 بیشتر از نمونه پیشین است. به لطف برداشته شدن صندلیها و بهرهمندی خودرو از چرخهای BBS وزن خودرو تنها ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم افزایش یافته است. متاسفانه بیامو هیچگاه از موتور V10 در مدل M3 استفاده نکرد اما اگر کسی پول کافی داشته باشد، تیونرها با کمال میل حاضر به انجام این کار هستند. چند سال پیش، تیونر دیگری با نام «آلفا N پرفورمنس» نیز موتور V10 مدل M5 را درون بدنه زیبای M3 E92 قرار داد که به کیت بدنه زیبای این تیونر مزین شده بود. آلفا N عملا به نتیجهای درخشان دست پیدا کرد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟