نگاهی به لوتس‌های چهار سیلندر، از اسپریت GT3 سال 1999 تا امیرا سال 2023


نگاهی به لوتس‌های چهار سیلندر، از اسپریت GT3 سال 1999 تا امیرا سال 2023

لوتوس در سال ۱۹۹۷ مدل سبک و قدرتمند اسپریت GT3 را با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه کرد. حال آیا امیرای چهار سیلندر کنونی جانشین شایستی برای آن خواهد بود؟ هرچند همه خودروهای GT3 جاده‌ای را ابداع پورشه می‌دانند اما جالب است بدانید که لوتوس قبل...

لوتوس در سال ۱۹۹۷ مدل سبک و قدرتمند اسپریت GT3 را با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه کرد. حال آیا امیرای چهار سیلندر کنونی جانشین شایستی برای آن خواهد بود؟

هرچند همه خودروهای GT3 جاده‌ای را ابداع پورشه می‌دانند اما جالب است بدانید که لوتوس قبل از پورشه سراغ این کار رفت. در سال ۱۹۹۷، این شرکت امکانات رفاهی مدل اسپریت S4 را حذف کرد، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو را جایگزین موتور ۲.۲ لیتری معمولی کرد و برچسب‌های GT3 را بالای رکاب‌ها چسباند. نتیجهٔ این کار خلق یک از کمیاب‌ترین و قابل‌احترام‌ترین خودروهای جاده‌ای تاریخ لوتوس بود آن‌هم دو سال قبل از اینکه پورشه از همین فرمول برای سال ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۶ استفاده کند.

در اسپریت GT3 به‌منظور کاهش وزن، سیستم تهویه، عایق‌های صدا، رادیو و بال عقب حذف شد و خودرو در داخل به‌صورت استاندارد به صندلی‌های اسپرت مجهز شد. از این نسخه اما تنها ۱۹۶ دستگاه ساخته شد زیرا لوتوس می‌خواست روی نسخهٔ جدید و سودآورتر V8 اسپریت تمرکز کند و تولید اسپریت چهار سیلندر برای آن چندان صرف نمی‌کرد. بااین‌حال، اسپریت GT3 با ۲۴۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد زیر پنج ثانیه و هندلینگی که لامبورگینی دیابلو نمی‌توانست رؤیای آن را داشته باشد، به یک سوپراسپرت واقعی در دههٔ ۹۰ تبدیل شد.

این ماشین که از زمان خود جلوتر بود، یکی از سریع‌ترین لوتوس‌های تاریخ محسوب می‌شد. متأسفانه اما گویا لوتوس نمی‌دانست به چه فرمول جادویی دست پیدا کرده و برخلاف پورشه، به تولید سری GT3 ادامه نداد. این شرکت به تولید پیشرانه‌های چهار سیلندر خود پایان داد و با موتور V8 به دنبال رقابت با فراری ۳۶۰ رفت.

آیا امیرا چهار سیلندر جانشین شایسته‌ای برای اسپریت GT3 است؟

امیرا در نسخهٔ چهار سیلندر با پیشرانهٔ AMG، وزن سبک و خلوص اسپریت GT3 را ندارد. این ماشین با وزن ۱۴۴۶ کیلوگرم در نسخهٔ فول آپشن فرست ادیشن، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از اسپریت سنگین‌تر است. البته این اضافه‌وزن در خط مستقیم احساس نخواهد شد زیرا گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و ۳۶۰ اسب بخار قدرت، آن را پنهان می‌کنند. نسبت قدرت به وزن امیرا هم با ۲۵۳ اسب بخار بر هر تن، بسیار از اسپریت با ۱۹۲ اسب بخار بر هر تن بهتر است. بااین‌حال، امیرا فاقد حس ارتباط تله‌پاتیک است که در لوتوس‌های قبلی می‌دیدیم. البته این خودروی اسپرت خوبی است اما آن‌طور که باید به‌یادماندنی نخواهد بود.

منبع
TopGear
برچسب ها
اسپرت

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ