10 مهمترین اجزای یک طرح بازاریابی موفق در 2024 + روش نوشتن طرح
فناوری به وضوح تغییرات بسیاری در روش بازاریابی کسب و کارها ایجاد کرده است. خیلی وقتها به سرعت از تبلیغات تلویزیونی رد میشویم و تبلیغاتی را هم که به گوشی همراهمان ارسال میشوند، مسدود میکنیم و به جای آن بازاریابی دهان به دهان را در...
فناوری به وضوح تغییرات بسیاری در روش بازاریابی کسب و کارها ایجاد کرده است. خیلی وقتها به سرعت از تبلیغات تلویزیونی رد میشویم و تبلیغاتی را هم که به گوشی همراهمان ارسال میشوند، مسدود میکنیم و به جای آن بازاریابی دهان به دهان را در رسانههای اجتماعی گسترش دادهایم. ولی در این میان، چه بر سر طرح بازاریابی آمده است؟ آیا فناوری، طراحی بازاریابی را نیز دستخوش تغییر کرده است؟ اگر به پاسخ این سوالات علاقمند هستید در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا مهمترین اجزای یک طرح بازاریابی موفق در ۲۰۲۴ را بشناسید و روش نوشتن طرح بازاریابی را نیز فرابگیرید.
یک چیز را مطمئن هستم: اصول اولیه بازاریابی همچنان پا بر جا ماندهاند. بازاریابی، همچنان و بیش از گذشته، آدمها را به آگاهی، علاقه، و اعتماد دعوت میکند. بازاریابی، همچنان و بیش از گذشته، نیازمند تعریف بازار هدف است؛ نیازمند بخشهای خاصی از بازار است؛ نیازمند دستیابی به آدمهایی مناسب با پیامهای مناسب است. قیمتگذاری همچنان مهمترین پیام است، و کمترین قیمت – مثل همیشه – لزوما بهترین قیمت نیست.
از چیز دیگری نیز مطمئن هستم: ترکیب عناصر بازاریابی، یعنی فنون بازاریابی، به سرعت در حال تغییر هستند. باید با مجلات زرد خداحافظی کنیم و به شبکه های اجتماعی سلام دهیم. باید با تبلیغات بازرگانی خداحافظی کنیم و به بازاریابی محتوا سلام دهیم. و در این میان، جایگاه طرح بازاریابی کجا است؟ در ادامه به مهمترین اجزای یک طرح بازاریابی موفق در ۲۰۲۴ می پردازیم.
مهمترین اجزای یک طرح بازاریابی موفق در ۲۰۲۴
۱. بازار هدف
هر چه بهتر آن را تعریف کنید، بازاریابی موفقتری خواهید داشت. کارشناسان توصیه میکنند یک مشتریِ هدفِ ایدهآل را با تمام جزییات برای خود تعریف کنید. سعی نکنید رضایت همه را جلب کنید. در عوض، رضایت گروه خاصی از خریداران را جلب کنید که دارای مجموعهی مناسبی از نیازها، عادات و … هستند را در نظر بگیرید.
۲. پیامرسانی
پیام رسانی درواقع خلاصهای از شعارهای اصلی تبلیغاتی، موارد اصلی فروش، گزارهی ارزش و غیره است. اصطلاحات تخصصی مختلفی برای این مفهوم وجود دارند، بنابراین در استفاده از آنها انعطافپذیر باشید.
۳. رسانه
مفهوم رسانه که این روزها تقریبا تنها به رسانههای اجتماعی و بازاریابی محتوا خلاصه شده است، پیشتر شامل بودجههای تبلیغاتی، و تبلیغ در فیلمها و برنامه، و غیره بود.بازاریابی تعاملی را نیز فراموش نکنید. این نوع بازاریابی مشتریان زیادی برایتان می آورد. همزمان که به این موضوع میپردازید، به این مسئله نیز بیندیشید که مشتریان بالقوهتان در چه جاهایی بیشتر با پیامهایتان برخورد خواهند کرد. چه کارهای دیگری نیز میتوانیم انجام دهید که آدمهای مناسب بتوانند به پیامهایتان دسترسی پیدا کنند؟ چگونه میتوان نظراتشان را دنبال کرد؟
واژه نامه جامع کسب و کار: ۱۰۰ اصطلاح رایج کسب و کار، سرمایه گذاری و کارآفرینی
۴. قیمتگذاری
باید به گونهای قیمتگذاری کنید که با محصول یا خدمات، بازار، یا پیامتان هماهنگی داشته باشد. هرگز فکر نکنید کمترین قیمت در بازار برنده است. قیمتگذاری مهمترین بخش از پیام بازاریابیتان است. آیا حاضر هستید غذای مانده را به خاطر ارزان بودن قیمتاش خریداری کنید؟ قیمتهایتان باید با ارائهی محصول و بازار هدفتان هماهنگی داشته باشد. گاهی اوقات تخفیف بیش از حد باعث میشود اعتبار محصولتان از نگاه مشتریهای بالقوه زیر سوال برود. و اگر استراتژی شما فروش محصولات/خدمات باکیفیت، با کمترین قیمت است، حتما از هماهنگی آن با سایر استراتژیهای بازاریابیتان اطمینان حاصل کنید.
۵. مسیرها
کسب و کارهای تولیدی همیشه با یک مسئلهی ثابت درگیر هستند: مسیرهای توزیع؛ این مسیرها میتوانند مستقیم باشند (معمولا از طریق اینترنت، و یا به تازگی از طریق گوشیهای همراه) یا از طریق واسطهها و خردهفروشها، یا مستقیما از طریق خودِ خردهفروشها ایجاد شوند. کسب و کارهای اطلاعاتی و خدماتی نیز به بررسی مسیرهای رسیدن به مشتری نیاز دارند؛ البته نوع مسیرها در اینگونه کسب و کارها از جنس مسیرهای بازاریابی نظیر اینترنت و گوشی همراه است. هر کسب و کاری نیازمند ترافیک، و آمد و شد است.
استراتژی کسب و کار چیست و چگونه آن را بنویسیم
۶. تبلیغات
این روزها، تبلیغات بسیار ساده شده است؛ یعنی به سادگی حضور ثابت در شبکههای برجستهی اجتماعی. امروزه تبلیغات شامل بازاریابی رایانامهای (ایمیلی)، آگهیهای بازرگانی، وبگاههای وابسته، روابط عمومی، قیمتگذاری، و رویدادهای خاص است.
۷. وظایف و نقاط عطف مهم
هر طرح خوبی نیازمند برخی وظایف و نقاط عطف مهم است تا بتواند ملموس و قابل درک باشد؛ در غیر این صورت، چیزی بیش از یک نظریه نخواهد بود. طرحتان باید این قابلیت را داشته باشد که بتوان پیشرفتهایاش را دنبال کرد. نقاط عطف در هر طرح باعث میشود بتوانیم به این هدف برسیم. باید مرحله به مرحله به سوی هدف برویم.
۸. معیارهای مهم
کار کردن بر روی یک طرح، نیاز به اعداد و ارقام واقعی دارد. این اعداد و ارقام عبارت هستند از ترافیک وبگاه یا میزان آمد و شد مشتری به فروشگاه، سفارشها، ارائهها، سمینارها، میزان تبدیل بازدیدکنندگان وبگاه به مشتریان فعال، تعداد توییتها، مطالب، لایکها، دنبالکنندگان و غیره. همه چیز را قابل اندازهگیری کنید.
۹. جدول زمانی برای بازبینی طرح
طرحتان باید تا آنجا که ممکن است کوتاه باشد؛ یعنی فقط شامل فهرستها و جدولها؛ زیرا فقط به درد چند هفته میخورد، و بعد از آن، نیازمند بازبینی است. در عمل، خیلی چیزها ممکن است با طرحتان تداخل داشته باشند. باید ماهیانه یک جلسه برای بررسی نتایج و بازبینی طرح برگزار کنید.
۱۰. بودجهها
باید پولتان را مدیریت کنید. یک طرح بازاریابی خوب باید شامل پیشبینی بودجه برای هزینهها، و میزان فروش حاصل از فعالیتهای مختلف باشد.
راهنمای جامع نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن
هنگام نوشتن طرح بازاریابی باید به این نکات توجه کنید
۱. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید: مشتری ایده آل خود را شناسایی کنید و نیازها، ترجیحات و رفتارهای او را درک کنید.
۲. اهداف و منظورهای واضح تعیین کنید: اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان (SMART) را برای تلاش های بازاریابی خود تعیین کنید.
۳. یک پیشنهاد ارزش منحصر به فرد ایجاد کنید: به وضوح آنچه را که برند شما را از رقبا متمایز می کند و نحوه ارائه ارزش به مشتریان را بیان کنید.
۴. کانال های بازاریابی مناسب را انتخاب کنید: تعیین کنید کدام کانال ها (به عنوان مثال، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا) برای دستیابی به مخاطبان هدف شما موثرتر هستند.
۵. یک استراتژی محتوا برای خودتان بنویسید: برنامه ای برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ مشتریان ایجاد کنید.
۶.منابع را به طور بهینه تخصیص دهید: بودجه، پرسنل و فناوری مورد نیاز برای اجرای برنامه بازاریابی خود را تعیین کنید.
۷. نتایج را پایش و اندازهگیری کنید: معیارهایی را برای ردیابی اثربخشی تلاشهای بازاریابی و تصمیمگیریهای مبتنی بر دادهها برای بهینهسازی استراتژی خود تعیین کنید.
۸. چابک و سازگار بمانید: به طور مستمر برنامه بازاریابی خود را بر اساس شرایط متغیر بازار، بازخورد مشتریان و روندهای نوظهور ارزیابی و تنظیم کنید.