سالین S1، کوپه موتور وسط جذابی با 450 اسب بخار که به خط تولید نرسید


سالین S1، کوپه موتور وسط جذابی با 450 اسب بخار که به خط تولید نرسید

سالین S1 در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد اما هنوز تولید نشده و حالا تنها پروتوتایپ پیش‌تولید کاربردی آن برای حراج گذاشته شده است. وقتی نام سالین می‌آید، همه به یاد سوپراسپرت جذاب S7 می‌افتیم که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ تولید می‌شد. این شرکت اما در...

سالین S1 در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد اما هنوز تولید نشده و حالا تنها پروتوتایپ پیش‌تولید کاربردی آن برای حراج گذاشته شده است.

وقتی نام سالین می‌آید، همه به یاد سوپراسپرت جذاب S7 می‌افتیم که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ تولید می‌شد. این شرکت اما در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۷ محصول اختصاصی دیگری بنام S1 را رونمایی کرد که قرار بود سالانه ۱۵۰۰ دستگاه از آن با قیمت پایهٔ ۱۲۰ هزار دلار ساخته شود. بااین‌حال، با وجود گذشت شش سال از آن زمان، در وب‌سایت سالین برای این خودرو هنوز عبارت به‌زودی دیده می‌شود و خبری از تولید نیست.

حال اما قرار است پروتوتایپ پیش‌تولید S1 به حراج گذاشته شود. گفته می‌شود این تنها نمونهٔ کاربردی کوپهٔ اسپرت موتور وسط سالین است زیرا دیگر پروتوتایپ‌ها صرفاً نمایشی بودند. البته سالین در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۰ دستگاه از نسخهٔ مسابقه‌ای S1 Cup تولید کرد اما این S1 قرمزرنگ تنها نمونهٔ جاده‌ای محسوب می‌شود. به گفتهٔ فروشنده، این خودرو متعلق به یکی از کلکسیونرهای قدیمی سالین است که یکی از سهام‌داران اصلی شرکت هم محسوب می‌شود. دلیل فروش پروتوتایپ S1 این است که وی اخیراً یکی از انبارهای خود را فروخته و باید کلکسیون خود که شامل پنج نمونه از S1 Cup هم می‌شود را کوچک‌تر کند.

این پروتوتایپ پیش‌تولید ابتدا به رنگ نارنجی بریلیوم بوده اما بعداً به رنگ قرمز لیزاستیک درآمده که رنگ موردعلاقهٔ «لیز» همسر «استیو سالین» است. این خودرو از سال ۲۰۱۷ در چندین نمایشگاه به نمایش درآمد و در ویدئوهای تبلیغاتی با حضور جیستون استاتهام در پشت فرمان دیده شد. سالین در سال ۲۰۲۱ این S1 را کنار گذاشت و امروز کمتر از ۱۶۰۰ کیلومتر کار کرده است. ازآنجایی‌که این خودرو یک نمونهٔ پیش‌تولید است، چند قطعهٔ فاقد ظرافت در آن دیده می‌شود اما به‌طورکلی در شرایط عالی قرار دارد.

S1 به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که در وسط نصب شده و ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و به لطف بدنهٔ فیبر کربنی و شاسی آلومینیومی، وزن خودرو به ۱۲۲۰ کیلوگرم رسیده است. S1 همچنین با بهره‌مندی از تعلیق دو جناقی با کمک‌فنرهای پیچشی قابل تنظیم و ترمزهای برمبو پشت رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌کاری شده، روی پیست متمرکز بود.

این پروتوتایپ هرچند جاده‌ای و قابل رانندگی است اما شماره وین ندارد و هم‌اکنون فقط می‌توان در پیست از آن استفاده کرد. البته امکان دریافت مجوز تردد جاده‌ای برای آن وجود دارد اما احتمالاً به اسناد زیاد و چندین اصلاح نیاز خواهد داشت. در زمان نگارش این مطلب، بالاترین قیمت پیشنهادی برای این خودرو ۷۵,۳۰۰ دلار است و حراج دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران