آشنایی با جدیدترین شاسی بلندهای چینی بازار ایران
در این مطلب قصد داریم با جدیدترین شاسیبلندهای چینی مونتاژی وارداتی بازار کشورمان آشنا شویم که برخی عرضه شده و برخی بهزودی راهی بازار خواهند شد. آنچه در این مطلب میخوانید: امویام X33 کراسفونیکس تیگو ۷ پرو مکسزوتی DL5کیامسی X5کیامسی...
در این مطلب قصد داریم با جدیدترین شاسیبلندهای چینی مونتاژی وارداتی بازار کشورمان آشنا شویم که برخی عرضه شده و برخی بهزودی راهی بازار خواهند شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مثل بازارهای کل جهان، در کشورمان هم شاسیبلندها در بین خریداران بسیار محبوب شده و حتی بسیاری داشتن این خودروها را نشانهٔ پرستیژ و ثروت میدانند! بااینحال، سالها است که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، شاسیبلندهای چینی بر بازار سلطه پیدا کرده و در مدلهای گوناگون توسط شرکتهای مختلف عرضه میشوند. طی یک سال اخیر نیز با آزادسازی دوبارهٔ واردات خودرو، خیلی از شرکتها سراغ واردات شاسیبلندهای چینی رفتهاند. ازاینرو، هماکنون تنوع این بخش از بازار بسیار افزایش پیدا کرده و این میتواند برای خریداران گیجکننده باشد. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه با جدیدترین شاسیبلندهای چینی بازار ایران آشنا شویم تا شاید بتواند انتخاب را برای خریداران آسانتر کند.
امویام X33 کراس
شرکت عرضهکننده: مدیران خودرو
نوع: مونتاژی
کراساوور کوچک امویام X22 سالها است که در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف قیمت نسبتاً مناسب، امکانات خوب و ابعاد جمعوجور، با استقبال خریداران مواجه شده است. ازاینرو، پسازاینکه مدیران خودرو نسخهٔ فیسلیفت این خودرو ا با نام X22 پرو به بازار فرستاد، حالا سراغ فیسلیفت دوم آن رفته است. این نسخه اما با نام X33 کراس در ایران عرضه میشود تا شاید بتواند جایگزینی برای X33 قدیمی باشد. X33 کراس در طراحی قسمت جلو با X22 پرو متفاوت بوده و در عقب هم از چراغهای جدیدی بهره میبرد. همچنین در داخل این خودرو هم شاهد داشبورد کاملاً جدیدی هستیم که مدرنتر و زیباتر به نظر میرسد. بااینحال، X33 کراس از لحاظ قوای محرکه تفاوتی با X22 پرو ندارد و در نسخههای دستی و اتوماتیک CVT به ترتیب با همان پیشرانههای ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و ۱ لیتری سه سیلندر توربو عرضه میشود.
فونیکس تیگو ۷ پرو مکس
شرکت عرضهکننده: مدیران خودرو
نوع: مونتاژی
هرچند نسل دوم چری تیگو ۷ که در کشورمان از سال ۱۴۰۰ با نام تیگو ۷ پرو عرضه شد در بازار با استقبال مواجه شد اما بزرگترین انتقادی که به این خودروارد میشد، استفاده از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسل قبلی بود که با ۱۵۶ اسب بخار قدرت، در مقایسه با رقبا نسبتاً ضعیف به نظر میرسید. به همین دلیل، مدیران خودرو دستبهکار شده و قصد دارد بهزودی نسخه فیسلیفت این خودرو را با نام تیگو ۷ پرو مکس با پیشرانهٔ قویتر به بازار بفرستد. این نسخه به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو GDI مجهز است که قبلاً در تیگو ۸ پرو فونیکس FX ارائه شده بود. این موتور با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، میتواند کاملاً مشکل کمبود قدرت تیگو ۷ پرو را برطرف کند. همچنین در پرو مکس انتخاب نیرو هم بجای گیربکس CVT قبلی توسط یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد هرچند که قدرت هنوز هم فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. تیگو ۷ پرو مکس علاوه بر پیشرانهٔ قویتر، از تجهیزات بیشتر و کابین جدیدی هم بهره میبرد.
زوتی DL5
شرکت عرضهکننده: پارسخودرو
نوع: وارداتی
پارسخودرو که مدتها بود خودرویی اختصاصی در سبد محصولات خود نداشت، با آزادسازی واردات سراغ برند زوتی رفته که قبلاً با مونتاژ سدان آریو با سایپا همکاری میکرد. پارسخودرو کراساوور کوچک T300 این شرکت را برای واردات انتخاب کرده است. این خودرو اما کراساوور نسبتاً سالخوردهای است زیرا اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و طی این هفت سال تغییر خاصی را تجربه نکرده است. درهرحال، پارسخودرو قصد دارد با T300 که نام DL5 را برای آن انتخاب کرده است، با کراساوورهایی مثل امویام X22 پرو جک S3 رقابت کند. این کراساوور چینی با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. DL5 با قیمت یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان به بازار عرضه میشود.
کیامسی X5
شرکت عرضهکننده: کرمان موتور
نوع: مونتاژی
جک S5 که سالها است توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ میشود، یکی از محبوبترین شاسیبلندهای چینی بازار کشورمان بهحساب میآید. بااینحال، این خودرو که اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شده، هماکنون کاملاً سالخورده شده و در برابر رقبای جدیدتر حرفی برای گفتن ندارد. به همین دلیل، کرمان موتور سراغ نسخهٔ فیسلیفت S5 رفته که در سال ۲۰۲۲ با نام سهول X6 در چین معرفی شد و در ایران با نام کیامسی X5 عرضه میشود. این خودرو در قسمت جلو کاملاً بازطراحی شده و نمایی تهاجمی به خود گرفته که البته هیچ هماهنگی با فرم قدیمی پروفیل جانبی ندارد. X5 در داخل نیز از داشبورد کاملاً جدیدی بهره میبرد که بسیار از داشبورد قدیمی S5 مدرنتر است. این مدل جدید اما در قوای محرکه تغییری را تجربه نکرده و از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI استفاده میکند که در S5 و همینطور مدل بزرگتر K7 دیدهایم. این پیشرانه در اینجا ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد.
کیامسی A5
شرکت عرضهکننده: کرمان موتور
نوع: مونتاژی
در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲، کرمان موتور در کنار X5، شاسیبلند جدید دیگری بنام A5 را هم رونمایی کرد. البته این خودرو که در اصل G01 نام دارد و محصول شرکت SWM است، محصول جدیدی برای بازار ایران محسوب نمیشود زیرا در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط سیف خودرو در کشورمان عرضه میشد اما به دلیل مشکلات مختلف، عرضه این خودرو پایان یافت و حالا کرمان موتور سراغ آن رفته است. کرمان موتور نسخه اسپرت این کراساوور چینی را برای مونتاژ انتخاب کرده و قصد دارد آن را با برند خودش یعنی کیامسی و نام A5 به بازار بفرستد. این نسخه در اوایل سال ۲۰۱۹ با کیت بدنهٔ اسپرت و نام G01F راهی بازار چین شد. مثل گذشته، KMC A5 یا G01F با همان پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که ساخت برلیانس است و ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بااینحال، در بخش انتقال نیرو تغییر مهمی صورت گرفته است زیرا درحالیکه G01 مونتاژ سیف خودرو با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ارائه میشد، کرمان موتور برای A5 گیربکس جدید هفت سرعته دوکلاچه با کلاچ تر را در نظر گرفته است.
چانگان CS55 پلاس
شرکت عرضهکننده: سایپا
نوع: وارداتی
سایپا که سالها پیش به مونتاژ محصولات چانگان میپرداخت، پس از آزادسازی واردات، دوباره سراغ این شرکت رفته و کراساوور CS35 پلاس را بهعنوان یکی از اولین خودروهای وارداتی جدید به بازار فرستاد. سایپا اما قصد وارداتی عرضهٔ دیگر محصولات چانگان را هم دارد که یکی از آنها کراساوور بزرگتر CS55 پلاس است. این خودرو نسل دوم CS55 محسوب میشود که اوایل سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و از زبان طراحی جدید چانگان مشابه مدلهای سری یونی بهره میبرد. چانگان CS55 پلاس با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه میشود که ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. سایپا قیمت CS55 پلاس را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.
بستیون T77
شرکت عرضهکننده: بهمن موتور
نوع: وارداتی
بهمن موتور برای محصولات وارداتی خود برند BM کارز را ایجاد کرده و قصد دارد خودروهایی از شرکتهای مختلف چینی را از این طریق به بازار ایران عرضه کند. یکی از این خودروها، بستیون T77 است. این خودرو محصول همان برند بسترن متعلق به شرکت فاو است که بهمن موتور قبلاً سدانهای آن را مونتاژ میکرد. در اواخر سال ۲۰۱۸ فاو نام این برند را به بستیون تغییر داد. T77 از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور، یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است تا قدرت را به چرخهای جلو برساند. قیمت این کراساوور چینی یک میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان اعلام شده است.
گک GS3
شرکت عرضهکننده: راسا موتور
نوع: وارداتی
گک یکی از خودروسازان چینی است که تاکنون نتوانسته حضور پررنگی در بازار کشورمان داشته باشد اما شرکت راسا موتور با واردات دو مدل GS3 و امپاو، قصد دارد این شرایط را تغییر دهد. کراساوور GS3 یکی از جذابترین محصولات کگ محسوب میشود که با خطوط شارپ فراوان، ظاهر بسیار چشمگیری دارد. این خودرو نسل دوم GS3 محسوب میشود که با پسوند امزوم در اوایل سال ۲۰۲۳ معرفی شد و خودروی کاملاً جدیدی بهحساب میآید. این کراساوور جذاب چینی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. با این قوای محرکه، کراساوور گک ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند.
لاماری ایما هیبریدی
شرکت عرضهکننده: آرین پارس موتور
نوع: مونتاژی
لاماری ایما که در اصل فورتینگ T5 اوو نام دارد و محصول دانگفنگ است، به لطف طراحی جذاب و پیشرانهٔ قدرتمند، توانست در ایران نظر خریداران را جلب کند و ازاینرو، شرکت آرین پارس موتور قصد دارد به تنوع مدلهای این خودرو بیفزاید. یکی از این نسخهها، ایمای هیبریدی است که اوایل شهریور در نمایشگاه مشهد رسماً رونمایی شد. نسخه هیبریدی لاماری از نمای فیسلیفت شده بهره میبرد که تغییرات اصلی آن در قسمت جلو صورت گرفته است و ظاهر خودرو را به لامبورگینی اوروس شبیه کرده است. لاماری هیبریدی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. به لطف این نیرو، لاماری هیبریدی ظرف حدود ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت لاماری هیبریدی هم بهصورت ترکیبی ۵.۳ لیتر اعلام شده است و از تجهیزات بیشتری هم نسبت به لاماری معمولی بهره میبرد.
جیلی آزکارا
شرکت عرضهکننده: فردا
نوع: وارداتی
شرکت فردا موتور که به مونتاژ کراساوورهای دانگفنگ مشغول است، قصد دارد یک شاسیبلند وارداتی را هم به سبد محصولات خود افزوده و برند جیلی را پس از سالها غیبت به بازار ایران بازگرداند. خودرویی که قرار است با نام آزکارا در ایران عرضه شود، درواقع جیلی بویوئه (Boyue) نام دارد که اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی شد و با تجربهٔ دو فیسلیفت، با نام آزکارا در بازارهای صادراتی عرضه میشود. برجستهترین ویژگی آزکارا قوای محرکه آن است. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف یا MHEV استفاده میکند که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده است. سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی این خودرو از یک موتور الکتریکی کوچک تشکیل شده است که بهطور موقتی میتواند تا ۱۳ اسب بخار به قدرت پیشرانه بنزینی اضافه کند. مجموع خروجی این سیستم هم ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انتقال پیدا میکند. دیگر ویژگی قابلتوجه این خودرو، برخورداری از سامانه چهارچرخ محرک است که در بین انبوهی از شاسیبلندهای دیفرانسیل جلوی بازار ایران میتواند برگ برندهای برای آن باشد.