ملاقات بی ام و M2 با 1M سال 2010، موفقیتی که ادامه پیدا کرد
در اینجا دو نسل از کوپههای کامپکت M بامو را باهم مقایسه میکنیم. این راه با سری ۱ کوپه M در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و با نسل اول و بعداً نسل دوم M2 ادامه یافت. آنچه در این مطلب میخوانید: دلیل ساخت M2 چه بود؟چرا ۱M به چنین خودروی افسانهای تبدیل...
در اینجا دو نسل از کوپههای کامپکت M بامو را باهم مقایسه میکنیم. این راه با سری ۱ کوپه M در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و با نسل اول و بعداً نسل دوم M2 ادامه یافت.
آنچه در این مطلب میخوانید:
دلیل ساخت M2 چه بود؟
دلیل اینکه M2 ساخته شد، موفقیت ۱M بود. این خودرو در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و ابتدا قرار بود تنها در ۲,۷۰۰ دستگاه ساخته شود اما به دلیل استقبال بالای خریداران، نهایتاً ۶,۳۰۰ دستگاه از آن ساخته شود. طبق استراتژی نامگذاری بامو، این کوپهٔ کوچک باید M1 نام میگرفت اما برای اینکه با سوپراسپرت M1 دههٔ ۷۰ اشتباه گرفته نشود، بامو رسماً نام سری ۱ کوپه M را برای آن انتخاب کرد درحالیکه بین علاقهمندان معمولاً با نام ۱M شناخته میشود. این ماشین هرچند از لحاظ اندازه بزرگتر از M3 نسل E30 بود اما بخش جدیدی را پایینتر از M3 افسانهای ایجاد کرد. ۱M محصول پروژهٔ یک تیم کوچک بود و از قطعات دیگر محصولات بامو استفاده میکرد. سیستم تعلیق عقب، دیفرانسیل و ترمزها از M3 نسل E92 گرفته شده و پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ آن که ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشت، با Z4 sDrive35 مشترک بود. ۱M دومین محصول توربوشارژ بامو M پس از X6 M محسوب میشد.
چرا ۱M به چنین خودروی افسانهای تبدیل شد؟
چون کوپهای کوچک، وحشی و قدرتمند بود. البته ۱M مشکلاتی هم داشت. موقعیت رانندگی خیلی بالا بود، دستهدنده خیلی دور بود و کابین نسبت به سری ۱ معمولی تغییرات کمی را تجربه کرده بود اما گلگیرهای برجسته به آن حالتی مهیج بخشیده بود و خلوص بخش بزرگی از جذابیت آن بود. این ماشینی بود که هرگز راننده را از رانندگی خسته نمیکرد.
آیا در مورد جدیدترین نسل M2 هم میتوان همین را گفت؟
بامو خیلی خوب توانسته نسل جدید M2 را بهگونهای طراحی کند که هم مثل ۱M عمل کند و هم احساس شود درحالیکه در زیر پوسته هیچ شباهتی به آن ندارد. M2 جدید درواقع بیشتر یک M3 با فاصلهٔ محوری کوتاهتر و پیشرانهٔ ضعیفتر است. این یعنی کوپهٔ جدید بامو بزرگتر از قبل شده و حالا ۸۰ میلیمتر عرض بیشتری دارد که بخش عمدهای از جاده را اشغال میکند. بااینحال، بامو احساسی بسیار پرانرژی به آن بخشیده است. M2 بسیار چابک وارد پیچها میشود و رانندگی بسیار جذابی دارد.
اما خودروی زیبایی نیست
نسل جدید M2 یکی دیگر از دستهگلهایی را نشان میدهد که بامو در طراحیهای اخیر خود به آب داده است. بزرگترین لطمه را به ظاهر این خودرو سپرهای بدشکلی زدهاند که در گوشهها فرمی بلوک مانند دارند. M2 همچنین با قیمت ۶۴,۸۹۰ پوند، خودروی بسیار گرانی است و اگر بجای گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را بخواهید، ۵۴۵ پوند دیگر هم به این رقم اضافه خواهد شد. البته تنها ۱۰ درصد از خریداران نسل قبلی M2 این گیربکس را انتخاب کردند و به همین دلیل، بامو گفته است که این آخرین خودروی گیربکس دستی M خواهد بود.
ارزش امروز ۱M
در حال حاضر، قیمت ۱M کارکرده از بیش از ۴۰ هزار پوند آغاز شده و در نمونههای تمیز و کمکار به حدود ۶۰ هزار پوند میرسد. این نشان از افزایش ارزش ۱M طی ۱۲ سال گذشته دارد. حالت افسانهای ۱M ئ تولید محدود آن، دو دلیل اصلی این موضوع هستند. این اما در مورد نسل اول M2 که بهعنوان جانشین ۱M به بازار آمد صدق نمیکند زیرا این محبوبترین محصول M بود و بیش از ۶۰ هزار دستگاه فروخت. به همین دلیل، قیمت اولین نمونههای نسل دوم M2 (مدل ۲۰۱۶) از حدود ۲۵ هزار پوند شروع میشود.