10 خودروی تاریخساز نیسان از GT-R تا اسکای لاین و Z
نیسان برای رسیدن به فرمول بینقص یک خودروی اسپرت بیشاز ۵ دهه تلاش کرده و در این مسیر برخی از بهترینهای زمانش را تولید کرده است. آنچه در این مطلب میخوانید: ۱۰. نیسان اسکایلاین ۲۰۰۰GT-R۹. نیسان سیلویا اسپک R آئرو (۲۴۰SX)۸. نیسان ۳۷۰Z۷. نیسان...
نیسان برای رسیدن به فرمول بینقص یک خودروی اسپرت بیشاز ۵ دهه تلاش کرده و در این مسیر برخی از بهترینهای زمانش را تولید کرده است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شرکت نیسانموتور پیش از آنکه وارد صنعت ساخت و تولید شود، کار خود را بهعنوان یک نمایندگی قطعات خودرو آغاز کرد. این مجموعه در سال ۱۹۵۸ با نام داتسون وارد ایالاتمتحده شد و نخستین خودروی اسپرت آمریکایی را با نام «SPL 201» رونمایی کرد که به پیشرانهای ۴۸ اسب بخاری مجهز بود. در دهه هفتاد مدل Z وارد بازار شد و خیلی زود لقب «جگوار فقرا» را از آن خود کرد. هرچند برخی باور دارند که خانواده Z بهترین خودروهای این برند هستند اما در ادامه فهرستی را آماده کردهایم که با توجه به پاسخ پیشرانه، فرمانپذیری، توانایی مسابقهای و ظاهر بهترینهای نیسان بودهاند.
۱۰. نیسان اسکایلاین ۲۰۰۰GT-R
نسل نخست نیسان اسکایلاین یکی مهمترین خودروهای این برند ژاپنی به شمار میرود. اسکایلاین ۲۰۰۰GT-R در دهه هفتاد به کررات در مسابقات استفاده میشد. این خودرو که در زمان خود با عملکردی بالا معرفی شده بود، از سیستم فرمانپذیری چهار چرخ «سوپر HICAS» سود میبرد. نسخههای تقویتشده و عادی این خودرو هنوز هم در رویدادهای گوناگون درگ و… شرکت میکنند.
۹. نیسان سیلویا اسپک R آئرو (۲۴۰SX)
نیسان سیلویا اسپک R آئرو ۱۹۸۹ تیری مستقیم به قلب هواداران نیسان بود تا برای همیشه شیفته این برند باقی بمانند. این خودرو به پیشرانه ۲.۴ لیتری خطی ۴ سیلندر مجهز شده بود که در بسیاری از خودروهای مسابقهای روز مانند مازراتی ۴CL استفاده میشد. با وجود اینکه نیسان سیلویا ۲۴۰SX از خط تولید خارج شد اما از مدلهای تقویتشده آن همچنان در رویدادهای دریفت توکیو و… استفاده گسترده میشود.
۸. نیسان ۳۷۰Z
۳۷۰Z نسل ششم خودروی اسپرت دو سرنشینی نیسان Z محسوب میشد که برای بار نخست در جریان نمایشگاه بینالمللی لسآنجلس به نمایش عموم درآمد. نیسان ۳۷۰Z را به یک پیشرانه ۳۳۲ اسب بخاری V6 با قابلیت دورگیری تا دورموتورهای بالا معرفی کرد که قدرت خود را ازطریق یک جعبهدنده دستی به چرخها منتقل میکرد. از مهمترین ویژگیهای این خودرو میتوان به فرمانپذیری مناسب آن اشاره کرد. فرمان هیدرولیکی با سیستم دستیار راننده به مالک اجازه میداد تا حد زیادی از توان ۳۷۰Z خود استفاده کند.
۷. نیسان جوک R
جوک یک بار درطول زندگی خود به قطعاتی از نیسمو مجهز شد و نگاههای بسیاری را به خود جلب کرد؛ زمانی که نیسان کراساوور کوچک خود را به موتور ۷۰۰ اسب بخاری ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژر مجهز کرد. جوک R برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، بهلطف بهرهوری از این پیشرانه قدرتمندش تنها به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز داشت. البته که تلاش قابل تحسین نیسان برای تبدیل یک خودروی حوصلهسربر به سطح یک سوپرخودرو هزینهبر خواهد بود؛ پیشتر یک دستگاه جوک R با ۲۰ کیلومتر کارکرد با قیمت ۷۰۶ هزار دلار به فروش گذاشته شده بود.
۶. نیسان ۳۰۰ZX
این خودرو که در سال ۱۹۸۴ وارد ایالاتمتحده شد، به ویژگیهای آیرودینامیکی بیشتری نسبتبه نسل اول خود مجهز شده بود. نیروگاه ۳۰۰ZX یک موتور ۳ لیتری V6 بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت و برای ۷ سال متمادی جزو ۱۰ خودروی برتر مجله «کار اند درایور» بود.
۵. داتسون ۲۸۰Z
۲۸۰Z در دهه ۷۰ میلادی با یک جعبهدنده ۵ سرعتی و سیستم تزریق سوخت «بوش» روانه بازار شد و با نمونه ۲۸۰ZX تفاوت دارد. این خودرو به لطف موتور ۱۷۰ اسب بخاری و موفقیت در ارائه عملکرد مناسب، بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه فروخت تا اینکه در سال ۱۹۷۸ توسط ۲۸۰ZX کنار گذاشته شد.
۴. نیسان استاگی اوتک ۲۶۰RS
یکی از بهترین و کمیابترین خودروهای نیسان، مدل استیشن استاگی اوتک ۲۶۰R به شمار میرود که به موتور ۲.۶ لیتری RB26DETT اسکایلاین مجهز شده بود و قدرت خود را از طریق یک جعبهدنده ۵ سرعتی به چرخها منتقل میکرد. موتور یادشده در ۲۶۰R توان تولید ۲۷۶ اسب بخار قدرت را داشت. این خودرو پس از رقابت ۱۱ ساله به سوبارو لگاسی، سرانجام در سال ۲۰۰۷ از خط تولید خارج شد.
۳. نیسان GT-R R35
در سال ۲۰۰۷، نیسان نام اسکایلاین GT-R را به GT-R تبدیل کرد و به این ترتیب، یکی از بهترین محصولات تاریخ خود را روانه بازار کرد. این هیولای ژاپنی قدرتش را از یک موتور ۳.۶ لیتری V6 توربوشارژر میگرفت که قدرتش را بهوسیله جعبهدنده دوکلاچه به چهارچرخ منتقل میکرد. نسل نخست GT-R در دو نسخه عادی و نیسمو بهترتیب ۴۷۸ و ۶۰۰ اسب بخار تولید میکردند.
۲. نیسان R390 GT1
نیسان در سال ۱۹۹۷ و برای شرکت در رقابت ۲۴ ساعتی لمان از R390 GT1 رونمایی کرد که فرم بدنهای مشابه خودروهای پروتوتایپ لمان (LMP) داشت و برای رانندگی در سرعتهای بالا و مسیرهای طولانی طراحی شده بود. موتور ۳.۵ لیتری V8 این خودروی تکتولیدی قدرتش را از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی به چرخهای عقب آن منتقل میکرد. R390 GT1 برای پیمایش مسافت ۴۰۰ متر تنها به ۱۱ ثانیه زمان نیاز داشت که او را به یکی از سریعترین خودروهای زمانش تبدیل کرده بود.
۱. نیسان اسکایلاین R32-R34
نیسان بهلطف نسل سوم نیسان اسکایلاین (مدلهای R32، R33 و R34) موفق شد لقب «گودزیلا» را از آن خودروی اسپرت خود کند. نسخه ابتدایی R32 که در میان سالهای ۸۹ تا ۹۴ میلادی معرفی شد با یک موتور ۲.۳۵ لیتری روانه بازار شد که بعدا با نمونه ۲.۶ لیتریر تعویض شد. سپس نسل R33 عرضه شد و پس از آن، R34 بهعنوان گرانترین و آخرین نسخه این نسل چشم به جهان گشود. R34 تا جایی خوب بود که حتی GT-R R35 هم نتوانست فرمانپذیری مناسب آن را ارائه کند. بهترین خودروی نیسان از دیدگاه شما کدام است؟ به نظر شما کدام خودروهای نیسان لایق حضور در این فهرست بودهاند اما نامشان ذکر نشده است؟