ملاقات کیا اسپورتیج 2003 و 2023، از پلتفرم ون مزدا تا شاسیبلندی جذاب
نسل اول کیا اسپرتیج که بر اساس شاسی ون مزدا بونگو ساخته شده بود، در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد و حالا پس از سه دهه، به کراساوور شیک و محبوب تبدیل شده است. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحیرانندگیپیشرانههامحبوبیت در بازار کیا طی چند سال اخیر به خاطر...
نسل اول کیا اسپرتیج که بر اساس شاسی ون مزدا بونگو ساخته شده بود، در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد و حالا پس از سه دهه، به کراساوور شیک و محبوب تبدیل شده است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
کیا طی چند سال اخیر به خاطر زبان طراحی خود بسیار تحسین شده است اما در گذشتهای نهچندان دور، قیمت ارزان اصلیترین ویژگی محصولات این برند کرهای بود. نسل اول اسپرتیج که اولین بار در سال ۱۹۹۱ در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی و در سال ۱۹۹۳ راهی بازار آسیا شد، درواقع بر اساس شاسی ون مزدا بونگو ساخته شده و بسیاری از قطعات فنی خود مثل پیشرانه، گیربکس و دیفرانسیل را از شرکت ژاپنی گرفته بود. دو سال بعد اسپرتیج به اروپا رسید و تا سال ۲۰۰۳ در این قاره به فروش رسید.
طراحی
اسپرتیج از آن زمان تاکنون در پنج نسل ساخته شده و کیا واقعاً در طراحی متحول شده است. نسل پنجم این کراساوور پس از مدل الکتریکی EV6 دومین محصول کیا محسوب میشود که زبان طراحی جدید این شرکت استفاده میکند. در این ربان طراحی، جلوپنجرهٔ پوزه ببر آشنای کیا با چراغهای بومرنگ شکل همراه شده است. نسل پنجم همچنین در مقایسه با نسل اول، فرم جعبهای کمتری دارد و برای اولین بار، کیا نسخهای مخصوص بازار اروپا را هم با فاصلۀ محوری کمتری ارائه کرده است.
رانندگی
نسل اول اسپرتیج فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه میشد که ۱۲۷ اسب بخار قدرت داشت و برای انتقال نیروی آن گیربکسهای چهار سرعتهٔ اتوماتیک یا پنج سرعتهٔ دستی قابل انتخاب بود. هنگام ورود به کابین اسپرتیج قدیمی، در ارتفاع بسیار بالایی مینشینید درحالیکه فرمان احساس کمی دارد و میزان خندهداری از بادیرول گوشزد میکند که بهتر است بااحتیاط وارد پیچها شوید. بااینحال، چیزی که در این ماشین به دست خواهید آورد، دید فوقالعاده به دورتادور خودرو و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای ماجراجوییهای آفرودی است.
پیشرانهها
تنوع موتورهای نسل پنجم اسپرتیج بسیار زیاد است و شامل ۱.۶ لیتری بنزینی و دیزلی پایه در نسخههای معمولی و هیبریدی خفیف، نسخهٔ هیبریدی کامل با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و نسخهٔ پلاگینهیبریدی با یک پکیج باطری ۱۴ کیلووات ساعتی میشود. این نسخه میتواند ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و تا ۷۰ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. در اسپرتیج جدید هنوز هم فرمان احساس کمی دارد اما سواری خوبی را به نمایش میگذارد و در پیچها اطمینان بیشتری را ارائه میکند.
محبوبیت در بازار
اسپرتیج طی پنج نسل بیش از یک میلیون دستگاه فروخته است و هیچ نشانهای از کاهش محبوبیت در بازار را از خود بروز نمیدهد. نسل چهارم این کراساوور کرهای در آخرین سال حضور خود در بازار یعنی سال ۲۰۲۱، نهمین خودروی پرفروش بازار بریتانیا بود و نسل پنجم حتی از این هم بهتر عمل کرد. این خودرو در سال ۲۰۲۲ با فروش ۲۹,۶۵۵ دستگاه، به ششمین خودروی پرفروش بریتانیا تبدیل شد و سال گذشته با فروش ۳۶,۱۳۵ دستگاه، رتبهٔ خود را به چهارم ارتقاء داد. در بازار آمریکا نیز فروش اسپرتیج در سال ۲۰۲۳ با ۱۳.۳ درصد افزایش به ۱۴۰,۷۸۰ دستگاه رسیده و در جایگاه بیست و ششمین خودروی پرفروش این کشور قرار گرفته است.