هنرنمایی مرسدس بنز کلاس G برقی در خیابان لاس وگاس


هنرنمایی مرسدس بنز کلاس G برقی در خیابان لاس وگاس

مرسدس‌بنز رسما اعلام کرد که نسخه تولیدی کلاس G برقی پیش از ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد. چرخش تانکی یا ۳۶۰ درجا، یکی از توانایی‌های خاص به شمار می‌رود که هر خودرویی توان انجام آن را ندارد. مرسدس‌بنز از این بهانه استفاده کرده و با آماده‌سازی چند نمونه...

مرسدس‌بنز رسما اعلام کرد که نسخه تولیدی کلاس G برقی پیش از ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.

چرخش تانکی یا ۳۶۰ درجا، یکی از توانایی‌های خاص به شمار می‌رود که هر خودرویی توان انجام آن را ندارد. مرسدس‌بنز از این بهانه استفاده کرده و با آماده‌سازی چند نمونه اولیه شاسی‌بلند کلاس G یا همان EQG به هنرنمایی پرداخت. دلیل اصلی اجرای این نمایش خیابانی که در زبان آلمانی با نام چرخش G شناخته می‌شود، برپایی رویداد CES 2024 در شهر لاس‌وگاس آمریکا محسوب می‌شود که برخی از خودروسازی‌های به‌نام را گردهم آورده است.

مرسدس‌بنز کلاس G برقی به‌لطف بهره‌وری از یک موتور برقی برای چرخیدن هر چرخ به‌صورت مجزا و حرکت دادن چرخ به جلو یا عقب (بسته به جهت) می‌تواند چرخش تانکی را انجام دهد. به این ترتیب، کلاس G پیرامون محور عمودی مرکز بدنه خود گردش می‌کند. مرسدس‌بنز برای ارائه یک اجرای زیبا، راننده‌ها را با یکدیگر هماهنگ کرده تا درصورت تماشای بیننده، هر چهار خودرو چرخش مشابهی داشته باشند؛ جدا از آنکه لحظه شروع و پایان کارشان نیز تقریبا یکسان است. از بحث نمایش را کنار بگذاریم، سوال اصلی این است که کاربرد واقعی چرخش تانکی چیست؟ احتمالا در آفرود بتوان از این ویژگی برای چرخش چند درجه‌ای بدنه و خروج از موانع استفاده کرد.

البته اشتوتگارتی‌ها تنها برندی نیستند که این کار را با شاسی‌بلند برقی خود انجام داده‌اند؛ برند ریویان هم پیش از رونمایی رسمی از شاسی‌بلند R1T با محصول خود چرخش تانکی را به نمایش گذاشت اما نهایتا ویژگی یادشده را در خودروهای تولید انبوه خود قرار نداد. مدیرعامل این برند آمریکایی، «آرجی اسکارینج»، دلیل برداشته‌شدن این ویژگی را «تخریب محیطی محتمل» دانست!

هنوز مشخص نیست که آیا مرسدس‌بنز هم راه و روش ریوان را در پیش خواهد گرفت یا نه اما از آنجا که اجرای چنین نمایشی در یک خیابان مشهور و بسته‌شده در لاس‌وگاس کاری پرهزینه به شمار می‌رود، می‌توان امید داشت که شاهد حضور آن در نسخه نهایی کلاس G برقی هم باشیم.

از زمانی که کلاس G برقی یا همان EQG برای باز نخست دیده شد، مرسدس‌بنز برای مخفی نگه‌داشتن آن تلاش خاصی نکرده است؛ حتی نمونه‌های اولیه هم یک طرح بدنه ساده دارند که عملا جزئیات قسمت‌های اصلی بدنه را به‌خوبی نمایش می‌دهد. خود مرسدس هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که EQG به محور جلو با سیستم فنربندی مجزا و محور عقب مستحکم مجهز خواهد شد.

پلتفرم این خودرو همانند نسخه بنزینی کلاس G بر پایه سیستم بدنه‌روی‌قاب توسعه یافته است که به‌طور به‌خصوص برای ساخت خودروهای برقی بهینه شده است. این پلتفرم تازه در بخش‌های زیرین از یک صفحه کولار-کربن استفاده می‌کند که وظیفه آن محافظت از پیشرانه برقی و اجزای آن است. سازنده هنوز درباره جزئیات پیشرانه این خودرو سخنی به میان نیاورده است اما معین شده که EQG به چهار الکتروموتور ۶۰۰ تا ۶۷۰ اسب بخاری مجهز خواهد شد. بسته باتری این خودرو از نوع لیتیوم‌یونی با شیمی آنود سیلیکونی خواهد بود که به شاسی‌بلند مرسدس‌بنز اجازه می‌دهد حداقل مسافتی ۴۸۰ کیلومتری را بپیماید.

رویداد CES 2024 میزبان خودروسازانی چون هوندا، مرسدس‌بنز، وین‌فست، مک‌مورتری، بی‌ام‌و و… شده است. از آنجایی که این رویداد روی فناوری‌های دیجیتال تمرکز دارد، خودروسازان نیز این فرصت استفاده کرده و جدیدترین دستاورهایشان را به متشریان معرفی کرده‌اند. برای نمونه برند هوندا از دو خودروی جدید، دو نشان جدید برای خودروهای برقی و خودروی مشترک خود با سونی با نام آفیلا رونمایی کرد. بی‌ام‌و هم عینک‌های واقعیت ترکیبی و فناوری پارک از راه‌دور خودرو خود را نشان داد. خود مرسدس‌بنز به‌جز اجرای نمایش، از فناوری صوتی جدید خود به‌همراه نسل نخست سیستم‌عامل MB.OS پرده‌برداری کرد. نظر شما درباره این نوآوری‌ها چیست؟ آیا واقعا شاهد ورود آن‌ها به خودروهای جاده‌ای خواهیم شد؟



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیا این کراس اور جذاب‌ترین طراحی را در بازار ایران خواهد داشت؟