درگ سوپراسپرتهای افسانهای آمریکا، دوج وایپر و فورد GT
دوج وایپر حاضر در این درگ، از نمونهٔ پیشتولید سال ۱۹۹۱ است و با موتور V10 تنفس طبیعی به مصاف فورد GT سال ۲۰۰۶ با موتور V8 سوپرشارژ میرود. آمریکا بیش از صد سال است که خودرو میسازد اما در طول این تاریخ طولانی، سوپراسپرتهای کمی از این کشور...
دوج وایپر حاضر در این درگ، از نمونهٔ پیشتولید سال ۱۹۹۱ است و با موتور V10 تنفس طبیعی به مصاف فورد GT سال ۲۰۰۶ با موتور V8 سوپرشارژ میرود.
آمریکا بیش از صد سال است که خودرو میسازد اما در طول این تاریخ طولانی، سوپراسپرتهای کمی از این کشور توانستهاند مثل دوج وایپر و فورد GT جایگاهی افسانهای پیدا کنند. حال این دو ماشین برای برگزاری مسابقهٔ درگ در برابر هم صفآرایی کردهاند. البته کسانی که زمانی ساخت این دو ماشین را بدانند احتمالاً خواهند توانست نتیجهٔ مسابقه را پیشبینی کنند زیرا اختلاف سن زیادی بین این وایپر و GT وجود دارد که قطعاً روی پرفورمنس خودروها تأثیرگذار خواهد بود.
وایپر حاضر در این درگ، از نمونهٔ پیشتولید سال ۱۹۹۱ است و از یک پیشرانهٔ ۸ لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده میکند که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. این ماشین با وجود آن پیشرانهٔ بزرگ، وزن نسبتاً سبکی برابر با ۱۴۹۰ کیلوگرم دارد. وزن اما تنها مؤلفهای است که وایپر در آن نسبت به فورد GT برتری دارد زیرا این سوپرکار از یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و تنها ۹۰ کیلوگرم سنگینتر از رقیب ۱۰ سیلندر است. علاوه بر این، GT موتور وسط است و درنتیجه چرخهای عقب آن چسبندگی و کشش بهتری دارند.
در درگ اول، وایپر شروع بسیار خوبی دارد و ابتدا جلو میافتد اما زمانی که فورد GT به دنده سه میرسد، همهچیز تمام میشود. پیروزی در مسابقهٔ دوم نیز به فورد میرسد. هردو خودرو در زمانی کمی بیش از ۱۲ ثانیه ۴۰۰ متر را طی میکنند و اختلاف ۰.۳ ثانیهای بین آنها آنقدر که انتظار میرفت زیاد نیست. در مسابقهٔ رولینگ هم وایپر نشان میدهد حتی در اولین نمونههای خود چقدر توانایی دارد زیرا با اختلاف کمی نسبت به GT به پایان مسافت ۸۰۰ متری میرسد.
مقایسه مشخصات فنی
فورد GT | دوج وایپر | |
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ | ۸.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر | ۶۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۵۸۰ کیلوگرم | ۱۴۹۰ کیلوگرم |