درباره هاچبک جدید فولکس واگن GTI الکتریک چه میدانیم؟
فولکس واگن قرار است در سال ۲۰۲۶ از هاچبک جدید و اسپرت خود با نام GTI الکتریک رونمایی کند. استراتژی برقی سازی محصولات فولکس واگن شامل تولید یک محصول جدید با نام GTI است. پیشنمایش این خودرو چند ماه قبل با کانسپت ID. GTI انجام شد، کانسپتی پنج در و...
فولکس واگن قرار است در سال ۲۰۲۶ از هاچبک جدید و اسپرت خود با نام GTI الکتریک رونمایی کند.
استراتژی برقی سازی محصولات فولکس واگن شامل تولید یک محصول جدید با نام GTI است. پیشنمایش این خودرو چند ماه قبل با کانسپت ID. GTI انجام شد، کانسپتی پنج در و شیک که علاوه بر نشان سهحرفی خود از ویژگیهای آیندهنگرانه زیادی سود میبرد. مدیران این برند آلمانی تولید GTI الکتریک را تائید کردهاند هرچند چند سالی تا دیدن آن در خیابانها فاصله داریم و تمامی جزئیاتش نیز منتشر نشده است؛ اما میخواهیم هر آنچه از این هاچبک بدون آلایندگی را میدانیم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
فولکس واگن به جزئیات قوای محرکه برقی هاچبک خود اشاره نکرده و حتی این موضوع درباره کانسپت ID. GTI هم رخ داده است. با این وجود میدانیم که کانسپت اشاره شده بر پایه ID. 2all شکل گرفته، خودرویی که به یک پیشرانه برقی و قفل دیفرانسیل الکترونیکی مجهز است. ژرمنها از ID. GTI به عنوان خودرویی با قوای محرکه پرفورمنس نام میبرند. این محصول جدید بر پایه پلتفرم MEB طراحی شده برای خودروهای دیفرانسیل جلو شکل میگیرد. شایان ذکر است نهمین نسل گلف برقی در سال ۲۰۲۸ و با پلتفرم SSP تولید خواهد شد.
کانسپت ID. GTI فولکس واگن از بدنه هاچبک پنج در با چهرهای تیز و نمای عقب شیک سود میبرد. طراحی کم ارتفاع پروفایل جانبی به همراه ورودی هوای بزرگ جلو و دیفیوزر عقب گیرا باعث شدهاند این خودروی مفهومی طراحی اسپرتی داشته باشد. رئیس طراحی فولکس واگن اظهار داشته نمونه تولیدی GTI الکتریک در سال ۲۰۲۶ و با طراحی مشابه این کانسپت تولید میشود. فولکس واگن هنوز تصاویر واقعی کابین کانسپت موردبحث را منتشر نکرده اما در رندرهای منتشر شده میتوانیم طراحی نزدیک به تولید را مشاهده کنیم.
GTI مفهومی از فرمان مربع مانند و پشت آمپرهای نازک و دیجیتالی سود میبرد. در مرکز داشبورد هم نمایشگری بزرگ برای سیستم اطلاعات سرگرمی تدارک دیده شده است. این خودروی مفهومی به کنسول مرکزی شناور، دکمههای جذاب روی پدالها، کلید چرخشی روی کنسول و ردیفی از دکمههای روی داشبورد مجهز است و شیشه جلو از هم تکنولوژی واقعیت افزوده سود میبرد. در این بخش اطلاعاتی همچون موقعیت در پیست، سرعت، زمان طی یک دور و… دیده میشود هرچند احتمال نصب آن در نسخه تولیدی پایین است.
فولکس واگن هنوز آماده انتشار جزئیات بیشتری از هاچبک GTI الکتریک نیست اما در زمان انتشار خبر تولید آن در سال ۲۰۲۶ تصویری از نسل اول گلف هم منتشر شد و بنابراین احتمال دارد نام نهایی این خودرو مشابه گلف باشد. ژرمنها همچنین لوگوی جدید GTI را هم ثبت کردهاند که در آن حرف I با نمونهای نورانی جایگزین شده است. رئیس طراحی فولکس واگن چند هفته قبل اعلام کرد GTI الکتریک در سال ۲۰۲۶ از راه میرسد و اگرچه تاریخ دقیق معرفیاش مشخص نیست اما احتمال دارد حدود سه سال آینده آن را ببینیم. همچنین بازارهای هدف GTI الکتریک مشخص نیست و اگر ابعاد کوچکی داشته باشد شاید در آمریکا عرضه نشود.
این برند آلمانی به قیمت محصول جدید خود نیز اشاره نکرده اما مدل تولیدی شکل گرفته بر اساس ID.2all قیمتی در حد پولو خواهد داشت. فولکس واگن پولو در آمریکا عرضه نمیشود اما در آلمان قیمت حدود ۲۱ هزار یورویی معادل ۲۴ هزار دلار دارد. قیمت فولکس واگن گلف GTI فعلی با پیشرانه بنزینی در آمریکا از حدود ۳۳ هزار دلار شروع میشود و شاید GTI الکتریک هم قیمتی در همین اندازه داشته باشد. البته باید دانست قیمت محصولات برقی در حال کاهش است و چند سالی با عرضه این خودرو فاصله داریم و بنابراین امکان عرضه آن با قیمتی کمتر وجود دارد.