مقایسه شورلت اکوئناکس جدید با تویوتا راوفور، پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار


مقایسه شورلت اکوئناکس جدید با تویوتا راوفور، پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار

شورلت اکوئناکس نصف تویوتا رافور فروش دارد اما آیا نسل جدید کراس‌اوور آمریکایی با پیشرفت‌های بزرگی که تجربه کرده است می‌تواند فاصله را با رقیب ژاپنی کمتر کند؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: طراحی بیرونیپیشرانهداخلنتیجه‌گیریمقایسه مشخصات فنی اکوئناکس...

شورلت اکوئناکس نصف تویوتا رافور فروش دارد اما آیا نسل جدید کراس‌اوور آمریکایی با پیشرفت‌های بزرگی که تجربه کرده است می‌تواند فاصله را با رقیب ژاپنی کمتر کند؟

اکوئناکس پس از سیلورادو، پرفروش‌ترین محصول شورلت است. این خودرو سال گذشته با فروش ۲۱۲,۷۰۱ دستگاه، پس از تویوتا رافور، هوندا CR-V و نیسان روگ، چهارمین شاسی‌بلند کامپکت پرفروش‌ترین بازار آمریکا بوده است. بااین‌حال، فروش اکوئناکس هنوز هم نصف فروش ۴۲۴,۹۴۳ دستگاهی رافور در سال ۲۰۲۳ در آمریکا است که پس از پیکاپ‌ها بر این بازار پادشاهی می‌کند؛ اما آیا نسل کاملاً جدید اکوئناکس می‌تواند فاصله با رافور را کمتر کند؟

طراحی بیرونی

هرچند رافور را نمی‌توان زیباترین شاسی‌بلند بازار دانست اما خوش‌چهره و آفرودی به نظر می‌رسد. در این خودرو شاهد استفاده از خطوط شارپ متعددی هستیم که در کنار هم قرار گرفته و چیزی را تشکیل داده‌اند که از دیدن آن لذت خواهید برد. این جذابیت در نسخهٔ آفرودی TRD با رینگ‌های مشکی مات، ریل‌های روی سقف و کمک‌فنرهای قرمزرنگ بیشتر می‌شود. شاید به دلیل همین جذابیت است که شورلت هم یک تیپ کاملاً جدید آفرودی بنام اکتیو را به خانوادهٔ اکوئناکس اضافه کرده است. این نسخه از لوگوی مشکی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی و صفحات محافظ تزئینی بهره می‌برد. طراحی کلی این کراس‌اوور کامپکت هم با ویژگی‌هایی مثل دهانهٔ مربعی گلگیرها و چراغ‌های دوقسمتی جلو، با الهام از سیلورادو و تراورس شکل گرفته است.

پیشرانه

نقطه‌ضعف بزرگ اکوئناکس، عرضه فقط با یک پیشرانهٔ بنزینی نه‌چندان قدرتمند است درحالی‌که رافور با پیشرانه‌های مختلف بنزینی، هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی قابل خریداری است. ازاین‌رو، برای اینکه مقایسهٔ عادلانه‌ای داشته باشیم، فقط روی رافور بنزینی تمرکز می‌کنیم. این خودرو هنوز از پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ جدید تویوتا بهره‌مند نشده و با یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که با ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور، برای چنین کراس‌اووری کافی خواهد بود. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

اکوئناکس اما با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نسل قبلی عرضه می‌شود که ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور در نسخهٔ محرک جلو به یک گیربکس CVT متصل است و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما در نسخهٔ چهارچرخ محرک، انتقال نیرو توسط یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد و گشتاور به ۲۷۵ نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند. شورلت هنوز مصرف سوخت اکوئناکس جدید را اعلام نکرده است اما احتمالاً باید مشابه نسل قبلی با مصرف ترکیبی ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

داخل

رافور به‌صورت استاندارد با امکاناتی مثل نمایشگر لمسی ۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی (۱۰.۵ اینچی در تیپ‌های بالاتر)، کنترل تهویهٔ اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و… عرضه می‌شود و با حرکت به سمت تیپ‌های بالاتر، آپشن‌های لوکسی مثل شارژر بی‌سیم گوشی و در صندوق برقی هم به این لیست افزوده خواهد شد. بااین‌حال، برگ برندهٔ اصلی تویوتا دوام اخلی آن است. ممکن است کابین محصولات این شرکت هیچ ویژگی چشمگیری نداشته باشد اما می‌توان شرط بست که تا ۲۰ سال همچنان بدون مشکل کار خواهد کرد.

مهم‌ترین جهش اکوئناکس جدید به سمت جلو نیز در داخل آن صورت گرفته است زیرا شورلت کابین قدیمی و پر از دکمه را با طراحی کاملاً جدید شیک و ساده جایگزین کرده است. علاوه بر این، به گفتهٔ شورلت، کابین اکوئناکس به لطف متریال بهتر و تریم‌های مطلوب‌تر روی درها، صفحه آمپر و… از کیفیت بالاتری برخوردار است. شورلت همچنین شیفتر سنتی را با نمونه‌ای الکترونیکی روی ستون فرمان جایگزین کرده که فضایی را زیر نمایشگر جدید ۱۱.۳ اینچی آزاد کرده است. مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱ اینچی قرار گرفته است. به‌طورکلی، کابین رافور در قیاس با رقیب جدیدی مثل اکوئناکس کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته است.

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که بیان شد، رافور تنها در دو بخش می‌تواند اکوئناکس را مغلوب کند. این کراس‌اوور ژاپنی تنوع پیشرانهٔ بیشتری دارد و بنابراین طیف بیشتری از خریداران را به خود جذب خواهد کرد. طراحی ظاهری نیز هرچند موضوعی سلیقه‌ای است اما رافور حتی با اینکه پنج سال قدیمی‌تر است، شیک‌تر به نظر می‌رسد. از سوی دیگر اما کابین اکوئناکس به‌تنهایی برای برتری در مقابل رقیب ژاپنی کافی است. در آخر نیز باید به موضوع مهم قابلیت اطمینان توجه کنیم. نام تویوتا مترادف با قابلیت اطمینان است و ساخته‌های آن معمولاً بدون مشکل هستند. این موضوع در کنار ارزش در برابر قیمت، دلیل اصلی سلطهٔ رافور بر بازار آمریکا است. شورلت هنوز قیمت نسل جدید اکوئناکس را اعلام نکرده است اما قیمت نسل قبلی از ۲۸ هزار دلار آغاز می‌شد و برای مدل جدید می‌توانیم انتظار قیمت پایه‌ای در حدود ۳۰ هزار دلار را داشته باشیم که با قیمت پایهٔ رافور یکسان است.

مقایسه مشخصات فنی

شورلت اکوئناکس تویوتا راوفور
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت (اسب بخار) ۱۷۵ ۲۰۳
گشتاور (نیوتن متر) ۲۵۰ / ۲۷۵ ۲۵۰
گیربکس CVT / 9 سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو / چهارچرخ جلو / چهارچرخ
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۶۵۳/۱,۹۰۲/۱,۶۶۷ ۴,۵۹۵/۱,۸۵۴/۱,۷۰۲
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۷۳۰ ۲,۶۹۰
وزن (کیلوگرم) ۱۵۵۵ ۱۵۳۰
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) ۸.۴ ۷.۸
قیمت (هزار دلار) ۳۰ (حدودی) ۳۰
کدام شاسی بلند کامپکت را بیشتر می‌پسندید؟
  • تویوتا راوفور
  • شورولت اکوئناکس

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
منبع
CarBuzz

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرد جوان پسر مورد علاقه مادرزنش را به قتل رساند!