تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲، بررسی سدان وارداتی معین خودرو + ویدیو و عکس

تویوتا کرولا یک خودروی بسیار شناخته شده برای مصرفکنندگان در سراسر جهان است. این خودرو از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون توسط خودروساز ژاپنی تویوتا تولید شده است. کرولا در قالب مدلهای سدان، هاچبک و استیشن عرضه میشود که اکثر نسخههای...
تویوتا کرولا یک خودروی بسیار شناخته شده برای مصرفکنندگان در سراسر جهان است. این خودرو از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون توسط خودروساز ژاپنی تویوتا تولید شده است. کرولا در قالب مدلهای سدان، هاچبک و استیشن عرضه میشود که اکثر نسخههای وارد شده به بازار ایران و خاورمیانه، نوع سدان هستند. نسل دوازدهم تویوتا کرولا با کد E۲۱۰، از سال ۲۰۱۸ میلادی به بازار جهانی عرضه شده است. مانند همیشه، این خودرو با بدنههای متفاوت و موتورهای مختلف در دسترس مشتریان قرار میگیرد. تویوتا این خودرو را علاوه بر ژاپن، در چین، برزیل، ترکیه، آمریکا و بریتانیا نیز تولید میکند.
مطابق با روند صنعت خودروی جهانی، نسل دوازدهم تویوتا کرولا در میانه عمر خود یعنی سال ۲۰۲۲ یک فیس لیفت را تجربه کرد. این فیس لیفت برخی خطوط طراحی نمای جلو و عقب این خودرو را تغییر داد. خوشبختانه تاخیر در اجرای واردات خودرو باعث شد تا نسخههای فیس لیفت این خودرو به بازار ایران برسند. تاکنون دو مدل از این خودرو برای واردات به ایران در نظر گرفته شده است. نمونه اول مجهز به موتور ۱,۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و نمونه دوم با موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر خطی وارد بازار میشود. نسخههای وارداتی تویوتا کرولا به ایران، ساخت چین هستند.
ویدیو معرفی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
فضای داخل تویوتا کرولا ۲۰۲۳
در کابین تویوتا کرولا ۲۰۲۳، کنترلها و وسایل در جایگاه خود قرار دارند. کنترلهای فیزیکی نیز فراوان هستند و مانند خودروهای چینی، همه چیز لمسی نیست. مطابق طراحی بیرونی، در کابین نیز حجم داشبورد افزایش یافته است.
فرمان طراحی سادهای دارد و روکش چرمی ندارد اما دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار گرفتهاند. صندلیها در مدلهای وارداتی به ایران روکش پارچهای روشن دارند که احتمال جذب آلودگی و تغییر رنگ بالاست. با این حال، صفحه نمایش سیستم سرگرمی برای مدلهای وارداتی به ایران در نظر گرفته شده است.
طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ آن چیزی است که از یک خودروی پرفروش جهانی انتظار میرود. این خودرو به گونهای طراحی شده که برای سلیقههای متفاوت زیبا و مقبول به نظر میرسد. ظاهر کرولا در تمام نسلهایش کمتغییر بوده است و نسل دوازدهم نیز این روند را ادامه میدهد. در نمای جلو کرولا ۲۰۲۳، چراغهایی دیده میشود که مانند خودروهای لکسوس یک دهه پیش طراحی شدهاند.

یک جلوپنجره باریک، این چراغها را به هم متصل میکند. مهشکنها نیز به صورت بسیار کوچک در دو طرف سپر تعبیه شدهاند. اگر نسخههای قبلی تویوتا کمری که به ایران وارد شده را به یاد داشته باشید، شباهت زیادی میان آن و کرولا ۲۰۲۳ مشاهده خواهید کرد.
طراحان تویوتا برای فیس لیفت ۲۰۲۲ کرولا، از عناصر طراحی خودروهای لکسوس استفاده کردهاند. بنابراین نمای جلو نسبت به نسلهای قبل کمی لوکستر به نظر میرسد. در نمای جانبی نیز حجمها و خطوط فانتزی اضافه شده که خودرو را بزرگتر نشان میدهند. افزودن حجم به بدنه در بخش عقب نیز ادامه یافته و یک سپر بزرگ ظاهر پشتی را تکمیل میکند. با این حال، طراحی چراغها نسبت به مدل قبلی و حتی تویوتا یاریس تفاوت چندانی ندارد و تشخیص کرولا از سایر خودروها آسان است.

مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
اولین سری کرولا ۲۰۲۳ با موتور ۱,۲ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ به بازار ما میآید. همانطور که ذکر شد، این موتور روی نسخههایی از کرولا که برای بازار چین در نظر گرفته شده، نصب میشود. حداکثر قدرت این موتور ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۸۷ نیوتن متر است که با یک موتور ۱,۶ تا ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی رقابت میکند. مزیت واردات کرولا با این موتور، عوارض کمتر آن است. اگر با موتورهای ۱.۶، ۱.۸ یا ۲ لیتری وارد میشد، عوارض و قیمت تمام شده بالاتر بود.
این موتور توربوشارژ است و نیاز به سوخت باکیفیت دارد. توربوشارژر آن از نوع هوا به آب است که خنککنندگی بهتری در بلندمدت دارد و از استاندارد یورو ۶ پیروی میکند. جعبهدنده آن CVT است که حالت رانندگی اسپرت دارد و ۱۰ دنده مصنوعی ارائه میدهد. مصرف سوخت ترکیبی ۵,۶ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر از مزایای آن به عنوان یک سدان اقتصادی است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۲ ثانیه اعلام شده که در این کلاس رقم قابل قبولی است. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و عقب چند اتصاله است که سواری نرمی را رقم میزند. ترمزهای دیسکی ۴ چرخ نیز نکته مثبتی محسوب میشود. ظرفیت باک سوخت نیز ۵۰ لیتر است.