آخرین رانندگی با دوج دورانگو هلکت، هیولای جهنمی رو به انقراض


آخرین رانندگی با دوج دورانگو هلکت، هیولای جهنمی رو به انقراض

دوج به‌زودی به تولید دورانگو با پیشرانه‌های V8 پایان می‌دهد. پس پیش از آنکه دورانگو هلکت برای همیشه کنار برود، پشت فرمان آن نشسته‌ایم. آنچه در این مطلب می‌خوانید: اعداد و ارقامسواری و هندلینگ شگفت‌انگیزمشکلاتمشخصات فنی ساخته‌های دوج را باید...

دوج به‌زودی به تولید دورانگو با پیشرانه‌های V8 پایان می‌دهد. پس پیش از آنکه دورانگو هلکت برای همیشه کنار برود، پشت فرمان آن نشسته‌ایم.

ساخته‌های دوج را باید آمریکایی‌ترین خودروهای جهان دانست. ماشین‌هایی با پیشرانه‌های V8 همی قدرتمند که غرشی رعدآسا از اگزوزها بیرون می‌دهند و لاستیک‌های عقب را دود می‌کنند؛ اما درحالی‌که چلنجر و چارجر روح اصلی سبد محصولات دوج هستند، قوی‌ترین و جسورانه‌ترین نسخهٔ دورانگو را باید آمریکایی‌ترین دوج دانست. این یک شاسی‌بلند است که آمریکایی‌ها دوست دارند. اندازه‌ای تقریباً مشابه بوئینگ ۷۴۷ دارد که آمریکایی‌ها آن را حق مسلم خود می‌دانند و اسب بخار دیوانه‌واری ارائه می‌کند که معمولاً زیر کاپوت خودروهای آمریکایی می‌بینیم.

بااین‌حال، متأسفانه مثل تمام محصولات همی، باید به‌زودی با دورانگو SRT هم خداحافظی کنیم زیرا پیشرانهٔ V8 قابل‌احترام آن با روش‌های کارآمدتری برای تولید قدرت یعنی پیشرانهٔ توئین توربوی هوریکین و موتورهای الکتریکی جایگزین خواهد شد. این اما بدان معنا نیست که نمی‌توانیم دورانگو هلکت را با آن هیولای ۶.۲ لیتری سوپرشارژ ۷۱۰ اسب بخاری برای آخرین آتش‌بازی به مسیر آزمایشی ببریم.

اعداد و ارقام

دورانگو هلکت با وجود وزن بیش از ۲.۵ تن، ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی می‌کند. این اعداد تأثیر وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک را نشان می‌دهند زیرا دورانگو هلکت با وجود ۸۷ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به چلنجر هلکت ردآی دیفرانسیل عقب، سریع‌ترین دوجی محسوب می‌شود که تاکنون آزمایش کرده‌ایم. دورانگو هلکت همچنین رانندگی فوق‌العاده‌ای هم دارد. فرمان دقیق عمل می‌کند و گیربکس نرم و پاسخگو است. ترمزها هم برای اتوبوس مدرسه‌ای که روی لاستیک‌های چهارفصل قرار گرفته عملکرد هیجان‌انگیزی دارند و این دوج ۲.۵ تنی را از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در تنها ۳۱.۷ متر متوقف می‌کنند. البته بهتر بود پدال ترمز بازخورد بیشتری ارائه می‌کرد تا پایمان هم بتواند به‌اندازۀ مغزمان مطمئن باشد که دورانگو برای پیچ بعدی به‌موقع سرعت کم می‌کند.

سواری و هندلینگ شگفت‌انگیز

با وجود اندازهٔ بزرگ و ارتفاع بلند، دورانگو هلکت هنگام چرخاندن فرمان هندلینگ چشمگیری را به نمایش می‌گذارد و فقط باید گاز را تخته کنید تا عقب خودرو منحرف شود. با وجود استفاده از لاستیک‌های ۲۹۵، انتظار داشتیم چسبندگی این دوج کمتر از چیزی باشد که در طول آزمایش نشان داد. همچنین ضمن ارائهٔ همهٔ این ویژگی‌های جذاب، تمام خوبی‌هایی که دورانگوی معمولی را به خودروی مناسبی برای استفاده‌های روزمره تبدیل کرده‌اند هم حفظ شده است. این یعنی سواری خودرو حتی روی دست‌اندازهای بزرگ هم راحت است زیرا سیستم تعلیق تطبیقی تمام مشکلات مسیر را از بین می‌برد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect هم هرچند بهترین این کلاس نیست اما پاسخگویی خوبی دارد و منوهای آن به‌طور منطقی طراحی شده‌اند. این ماشین همچنین می‌تواند تا ۳۹۵۰ کیلوگرم را هم یدک بکشد درحالی‌که در داخل توانایی حمل شش نفر را با تمام وسایلشان دارد.

مشکلات

دو ویژگی منفی در مورد این شاسی‌بلند قدرتمند و جذاب وجود دارد. اول اینکه تولید دورانگو هلکت در پایان سال ۲۰۲۴ خاتمه خواهد یافت و این شامل نسخهٔ ضعیف‌تر SRT با پیشرانهٔ ۴۷۵ اسب بخاری ۶.۴ لیتری تنفس طبیعی همی هم می‌شود. مشکل دوم هم قیمت بالای دورانگو هلکت است. قیمت نمونهٔ آزمایشی ما از ۹۷,۵۹۰ دلار آغاز می‌شود که با آپشن‌هایی مثل پکیج ۱۱,۲۰۵ دلاری پریمیوم شامل سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۹ بلندگو، تودوزی چرمی دست‌دوز، سانروف و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ از مرز ۱۰۰ هزار دلار عبور کرده و به ۱۱۱,۲۸۰ دلار رسیده است.

نقاط قوت

  • صدای جذاب اگزوز
  • بسیار سریع نسبت به‌اندازه
  • بسیار مناسب برای استفاده‌های روزمره

نقاط ضعف

  • به‌زودی از خط تولید کنار می‌رود
  • قیمت گران برای یک دوج
  • ترمزها می‌توانست احساس بهتری داشته باشد

مشخصات فنی

Dodge Durango Hellcat 2024
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۱۰ اسب بخار
گشتاور ۸۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۰۴۳ میلی‌متر
طول ۵,۱۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۳۱ میلی‌متر
وزن خالص ۲۵۲۸ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۶ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۱.۷ متر
شتاب جانبی ۰.۸۹ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۵.۵ ثانیه
مصرف سوخت ۱۸.۱ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۹۷,۵۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۱۱,۲۸۰ دلار
منبع
MotorTrend

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

توسعه فناوری و جهش تولید با محوریت نوآوری