مزدا MX-5 میاتا 35 ساله شد؛ نگاهی به چهار نسل اسطوره


مزدا MX-5 میاتا 35 ساله شد؛ نگاهی به چهار نسل اسطوره

امروز تولد ۳۵ سالگی یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت دنیا یعنی مزدا MX-5 میاتا است و به همین بهانه می‌خواهیم نگاهی به آن داشته باشیم. در چنین روزی و در سال ۱۹۸۹ مزدا تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد و در نمایشگاه شیکاگو پرده از چهره یک رودستر...

امروز تولد ۳۵ سالگی یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت دنیا یعنی مزدا MX-5 میاتا است و به همین بهانه می‌خواهیم نگاهی به آن داشته باشیم.

در چنین روزی و در سال ۱۹۸۹ مزدا تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد و در نمایشگاه شیکاگو پرده از چهره یک رودستر جالب برداشت. خودرویی که با نام MX-5 یا میاتا شناخته می‌شود. اهمیتی ندارد که این خودرو را چه بنامید چراکه MX-5 در هر صورت جزو پرفروش‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ است و جذابیت‌های زیادی دارد. باید به میراث مزدا احترام گذاشت مخصوصاً اینکه آینده چنین خودروهایی در عصر مدرن چندان روشن به نظر نمی‌رسد.

اولین نسل میاتا که با کد NA شناخته می‌شود در سال ۱۹۸۹ و با ترکیب دو نمونه از بهترین‌های دنیای خودرو عرضه شد. در واقع این خودرو فرمول رودسترهای ارزان‌قیمت و ساده بریتانیایی را با قابلیت اطمینان مشهور ژاپنی‌ها ترکیب کرد. میاتا ظاهری جالب، سواری راحت و پیشرانه‌های ۱.۶ و ۱.۸ لیتری مطمئنی داشت و گزینه‌ای ایده آل برای رانندگان علاقه‌مند به خودرو به شمار می‌رفت. MX-5 حتی در بین خودروهای اسپرت و جمع‌وجور ژاپنی زلزله به پا کرد و در دورانی که خودروهای سرشناسی همچون نیسان اسکای لاین GT-R حضور داشتند موقعیت خود را تثبیت کرد.

در سال ۱۹۹۸ میاتا NA جای خود را به نسل جدید NB داد. این خودرو باعث شد جایگاه MX-5 به عنوان یک شاسی با بیشترین میزان مسابقه در دنیا ثابت شود. نسل NB همچنین به تنها میاتای توربوی کارخانه‌ای تاریخ تبدیل شد که با نسخه اسپید تولید شده است. اندکی بعد از معرفی این مدل بود که نسل سوم NC در سال ۲۰۰۵ پدیدار گشت. نسل سوم میاتا سنگین‌تر شده و در واقع سنگین‌ترین نسل بین تمامی نسل‌ها به شمار می‌رفت. البته در دورانی که بسیاری از میراث خودروسازان از جمله پیشرانه روتاری مزدا از بین رفته بود میاتا همچنان به فروش خوب خود ادامه می‌داد. همین موفقیت‌ها بود که راه را برای تولید نسل بعدی میاتا یعنی ND هموار کرد.

مزدا میاتا نسل سوم

جدیدترین نسل مزدا MX-5 میاتا جدای از وزن کمتر و چهره‌ای جذاب‌تر در همه زمینه‌ها بهبود یافته است. در مدل سال ۲۰۱۹ این خودرو قدرت پیشرانه ۲۳ اسب بخار بیشتر شد و در مدل‌های ۲۰۲۲ به بعد سیستم هدایت گشتاور وجود دارد. همچنین فیات هم خودروی ۱۲۴ اسپایدر را بر اساس میاتا تولید کرد که از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو و ظاهری ایتالیایی بهره می‌برد. البته این خودرو نتوانست موفقیت مزدا را تکرار کند و در سال ۲۰۱۹ راهی موزه شد. تاریخچه MX-5 پر از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های فراوان است و به نظر می‌رسد همین روند در نسل بعدی که احتمالاً با نام NG شناخته می‌شود ادامه خواهد یافت. مزدا تائید کرده نسل بعدی MX-5 از قوای محرکه هیبریدی استفاده خواهد کرد و یک سیستم ۴۸ ولتی را در آن خواهیم دید. ژاپنی‌ها می‌گویند همچنان به دنبال تولید خودرویی سبک‌وزن و ارزان‌قیمت هستند هرچند باید تا معرفی نسل بعدی میاتا در سال ۲۰۲۵ منتظر بمانیم.

چهار نسل مزدا میاتا به ترتیب از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ و از ۲۰۱۶ تا امروز، تولید می‌شوند. تمام این خودروها، دیفرانسیل عقب و دو نفره هستند.

مزدا میاتا نسل چهارم
مزدا میاتا نسل چهارم
مزدا میاتا نسل سوم
مزدا میاتا نسل سوم
مزدا میاتا نسل دوم
مزدا میاتا نسل دوم
مزدا میاتا نسل اول
مزدا میاتا نسل اول

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

شعر غمگین شب یلدا + مجموعه اشعار زیبای غم و ناراحتی شب یلدا